Springvann?

Hva gjør dere med springvannet før det kan fylles i karet? Bruker dere springvann direkte i karet eller skal det helst stå et døgn i annen beholder før det helles i karet? (for å utdampe klor?) Trenger man ikke vannforbereder i Norge? Ikke lett å bli klok når "ekspertene" her på forumet sier en ting og "fiskehandleren" i butikken sier noe annet...
Hvorvidt du må gjøre noe med springvannet ditt før du har det i karet kommer an på hvordan vannet og rørene dine er og hvilke fisk du har.

Jeg har relativt nye rørledninger som ikke avgir noe skummelt til vannet. Klor er det heller ikke her og vannverdiene er nesten akkurat det fiskene mine skal ha; jeg kjører derfor vannet rett i karet uten problemer.

Men, om du har et gammelt hus med gamle rørledninger, klor i vannet eller vannverdier (ph/gh) som avviker mye fra hvilke fisk du skal ha, må du behandle vannet først.

Selgeren i dyrebutikken vil selvsagt si til deg at du må ha oppi alle mulig aquasafe-varianter og så mye justeringspulver at fiskene må ha spade for å komme seg frem. Men han skal jo tjene penger og er selvsagt tjent med at du kjøper alt mulig stæsj. Erfarne akvarister f.eks. her på forumet har ingenting å tjene på rådene de gir og gir råd ut i fra egen erfaring - noe som ofte gjør at du faktisk kan spare en hel del kroner.
Ja regner jo med at de vil selge, men håper da ikke de selger oss så mye stæsj til vannet at han mener han tjener best på at vi stadig kommer tilbake for å kjøpe ny fisk etter dødsfall...
(uff lang og tung setning

Vi flyttet inn i nytt hus nå til forrige jul så alt av rør er helt nytt...
Her er det mange meninger ute og går, ja.

Først, generelt råd: i tilfeller hvor betjeningen i butikk sier en ting og folk her på forumet sier noe annet: hør på folket her. Årevis med (samlet eller enkeltvis) erfaring og ingen alternative "agendaer" for å selge ekstra gjør at folk her er generelt mer til å stole på. Det lønner seg alltid å sjekke her på forumet først og ikke ta det betjeningen sier for god fisk (no pun intended). Det finnes unntak, men man vet jo aldri når det gjelder

Ang kranvann. Her er det ulike meninger. Noen tar vannet direkte fra krana, men da helst kaldt vann. Lunkent vann fra berederen kan inneholde diverse som ikke er så bra. Noen gjør det uten problemer, andre tar ikke sjangsen.

Andre har tønner hvor vannet fylles i dagen før og luftes med en luftpumpe med luftestein. Dette gjelder vel spesielt de som må tilsette diverse i vannet for å gjøre det optimalt (senke eller forhøye PH eller GH). Har du mulighet vil det alltid være greiest å lufte vannet et døgn Da får det også mer riktig temperatur og du unngår store temperaturfall.

Vannforbedringsmiddel ala aquasafe er som regel ikke nødvendig her i Norge. Andre land har vesentlig dårligere kvalitet på vannet enn det vi har. Personlig bruker jeg aquasafe ved vannbytter i rekekar siden reker er spesielt sensitive for kobber, men jeg vet ikke om jeg må gjøre det. Det er bare sånn for sikkerhets skyld. Andre opplever at fiskene klør de første par dagene etter vannbytte, og velger derfor aquasafe for å hindre det. Andre bruker aldri aquasafe. Det kommer egentlig ned til personlig preferanse, og hvilke erfaringer du gjør deg med ditt kranvann
Tobmag
Ja regner jo med at de vil selge, men håper da ikke de selger oss så mye stæsj til vannet at han mener han tjener best på at vi stadig kommer tilbake for å kjøpe ny fisk etter dødsfall... (uff lang og tung setning :) Vi flyttet inn i nytt hus nå til forrige jul så alt av rør er helt nytt...

Joakim var raskere enn meg

Ang det du sier i sitatet der.. du vil bli overrasket over alle mulige råd butikkene gir for å øke omsetningen. Til og med råd som dreper fisk..!

Et par av de mest vanlige rådene er at du kan kjøpe akvarium og fisk samme dag. Ikke et ord om nitrittbomba som nesten garantert kommer og dreper fisk. Et annet er at du "må ha" salt i et ferskvannsakvarium (!). Til og med i tilfeller hvor akvaristen har fisk som maller og corydoras - som tåler salt veldig dårlig. Det er synd, for det de gjør er kortsiktig taktikk. De tenker at de kan pushe unyttige midler og tjene på det, og også tjene på fiskedød når nitritten kommer. Da vil jo folk komme tilbake og kjøpe mer fisk. Jeg tror at mange rett og slett gir opp hele hobbyen etter en stund om de møter mye trøbbel og fiskedød, og da tjener de jo null.

Understreker at dette ikke gjelder alle butikker, men skremmende mange
Vær obs på at ny kobberrør kan skape problem for fiskene. Siden dere har nytt hus så er det kanskje nye kobberrør feks til varmtvannsbeholderen? I såfall ville jeg brukt kaldt vann og lagre det over natt eller, om dere likevel velger å bruke temperert vann fra tanken, brukt et vannforbedringsmiddel som fjerner kobber. Ellers så greier mange seg uten dette middelet i Norge. Som nevnt, det kommer litt an på forholdene i vannverket der du bor.

Tipser dessuten om akvarieskolen som ligger under artikler her øverst. Der er det masse informasjon for den som er fersk.
Tusen takk for gode råd. Nå skal vi gjøre det ordentlig neste gang etter tragedien som møtte oss i mårrest. Vi sto opp og fiskene var døde... Stooor tragedie for 5- åringen som hadde fått fiskene dagen før. Nå er fiskene begravd og akvarie står igjen med 5 fine planter og en fin, lys, "hullete" stein på en sort grusbunn. Nydelig å se på bare innredningen også, så vi har bestemt oss for å sette oss inn i den nye hobbyen så blir det nye fisker om 3-4 uker...
Jeg tempererer det, that's it Hvis det er mye kloret så kan du bruke aquasafe. Men hvis ikke så trenger du forsåvidt ikke å bruke noe

Og det med kobberrør som tidligere nevnt her ser jeg ..
jeg lar vannet renne i ca 5 min for å få vekk det vannet som har vært lagret i røra, og jeg har før tilsatt aquasafe fordi jeg hadde det der og da.

Angående kobber så tror jeg det er en veldig oppblåst myte. For ingen her på forumet kan sjekke om det er kobber i vannet sitt hvis de ikke jobber på en lab. Ganske enkelt fordi et slikt test apparat koster flere tusen kroner. '

Og at kobber skal bli ufarlig fordi man binder det, tja hvis det hadde blitt små kuler i bunnen av bøtta så hadde jeg trodd på det, men fisken kan lett ta til seg kobber uansett hvordan den har blitt bindet. Og som jeg vet er det ingen stoffer som er direkte ufarlige som har kobber forbindelse, men siden jeg har bare hatt 2KJ og det var en stund siden, så skal jeg ikke si noe sikkert.

Aquasafe er bra mot klor, men hvis du ikke legger merke til klø-oppførsel hos fiskene så ville jeg si at det er unødvendig.
Det finnes jo vanlige dråpetester for kobber?
Mvjnz
Det finnes jo vanlige dråpetester for kobber?

ikke som jeg har funnet. Men link gjerne hvis du vet om noen, da jeg vil gjerne kjøpe hvis det ikke koster utrolig mye.
Her er en hos en australsk nettbutikk:

http://www.aquariumproductswholesale.com/cart.php?m=product_detail&p=1930

$15 er ca 75 kr. Nå handler jeg ikke fra andre land, men det kan godt hende disse sender til utlandet, eller du kan finne den i andre land eller på ebay.
Riktignok utsolgt, men står da på listene hos Tropefisk, Webzoo og Aquamanias også
Samme pris også Da er det enten overpriset her, eller svært billige i Norge
jeg bytter vann engang i uken på alle mine kar, og da mellom 30-40%
noen bare 10%
men jeg bruker heller ikke aquasafe. bare når det lukter klor av vannet. klor fordamper jo ut av vannet ved 20 C' så jeg bare setter prossesen fortere igang.
men jeg gjør som noen andre skriver, lar vannet renne litt før jeg kobler til slangen og fyller karene opp igjen.

nå er jo forskjellig rundt om kring i landet på vannkvalitet, iforhold til klor bruk ifra rense anlegg og slikt.
ElinH
Først, generelt råd: i tilfeller hvor betjeningen i butikk sier en ting og folk her på forumet sier noe annet: hør på folket her.

Dette blir OT, men jeg vil bare poengtere at mine råd kan være like elendige som de du får i den dårligste dyrebutikk. Det er viktig å være kritisk til enhver kilde. Fordelen med forum som dette er at det er veldig lett å søke etter flere svar på samme spørsmål og sånn sett få en viss kvalitetskontroll på de forskjellige råd.
Tante Astrid
Riktignok utsolgt, men står da på listene hos [URLBLOCK1], [URLBLOCK2] og [URLBLOCK3] også ;)

er ikke den tropefisk linken bare til påfylldråpene da? denne er ikke fullt så billig.. samme merke og alt. litt kjipt å sitte der uten fargekart og bruksanvisning.. korriger meg hvis jeg er fullstendig på viddene og oppå galdhøpiggen :p
Tobmag
Hva gjør dere med springvannet før det kan fylles i karet? Bruker dere springvann direkte i karet eller skal det helst stå et døgn i annen beholder før det helles i karet? (for å utdampe klor?) Trenger man ikke vannforbereder i Norge? Ikke lett å bli klok når "ekspertene" her på forumet sier en ting og "fiskehandleren" i butikken sier noe annet...

24 timer bør du ALDRI lagre vannet pga bakterier som vil danne seg i det vannet. Da gjør du mer skade enn godt. Maks 12 timer. (jada, får sikkert mye pepper nå men så pass tåler jeg)

Du kan høre med vannverket ditt hva som tilsettes springvannet. Aquasafe er greit å ha stående, sånn just in case.

Jeg bruker alltid temperert springvann ved vannbytte. Kun i yngelkar når yngelen er veldig ung tilsetter jeg litt aquasafe for å være på den sikre siden.
2nelise
24 timer bør du ALDRI lagre vannet pga bakterier som vil danne seg i det vannet. Da gjør du mer skade enn godt. Maks 12 timer.

...Kan du spesifisere dette litt mer...? Hvilke bakterier det er, hvilken skade de gjør, og hvorfor de ikke finnes i akvarievann...?
Oj, tror jeg finner meg en krok og gjemmer meg bort... Søkte litt, men må ha hatt øl brillene på, for jeg klarte kun å finne noe på svenska lab og den kostet 11.500kr hvis jeg husker riktig... 174kr er jo billig, er ca det O2 og CO2 tester koster og. (i alle fall det jeg har betalt)

Setter en slik Cu test på ønskelisten.
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap