- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Sendte 3 guppy rett i døden
Sendte 3 guppy rett i døden
Det var bare en ancistrus igjen i akvariet mitt, og det akvariet har vel egentlig gått for lut og kaldt vann siden jeg fikk barn i juni. Tok en skikkelig sjau og fiksa opp. vaska akvariet grundig (med vann), rensa filteret, kokte grusen, vasket steiner og røtter og planta nye planter. hadde så ancistrusen oppi og kjøpte 3 guppy dagen etter.
Tenkte at de guppyene kunne være der noen uker før jeg kjøpte noen fler fisk. guppy er jo ganske hardføre er de ikke?
hadde guppyene oppi, etter en laaang og nøye avklimatisering, og de ble umiddelbart flate i finnene og ble stående helt nede på bunnen. I dag finner jeg bare 2 guppy igjen, den ene nærmest ligger på bunnen.
Jeg var tydeligvis for rask med å putte fisk oppi etter den store rengjøringen, selv om jeg jo trodde guppy ville takle det. men hva er det som gjør at de reagerte på den måten? hva er det med vannet da? :o
Tenkte at de guppyene kunne være der noen uker før jeg kjøpte noen fler fisk. guppy er jo ganske hardføre er de ikke?
hadde guppyene oppi, etter en laaang og nøye avklimatisering, og de ble umiddelbart flate i finnene og ble stående helt nede på bunnen. I dag finner jeg bare 2 guppy igjen, den ene nærmest ligger på bunnen.
Jeg var tydeligvis for rask med å putte fisk oppi etter den store rengjøringen, selv om jeg jo trodde guppy ville takle det. men hva er det som gjør at de reagerte på den måten? hva er det med vannet da? :o
Postet 26.08.08 kl 17:30
Postet 26.08.08 kl 18:16
Om du bare hadde latt være å kokt grusen og renset fliteret, så har det nok gått bra med 3 guppyer oppi der..
Anbefaler deg å lese litt på akvarieskolen som du finner her. gjerne "oppstart av akvarium", fordi det er der du er nå...
Som Joakim sier har du vasket bort alt av gode bakterier, og dermed må du la karet stå å gå(med litt foring, og vannskifte, ingen fisker) i ca 4 uker før du er over nitritsyklusen..
IOM at du har en fisk oppi der bør du gå til anskaffelse av dråpetester(dråpetester, IKKE strips) og skifte vann hver dag til nitriten er borte.
Anbefaler deg å lese litt på akvarieskolen som du finner her. gjerne "oppstart av akvarium", fordi det er der du er nå...
Som Joakim sier har du vasket bort alt av gode bakterier, og dermed må du la karet stå å gå(med litt foring, og vannskifte, ingen fisker) i ca 4 uker før du er over nitritsyklusen..
IOM at du har en fisk oppi der bør du gå til anskaffelse av dråpetester(dråpetester, IKKE strips) og skifte vann hver dag til nitriten er borte.
Postet 26.08.08 kl 18:32
Postet 27.08.08 kl 15:26
Postet 27.08.08 kl 16:11
Postet 04.09.08 kl 13:07
Drister meg til å foreslå at du sjekker ut om det kan være hvitprikk du har fått på fiskene dine. De får gjerne slikt når de utsettes for stress (i dette tilfellet nitritt). Nitritt blir ikke borte av ett vannbytte, selv om fiskene ser bedre ut. De har bare fått seg et lite pusterom før neste gang nitritten blir/ble for høy, om ikke filter etc jobber optimalt. Det eneste som fungerer er å foreta vannbytte over flere dager, sånn at man får vannet ut giften, mens filteret får stabilisert seg. Det er også viktig å kontrollmåle vannverdiene i denne perioden, sånn at man er helt sikker på at nitrittoppen er over. Litt arbeide skal man ha
Postet 04.09.08 kl 14:00
Postet 04.09.08 kl 15:15