Malawi og platy

Jeg har et akvarium på 240l, og der har jeg nå neontetra, platy og malawi ciklider sammen.

Disse ciklidene jager platyene en del, men bryr seg ikke om neontetraene.

Er det dumt å ha disse tre artene sammen?

Jeg er helt fersk på akvarium, så trenger alle tips jeg kan få

Skal du ha malawi så bør du styre unna fisk fra andre biotoper. Jeg ville kvittet meg med platyene og neontetraene. Vist ikke så kommer de sansynlig vis til å bli drept til slutt.Det finnest jo noen untak. Jeg har 3 ancisrus oppi mitt malawi karr, og det går helt fint.
Ansisturs går i da aller fleste kar.... Husk at fisk fra forskjellige områder av verden har forskjellige krav til vannværdeier og bunnforhold og det med planter.
En annen ting er at fisken skal ha forskjellig for type... Noen fisker og dyr er kjøtt etere, andre er plante etere. noen skal ha for på bunden (Maller)
Siclider er som regel ganske hissige av seg og ikke alle kan gå sammen med selskaps fisk.
Av forkjellige grunner er det ikke Alle Malawi arter som går i samme akvarie en gang. Så man bør lese mye før man anskaffer seg fisk.
Jeg fikk nemlig et akvarie av en venn, det var på 250l. Der fulgte ciklidene med.

Jeg kjøpte meg et nytt et for litt siden, og da spurte jeg i dyrebutikken om malawiene mine kunne gå sammen med platy og neontetra. De i dyrebutikken sa at det kom til å gå greit.

Når neontetraene kom, brydde ikke malawien seg om dem. Det gjøre dem heller ikke nå.
Men da jeg puttet platyene oppi, ble de jaget rundt. Men nå har det roet seg veldig, nå lever platyene i fred og ro.

Jeg har mest lyst til å kvitte meg med malawiene, fordi at jeg har også hørt at man ikke kan kombinere disse med andre typer fisk.
Igår leverte jeg Malawiene mine til dyrebutikken og kjøpte da med 3 sverddrager (2 hunner og en hann). Når jeg kom hjem fra skolen idag var hannen borte. Jeg ser den ikke noe sted. Hva har skjedd?

Nå har jeg 14 neontetra, 4 platy og 2 sverddrager i akvariet mitt.
Hann platyen min og den ene hunn platyen er med hverandre hele tiden, de svømmer etter hverandre og svømmer oppå hverandre. Kan dette bety at hun kan bli gravid snart?

Har noen et bilde av en gravid platy?

Mvh

Martina
Her er en tråd med link til bilde. Forøvrig så er det nesten umulig å holde begge kjønn av levendefødere (platy, guppy, sverddrager osv) sammen uten at det blir yngel ut av det
vær obs på en ting. Sverddrage og platy kan krysse seg med hverandre...
Shlush
vær obs på en ting. Sverddrage og platy kan krysse seg med hverandre...

Gjør det noe at disse to krysses?
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap