Trenger litt insprasjon og idèer

Hei.
Endelig skal jeg få kjøpt med et juwel rio 180. Men imens jeg venter så vil jeg planlegge litt hvordan jeg vil ha det.
Har kikket på noen av artiklene her og falt for denne: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1967
Vil prøve å få til noe lignenes da jeg ikke er så fan av masse høye planter å fargerik akvariepynt.
Tenkte da på hvit biltema sand, mørke klippesteiner (noen som vet om hvor jeg får kjøpt dette?), bunndekkende planter som ikke blir høye (noen som kan foreslå noen planter som er lett å få tak i?) og tenkte på denne bakrunden: http://www.juwel-aquarium.de/en/strukturrckwnde56.htm
Hvordan vil det bli? Noen innspill?
Fisker har jeg ikke bestemt meg for, men hvilke fisker vil like seg i det miljøet? Blir jo smått med hjemmesteder.

Tenkte også på å ha varmekabler, men bør jeg ha isopor under? Med tanke på mange klippesteiner?
Men hva skal da ligge mor glassbunnen? Varmekabler eller isopor?
Hvordan blir det med varmen i karet når man bruker varmekabler?
Plussmedlem
Hei.

Et slikt "enkelt" kar kan bli meget pent
Biltemasanden kan være vanskelig å få tak i for øyeblikket.
Mørke klippesteiner finner du kanksje best i en elv eller i et vann. I akvariebutikken koster stein mere enn det smaker pr. kg...
Juwelbakgrunnen du nevner gir en grei, mørk struktur i bakgrunnen. Den kan finnes i to typer. Hvis butikken har noen eldre utgaver liggende som er mere tøyelige - styr unna. De er elendige. Men den stive utgaven er grei. (Been there, done that...)
Noen fargerike fisker hadde jo gjort seg i disse mørke kontrastene og åpne svømmeplassen. F.eks. en stor stim med tetra (eks. kardinaltetra), men da kanskje med vallisneria eller lignende i bakgrunnen slik at de kan stikke seg litt vekk hvis de ønsker.
Små malawi eller tanganyika kan også være et forslag i dette karet, men små bunndekkende planter kan få gjennomgå ettersom slike fisker gjerne graver.

Det er greit med isopor hvis du skal bygge klippeformasjoner.
Men plassér de nederste steinene helt nede på bunnen og ikke på selve sanden. Gravende fisk kan grave groper under steiner som ligger på bunnlaget slik at steinene raser.
Varmekablene må ligge over isoporen. Isopor er jo isolerende og da mister varmekablene sin effekt på bunnlaget hvis de er under isoporen.
Fest både isopor og kabler med silikon.
Husk at varmekabler ikke erstatter varmekolbe. Varmekabler til akvarium er ikke termostatstyrte (stort sett).
Takk for svar Varmekolbe følger jo med juwel karene, så tenkte å bruke denne sammen med kabler.

Tenkte på kardinal tetra, men vil gjerne ha noe annet enn bare tatra også. Hva med sommerfugl ciklide? Eller krever de masse skjulesteder?
Prøvde å se på fiskebasen, men de jeg har sett på egner seg lite.
Så på dario dario, men leste at det var en kreser fisk, så synes det blir for mye styr med å ha levende fôr hele tiden.
Kikket også på killi, men det passer seg vel vare med èn hann med flere huer? Blir litt kjedelig men en vakker hann og mange grå hoer.
Plussmedlem
Hvis du skal ha killi så var det dette med planter...
De bør ha en del av dette. Ikke bare langs bunnen, for de oppholder seg jo gjerne høyt og lavt.

Sommerfuglciklide trives også med en del beplantning, men hvis de lave plantene dine gir en del ly (sammen med en del steinformasjoner) så bør det gå bra. I tillegg så er det en vakker fisk

Dario dario har jeg hatt (savner disse små flotte fiskene), men den blir "borte" i 180 liter. Bør gå i et mindre kar med andre små fisker.
Jeg foret disse med mygglarver og tørrfôr. Ikke levendefôr.
Går vel bra med sommerfugler hvis jeg får laget noen huler med de flate steinene og får litt høyere planter i bakrunden?
Graver disse fiskene mye?
Kan man ha reker sammen med disse eller blir rekne et måltid for disse? Ville da gjerne ha amano eller blue pearl, hvis vannverdiene stemmer da.
Plussmedlem
Det blir nok bra med sommerfugler.
Disse heter jo "mikrogeophagus". Det betyr at det er en liten jordspiser som leter etter mat i bunnlaget (sanden) ved å sile denne gjennom gjellene.
Men jeg vil ikke påstå at den graver så veldig mye. De har ikke gjort det hos meg. Ordet "mye" kan sikkert tolkes på flere måter
Den legger gjerne eggene sine på en flat stein eller lignende og vil derfor ikke føle behov for å lage store huler andre steder for egglegging.
Men noe graving kan oppstå når de skal vokte yngelen. Da graver de gjerne en liten grop til disse.

Amanoreker burde gå bra med sommerfugler (jeg har ikke forsøkt), men reker på størrelse med kirsebærreker blir nok gjerne mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap