Hva er værst?

En av de to platyhunnene døde tidligere i uken sånn at nå har jeg kun en hunn og en hann i karet. Platyhannen bør jo ha flere enn en hunn sånn at han ikke sliter henne ut. Men siden karet er relativt nystartet vegrer jeg meg litt for å kjøpe mer fisk, selv om jeg ikke har hatt noe nitrittutslag ennå (naturlig nok siden karet er bare en uke gammelt). Jeg forer veldig sparsomt (bittelitt annenhver dag) for å unngå nitritten. Jeg lurer derfor på hva som blir værst av to onder her. Å la platyhunnen være alene med platyhannen eller bare la det stå til og kjøpe en hunn til og være forberedt på at nitritten kommer med den ekstrajobben det medfører? Det er vel ikke i utgangspunktet en stor belastning på filteret med tre platyer og to pansermaller i en 60 liter?
Kan man forresten teste om man har nok bakterier i filteret til å håndtere avfallene? Er det nitrat det heter?
Det smarteste du kan gjøre er uansett å bytte ca 20 til 30% vann hver dag i ca 3 uker. det er først etter 3 uker nitritten kommer for full hals. Kjøp dråpetest og følg med på nitritten. Vis du følger dette bra så kan du sikkert kjøpe en eller to hunner til. Men da MÅ du følge opp med vannbytte og varsom foring.

Her er artikklene som er anbefalt å lese for en nybegynner. Spesielt om oppstart og vannverdier.
Jeg har lest den artikkelen ganske mange ganger før, men føler meg fortsatt ikke utlært på dette
Jeg har to filterpumper i karet mitt, det ene er fra det gamle 20 literskaret som jeg håper har litt bakterier med seg i allefall. Derfor lurte jeg på om det gikk an å teste på om det finnes en bakteriekultur til å håndtere avfallet og lurte på om det da er nitrat jeg må teste på. Nitritt tester jeg selvfølgelig for hver dag, men det er nok litt tidlig for den ennå.
Du har sikkert lest det før, corydoras skal holdes i grupper på minst 5, helst mer.
Galemor
Du har sikkert lest det før, corydoras skal holdes i grupper på minst 5, helst mer.

Ja har lest det. De har levd som par nå i en måned så de skal få holde ut noen uker til, til jeg er sikker på at jeg ikke får nitritt i karet. Så skal de bli flere. Jeg er mer akutt bekymret for platyhunnen min som er alene med en relativt innpåsliten hann.
Så lenge du har nok planter etc hun kan gjemme seg vekk i og få ro vil det nok gå veldig bra.
Ja, dersom du har nitrat betyr det at du har en del filterbakterier som håndterer avfallet.

Hvor mange fisker var i 20 literen? Hvis det var de samme fiskene, og du ikke har utslag på ammoniakk eller nitritt, men utslag på nitrat, da kan du gå utifra at filteret fra 20 literen er nok til å håndtere de fiskene du har nå.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap