- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Fiskesammensetning og miljø
Fiskesammensetning og miljø
Jeg skal som "førstegangsakvarieist" finne fisker å ha i mitt 105liter store akvarie. Jeg har lest en del og har vært mye på TAM og sett på fiskene!
Jeg har veldig sansen for fisk med mye farge, kansje litt skarpe også, og fisker som lager bebiser=) Men i første omgang har j eg har kommet frem til disse (obs! gjort på egen hånd):
- Khuliål
- skjørtetetra
- guppy
- platy (trenger forslag til hvilke..)
- kinesisk algespiser
- sommerfuglciklide (ung-fisk)
Men....
skjørtetetra må gjerne være mange for ikke å bli aggresiv og drive med finnenapping. Hvor mange? tenker på guppyen..? Hva kan jeg ev ha i stede for skjørtetetra? jeg vil gjerne ha en stim i akvariet
Hun på butikken fåreslo å ha kinesisk algespiser som algespiser da den var mest effektiv og ikke ble så stor. Når jeg leser om fisken står det jo at den kan bli 28 cm!! Høres litt rart ut synes jeg da... noen innspill der?
Man bør jo ha algespiser?
Jeg hadde satt utrolig stor pris på litt hjelp!=)
Jeg trenger også hjelp til å lage det rette "miljøet" i akvariet (sand/grus, planter, stener, røtter osv.
Jeg har veldig sansen for fisk med mye farge, kansje litt skarpe også, og fisker som lager bebiser=) Men i første omgang har j eg har kommet frem til disse (obs! gjort på egen hånd):
- Khuliål
- skjørtetetra
- guppy
- platy (trenger forslag til hvilke..)
- kinesisk algespiser
- sommerfuglciklide (ung-fisk)
Men....
skjørtetetra må gjerne være mange for ikke å bli aggresiv og drive med finnenapping. Hvor mange? tenker på guppyen..? Hva kan jeg ev ha i stede for skjørtetetra? jeg vil gjerne ha en stim i akvariet
Hun på butikken fåreslo å ha kinesisk algespiser som algespiser da den var mest effektiv og ikke ble så stor. Når jeg leser om fisken står det jo at den kan bli 28 cm!! Høres litt rart ut synes jeg da... noen innspill der?
Man bør jo ha algespiser?
Jeg hadde satt utrolig stor pris på litt hjelp!=)
Jeg trenger også hjelp til å lage det rette "miljøet" i akvariet (sand/grus, planter, stener, røtter osv.
Postet 07.09.08 kl 22:10
-guppy kan du for eksempel hvis du vil ha yngel ha 1-2 menn og 5-6 damer
(hunner har viter på buken hanner har noe som ser ut som riftete tråder,
og hanner er som oftest mest fargerik)
-kuhlii ål er en fin fisk som holder til på bunden i akvariet.
-skjørtetetra vet jeg ikke noe om så den får noen andre taå gi deg litt info om.
-platy fins det bare en type av og bør ha samme kjønnsfordeling som guppy.
-sommerfuglciklide tåler lite og er en parrdannende fisk, agresiv under og etter parring.
-algespiser kan være http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1101 og ancistrus sp. oppdrettsvariant.
-du bør ha sand i akvariet siden alle fisker kan ''leve'' med sand.
en fin plante er limnophila sessiliflora javamose og bacopa caroliniana
-du bør ha noen røtter og som ancistrusene kan spise på, og setter du in noen huler til noen ancistruser kan du rekne med noen unger å.
-har du filter eventuel hvilket filter, husk det må kjøres inn i 4 uker uten fisk, du kan begynnne å sette inn en ancistrus i 3 uke.
mens filtret kjøres inn må det ha noe mat så dryss i litt fiskefor når du setter i filtret og starter det opp.
dette er en fin tråd å lese om når man starter opp et akvarie.
velkommen til akvaforum.
(hunner har viter på buken hanner har noe som ser ut som riftete tråder,
og hanner er som oftest mest fargerik)
-kuhlii ål er en fin fisk som holder til på bunden i akvariet.
-skjørtetetra vet jeg ikke noe om så den får noen andre taå gi deg litt info om.
-platy fins det bare en type av og bør ha samme kjønnsfordeling som guppy.
-sommerfuglciklide tåler lite og er en parrdannende fisk, agresiv under og etter parring.
-algespiser kan være http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1101 og ancistrus sp. oppdrettsvariant.
-du bør ha sand i akvariet siden alle fisker kan ''leve'' med sand.
en fin plante er limnophila sessiliflora javamose og bacopa caroliniana
-du bør ha noen røtter og som ancistrusene kan spise på, og setter du in noen huler til noen ancistruser kan du rekne med noen unger å.
-har du filter eventuel hvilket filter, husk det må kjøres inn i 4 uker uten fisk, du kan begynnne å sette inn en ancistrus i 3 uke.
mens filtret kjøres inn må det ha noe mat så dryss i litt fiskefor når du setter i filtret og starter det opp.
dette er en fin tråd å lese om når man starter opp et akvarie.
velkommen til akvaforum.
Postet 07.09.08 kl 22:42
Endret: 07.09.08 kl 22:44
Guppy og platy er jo koselige nybegynnerfisk. Begge finnes i et hav av forskjellige varianter når det gjelder farge og finneform. Jeg vil anbefale deg å prøve noen få(en hann og to-tre hunner) for å se om dem er noe du kunne tenke deg. Jo flere du har jo kortere tid tar det til du har et plassproblem.
Legger ved bilde av platyene mine.
Legger ved bilde av platyene mine.
Postet 08.09.08 kl 10:59
Postet 08.09.08 kl 11:01