- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Ca pris på div fisker?
Ca pris på div fisker?
Postet 02.09.08 kl 22:18
Postet 02.09.08 kl 22:22
Postet 02.09.08 kl 22:23
Postet 02.09.08 kl 22:24
Postet 02.09.08 kl 22:33
Postet 02.09.08 kl 22:52
Stjernedanioene kan ha noe ulik pris avhengig av om de er oppdrettet eller viltfanget. Har sett de første fra rundt 40 og de siste helt opp i 80.
Dessverre så tror jeg det kan være vanskelig å få butikken til å bestille Otocinclus affinis siden den sjelden er på listene (eller var ihvertfall det den tiden jeg drev og sjekket ut disse). De fleste otto i butikker selges som O. affinis, men disse er faktisk veldig sjeldne å se. Det er som oftest andre ottoer som selges under det navnet. Har selv kjøpt både vittatus og vestitus som affinis. Om du leter litt og studerer fiskene i butikken så vil jeg derfor tro at du kan finne vittatusen til salgs under navnet affinis.
Dessverre så tror jeg det kan være vanskelig å få butikken til å bestille Otocinclus affinis siden den sjelden er på listene (eller var ihvertfall det den tiden jeg drev og sjekket ut disse). De fleste otto i butikker selges som O. affinis, men disse er faktisk veldig sjeldne å se. Det er som oftest andre ottoer som selges under det navnet. Har selv kjøpt både vittatus og vestitus som affinis. Om du leter litt og studerer fiskene i butikken så vil jeg derfor tro at du kan finne vittatusen til salgs under navnet affinis.
Postet 03.09.08 kl 00:43
Endret: 03.09.08 kl 00:45
Postet 03.09.08 kl 10:26
Postet 03.09.08 kl 12:55
Postet 04.09.08 kl 12:17
To yngel og 13 voksne. De går ikke i samme kar. De voksne la egg i mosen i 125 literen og så flyttet jeg denne over i en godt innkjørt 35 liter. Antagelig var jeg litt seint ute slik at mesteparten av eggene ble spist. Det ble derfor bare to som klekket og begge lever fortsatt. De første 2-3 ukene gikk det i Liquifry 1, men nå spiser de nyklekket artemia.
Det er forresten ganske lett å skille kjønnene på disse også. Hunnene får en sort flekk ved gattet når de blir kjønnsmodne (ser nesten ut som hun er i ferd med å bæsje, unnskyld uttrykket). Hannen mangler denne flekken og har vanligvis mer fargerike finner. På dette bildet er det en hann øverst og en hunn nederst.
Det er forresten ganske lett å skille kjønnene på disse også. Hunnene får en sort flekk ved gattet når de blir kjønnsmodne (ser nesten ut som hun er i ferd med å bæsje, unnskyld uttrykket). Hannen mangler denne flekken og har vanligvis mer fargerike finner. På dette bildet er det en hann øverst og en hunn nederst.
Postet 04.09.08 kl 12:32
Postet 04.09.08 kl 15:26
De voksne stjernedanioene mine spiser alt som er smått nok til å få plass i munnen Stort sett så går det i TetraMin junior som basisfôr, og så får de avskallede artemia, frysetørkede artemia, frossen cyclops (må kjøpes på butikken siden den ellers vil tine opp) og av og til nyklekkede artemia (disse klekkes ut fra egg). I tillegg så forsyner de seg med bitene som er små nok av det fôret som andre fisker får, blant annet malletabletter.
Yngelen har fått Liquifry 1, og går nå på nyklekket artemia fra egg.
Otto er egentlig en algespiser, men når de kommer rett fra butikken så kan det faktisk lønne seg å gi de noe proteinrik mat i tillegg, siden de ofte er litt underernærte. TetraPlecoMin og Jbl NovoPleco er begge eksempel på godt basisfôr til disse. I tillegg må de gjerne få grønnsaker innimellom som feks en skive agurk eller avskallede, tinte, frosne erter.
Den første tiden kan de i tillegg få mer proteinrikt fôr som feks Tetra TabiMin eller Jbl NovoTab. De sistnevnte vil nok også kuhlii-ålene sette pris på, i tillegg til frossenfôr som feks mygglarver.
Alle disse er bare forslag fra min side. Det er så utrolig mange fôrsorter å velge mellom så en må nesten prøve seg litt fram til hva en selv og fiskene foretrekker.
Når det gjelder stjernedanioene så har mine lekt omtrent fra de ble kjønnsmodne. Vær obs på at de som går i butikken kan være både unge og litt underernærte så de trenger kanskje noe tid og oppfôring før de setter i gang. Når de først har startet så ser det ut som de ikke stopper igjen. Det er lek ukentlig her hos meg. Den første tiden gikk denne gruppen alene i en 35 liter, men jeg så aldri egg og yngel her, så jeg må nok konkludere med at de ble spist så snart de ble oppdaget.
Yngelen har fått Liquifry 1, og går nå på nyklekket artemia fra egg.
Otto er egentlig en algespiser, men når de kommer rett fra butikken så kan det faktisk lønne seg å gi de noe proteinrik mat i tillegg, siden de ofte er litt underernærte. TetraPlecoMin og Jbl NovoPleco er begge eksempel på godt basisfôr til disse. I tillegg må de gjerne få grønnsaker innimellom som feks en skive agurk eller avskallede, tinte, frosne erter.
Den første tiden kan de i tillegg få mer proteinrikt fôr som feks Tetra TabiMin eller Jbl NovoTab. De sistnevnte vil nok også kuhlii-ålene sette pris på, i tillegg til frossenfôr som feks mygglarver.
Alle disse er bare forslag fra min side. Det er så utrolig mange fôrsorter å velge mellom så en må nesten prøve seg litt fram til hva en selv og fiskene foretrekker.
Når det gjelder stjernedanioene så har mine lekt omtrent fra de ble kjønnsmodne. Vær obs på at de som går i butikken kan være både unge og litt underernærte så de trenger kanskje noe tid og oppfôring før de setter i gang. Når de først har startet så ser det ut som de ikke stopper igjen. Det er lek ukentlig her hos meg. Den første tiden gikk denne gruppen alene i en 35 liter, men jeg så aldri egg og yngel her, så jeg må nok konkludere med at de ble spist så snart de ble oppdaget.
Postet 04.09.08 kl 16:08
iDuddits.Noen som kan si meg ca. pris på disse fiskene? prøver bare å få en idè om hvor mye det kan komme på:) Kuhlii-ål (Pangio kuhlii Otto (Otocinclus vittatus) Stjernedanio (Celestichthys margaritatus) (Gleder meg til karet er innkjørt:) La la la:)
kjøpte selv en kuhlii-ål hos tropehagen zoo i dag til 39kr.
Otto har jeg kjøpt til rundt 30-40kr og stjernedanio'n vet jeg ikke. Litt forskjellig i forhold til sted og størrelse på fisken de selger også )
Postet 04.09.08 kl 16:18
Postet 04.09.08 kl 19:31
Endret: 04.09.08 kl 19:32
Tante AstridDe voksne stjernedanioene mine spiser alt som er smått nok til å få plass i munnen ;) Stort sett så går det i [URLBLOCK1] som basisfôr, og så får de [URLBLOCK2], frysetørkede artemia, frossen cyclops (må kjøpes på butikken siden den ellers vil tine opp) og av og til nyklekkede artemia (disse klekkes ut fra [URLBLOCK3]). I tillegg så forsyner de seg med bitene som er små nok av det fôret som andre fisker får, blant annet malletabletter. Yngelen har fått [URLBLOCK4], og går nå på nyklekket artemia fra [URLBLOCK5]. Otto er egentlig en algespiser, men når de kommer rett fra butikken så kan det faktisk lønne seg å gi de noe proteinrik mat i tillegg, siden de ofte er litt underernærte. [URLBLOCK6] og [URLBLOCK7] er begge eksempel på godt basisfôr til disse. I tillegg må de gjerne få grønnsaker innimellom som feks en skive agurk eller avskallede, tinte, frosne erter. Den første tiden kan de i tillegg få mer proteinrikt fôr som feks [URLBLOCK8] eller [URLBLOCK9]. De sistnevnte vil nok også kuhlii-ålene sette pris på, i tillegg til frossenfôr som feks mygglarver. Alle disse er bare forslag fra min side. Det er så utrolig mange fôrsorter å velge mellom så en må nesten prøve seg litt fram til hva en selv og fiskene foretrekker. Når det gjelder stjernedanioene så har mine lekt omtrent fra de ble kjønnsmodne. Vær obs på at de som går i butikken kan være både unge og litt underernærte så de trenger kanskje noe tid og oppfôring før de setter i gang. Når de først har startet så ser det ut som de ikke stopper igjen. Det er lek ukentlig her hos meg. Den første tiden gikk denne gruppen alene i en 35 liter, men jeg så aldri egg og yngel her, så jeg må nok konkludere med at de ble spist så snart de ble oppdaget.
Lette etter disse på webzoo.no da tropefisk nesten ikke har noe inne på lager, men kunne ikke finne alt her så lurte på om du hadde noen forslag til noen erstatninger der inne?
er jo helt nybegynner når det gjelder dette:P
Postet 04.09.08 kl 20:22
Endret: 04.09.08 kl 20:26
Det er egentlig ganske enkelt å finne erstatninger. Malletabletter hvor det står alge/spiruline/sugemaller/pleco eller er bilde av de sistnevnte passer for ottoene. Tabletter hvor det står at de passer for vanlige fiskeslag eller det er bilde av pansermaller på, passer for kuhliiene. Til stjernedanioene kan du rett og slett se etter smått fôr beregnet på litt større yngel. Når det gjelder yngel så er det mulig å finne andre merker når det gjelder egg, men jeg har ikke sett noe alternativ til Liquifry.
Hvis du tenker slik så finner du nok erstatninger innen de fleste merkene vil jeg tro enten det er på nett eller i vanlige butikker. Frossenfôret og det frysetørkede kjøper jeg i dyrebutikk, men resten er kjøpt på nett siden jeg ikke er så begeistret for det merket som selges i min nærmeste zooforretning.
Hvis du tenker slik så finner du nok erstatninger innen de fleste merkene vil jeg tro enten det er på nett eller i vanlige butikker. Frossenfôret og det frysetørkede kjøper jeg i dyrebutikk, men resten er kjøpt på nett siden jeg ikke er så begeistret for det merket som selges i min nærmeste zooforretning.
Postet 04.09.08 kl 22:53