Hva er disse steinene til for?

Inaktiv bruker
Tatt bilde fra utvendig filter i akvariet. Det er fullt med hvite, tube-formete små steiner. Hva er disse der for?
De heter keramikkrør, og misjonen er å fordele vannet utover i bredden på filteret slik at hele filtermediet blir brukt.
Inaktiv bruker
håki, høres logisk ut når du sier det. takk for svar

lite spørsmål til - hvordan kan man hardne vannet i et akvarium uten å betale for det? er det noe man finner ute som stein, evt noe man har i husholdningen, som kan påvirke dette? har lest litt om koraller og at disse avgir noe men husker ikke hva. kalk? har ikke råd til kalkstein på en stund men etter mine mål er vannet på kanten for mykt/bløtt akkurat nå. 3-4 hva-nå-enn-måleenheten-var
En boks med GH+ pulver koster 55 kr på Webzoo.

Hva slags fisk har du i akvariet, siden du mener du må heve GH? Det er ikke sikkert du trenger det, iallefall ikke akkurat nå hvis du ikke har penger. Men nevn gjerne hvilke fisk du har, så får du hjelp med svar om det virkelig er nødvendig å tilsette noe.

Kalkstein og døde koraller har ingenting med GH å gjøre. Det hever eventuelt KH istedet, og dermed får du høy PH også... (de to verdiene henger sammen). Ikke bruk døde koraller i et ferskvannskar. Det er utrolig skarpt og fullt av steder ferskvannsfisk kan rive seg opp på. Saltvannsfisk er genetisk tilspasset til å leve rundt koraller og vet instinktivt hvordan de skal ferdes der. Ferskvannsfisk skader seg og river seg lett opp på skarpe ting.

PS!
Det filtermaterialet du viser bilde av, kalles "makaroni" eller "filter-makaroni" av mange (inkl meg) Det ligner jo litt på det.
Hensikten med det, ser jeg du har fått et oppklarende svar på allerede
Inaktiv bruker
jeg har guppy, kardinaltetra, glowlight tetra og en liten common pleco. der er også et par små sandsnegler, og noen glassreker, og jeg kunne veldig gjerne tenkt å prøve eplesnegle. det er først og fremst for dem jeg ønsker å heve hardheten. har sjekket opp terminologien og det er altså grad av dH i vannet jeg ønsker å høyne for å være formellt korrekt. jeg hadde ikke tenkt å øke den så veldig mye, men kanskje heller prøve å finne en gylden middelvei mellom hva som er akseptabelt for alle parter. per idag ligger dH på 2-3, ikke 3-4. dvs, det er litt uklart. hva kan jeg si, målestrips ;( skal kjøpe dråpesett neste gang jeg er på dyrebutikken og handler. eventuelt gir jeg gledelig kardinaltetraene tilbake til dyrebutikken/hvem enn som vil ha dem, og kjøper andre fisk som tåler hardere vann. eplesnegle > kardinaltetra.
Inaktiv bruker
bump.

gjorde det kanskje ikke klart uten spørresetninger, men hele forrige post kan anses som et stort spørsmål.
Du skriver at du har disse fiskene:
guppy, kardinaltetra, glowlight tetra og en liten common pleco

Av disse er det kun guppy som kanskje kunne ha godt av litt høyere gh, men selv de trives fint i den gh-verdien du allerede har fra før. Slik jeg ser det, er det kun de to eplesneglene som kunne trenge litt økt gh (for skallbygging).

Det er altså unødvendig å øke gh for fiskenes del. Så da må du prioritere, sneglene eller fiskene. Eller gjøre som du sier; bytte ut fiskene du har med fisker som gjerne trives i høyere gh. En del levendefødere gjør det, som f.eks. molly.
Men selv har jeg kun fisk som skal ha lav gh, hovesaklig sør-amerikanske fisk, så hjelp til å finne egnede fisk til dette kan sikkert andre mer om enn jeg Kan ikke si annet enn at jeg føler meg litt på gyngende grunn

Men en viktig ting før folk kan foreslå fisk er; hvor mange liter er akvariet ditt på?
filtermateriale )

Låner tråden litt:
Øker disse ph i vannet??
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Ekdahl
Reklame for plussmedlemskap