Aquasafe ved ukentlige vannbytter?

Eg bytter ut ca. 30% av vannet i karene mine ukentlig og lurer på om eg skal tilsette aquasafe kvar gang? Easybalance har eg i kvar veke.
Det hersker STOR uenighet om aquasafe er nødvendig. (Bare søk på forumet så ser du hva folk mener). Hvis du ønsker å bruke AS skal du tilsette det volum, som tilsvarer det antall liter vann du har tatt ut. Altså, ikke hele karets størrelse.
tender
Hvis du ønsker å bruke AS skal du tilsette det volum, som tilsvarer det antall liter vann du har tatt ut. Altså, ikke hele karets størrelse.

Ja, selvfølgelig.
Skal søke og få med meg diskusjon angående AS, trudde det var viktig eg!
Da vi først starta med akvarium ble vi og fortalt at aquasafe/easy balance nærmest var døds viktig.. Vi lærte jo fort at dette stort sett kun var et + for butikken, de fikk inn disse ekstra pengene ofte!

Har du ikke klor/event. andre stoffer i drikkevannet ditt(her i norge er ikke det vanlig) er AS/EB greit å ha, men det kan også fikses like greit med å lagre vannet natten over(slik at klor,osv luftes ut, dette er jo da gratis...)

Så etter min erfaring er ikke dette nødvendig å ha i ved hvert vannbytte, men okey å ha i huset, i tilfelle rottefelle noe skulle nå være galt Jeg har selv aldri brukt noen av delene!
For de som ikke mellomlagrer vannet (uansett årsak) kan Aquasafe el.l være forskjellen mellom liv og død
Hvis jeg ikke mellomlagrer vannet og lufter det med luftpumper og brusestein før vannbyttene, så bruker jeg vannforbedringsmiddel. Ikke AquaSafe, det er et Tetra-produkt og jeg unngår dem så godt jeg kan, men jeg bruker fra en annen seriøs produsent; AquaMedic. Deres vannforbedringsmiddel heter [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367901+*+367902+*+367903+*+367904&userid=nE6XnVJczWjdOEIJMtZ64bHbU0C5xs9Nlli&t=temartic_e]AquaLife[/URL].

Hvis jeg IKKE bruker AquaLife på nytappet vann, så begynner Corydorasene å sprette mot sanden eller inventaret og klø seg. Jeg blir sprø av å se på det, får følelsen av at noe er helt feil. De klør og klør.

Så jeg mellomlagrer og lufter vannet over natten i 90% av tilfellene. Da bruker jeg ikke vannforbedringsmiddel.

Har jeg det travelt og ikke vil vente med vannbyttet, eller akkurat da ikke har mulighet til mellomlagring, så har jeg oppi AquaLife.

Vår og høst, i perioder med økt nedbør (mye regn) bruker jeg også AquaLife langt oftere. Det virker som vannverket av en eller annen grunn begynner å tilsette noe i vannet i disse årstidene, kanskje for å møte økt avrenning fra bakken ned i drikkevannskildene...? Jeg ser at fiskene begynner å klø seg litt i nettopp disse årstidene. (vår: mye smeltevann fra snø, høst: regn og mye nedbør)

For litt siden fyllte jeg opp flere mellomlagringstønner med kaldt kranvann og gikk så ut av rommet etter å ha satt luftesteiner oppi. Da jeg kom tilbake en liten stund senere, kan jeg sverge på at det var en svak duft av klor i rommet! Det kan ha vært innbildning, men jeg tilsatte uansett AquaLife i vannet før jeg brukte det.
Eg trur ikkje eg tør å la vere å bruke AS... Det skader jo ikkje å ha det i så får det heller koste meg litt penger, hehe.. Men treng kanskje ikkje ha i kvar veke, heller ved vannbytte og slamsuging annakvar mnd kanskje.
Aquasafe skader ikke i det hele tatt. Men du trenger nok kun å tilsette det ved vannbytter. Personlig bruker jeg det ganske ofte. Det er ikke dyrt, og jeg tar ikke sjansen på at vannverket har tilsatt et eller annet f...skap uten at jeg vet om det
Intr lesning dette her.Jeg har liksom bare pleid å la vannet renne en god stund før jeg tapper det i bøtta.Har også blitt anbefalt aquasafe men har liksom blitt til at jeg har gitt litt blaffen i det, siden jeg ikke har merket noen forskjell på fiskene likevel.
Men her en dag da jeg foretok jeg et vannbytte, da merket jeg meg at fiskene virket litt stresset og klødde seg litt på røtter og planter.Det har jeg ikke sett tidliger mener jeg.Så det kan være noe i det der med at vannkvaliteten endres vår/høst ja.
Fra nå av jeg mellomlagre vannet hver gang ikke bare nå og da
Jeg bruker aquasafe i det ene karet nettopp fordi, som mona o sier, så klør coryene jeg har der noe vannvittig hvis jeg lar være. Pussig nok klør ikke coryene i det andre karet, men ved sist vannbytte brukte jeg aquasafe likevel. Selv om det koster vil jeg nok fortsette med dette. Svein A. Fosså sammenlignet, i en tidligere tråd om dette, aquasafe for fisk som solkrem for oss. Det gjorde at jeg stoppet litt opp for å tenke

mona o, den du bruker, er den mere drøy i bruk enn aquasafe? Jeg syns aquasafe er utrolig udrøy i bruk.
før så passet jeg selv på dette og brukte aquasafe, nå så fyller jeg 3 bøtter med vann (ca 25 liter vannbytte i et 80 liters kar, helt passe) og setter en luft pumpe til å boble i dem 3 bøttene over natta. Dermed får man oksygenrikt vann uten klor. Metaller og annet drit er det som sagt ekstremt lite av. Og når akvarie veteraner ikke bruker det, så trenger ikke jeg det heller. Og fiskene mine har aldri klaget.
Dammed
før så passet jeg selv på dette og brukte aquasafe, nå så fyller jeg 3 bøtter med vann (ca 25 liter vannbytte i et 80 liters kar, helt passe) og setter en luft pumpe til å boble i dem 3 bøttene over natta. Dermed får man oksygenrikt vann uten klor. Metaller og annet drit er det som sagt ekstremt lite av. Og når akvarie veteraner ikke bruker det, så trenger ikke jeg det heller. Og fiskene mine har aldri klaget.

Dette er jo det vi alle har sagt Hvis du mellomlagrer vannet trenger du ikke AS. Men det er ikke alle som gjør dette... av forskjellige årsaker...
Har aldri brukt slike produkter jeg, og jeg mellom lagrer heller ikke vannet.
Og bytter minimum 10% daglig på diskuskarret og merker seff ikke noe på fiskene at jeg ikke brtuker de produktene.

Min mening er at det er fullstendig bortkastet i 99,99% av tilfellene å bruke de produktene i Norge.
Ikke tetra produkter?
Spørmål til Mona O. Er det noen spesiell grunn til at du holder deg unna Tetra produkter?

mvh

Raymond
Men hva med de 0,01% av tilfellene hvor vannverket har tilsatt klor i vannet uten at du vet det da, Ken? Dette blir vel et spørsmål om "better safe than sorry?"
Største grunnen til at jeg bruker AS er vel egentlig fra da jeg bodde i USA; der var vannet hinsides kloret og så fullt av drit at det måtte filtreres med kull o.l. for å i det hele tatt være drikkbart for mennesker. Har ikke helt klart å venne det av meg, men jobber med saken. Tør heller ikke ta noen sjanser med rekene, selv om jeg har lest at å la vannet renne en stund skal skylle ut metaller som ligger i vannrørene. Bruker ikke full dose engang, bare to-tre dråper for å roe sjelen.

Savner sånn sett et produkt jeg brukte før som heter Seachem Prime; doseringen på den var 1ml per 36 liter. En 250ml flaske av den holdt lenge.
tender
Aquasafe [I]skader[/I] ikke i det hele tatt. Men du trenger nok kun å tilsette det ved vannbytter. Personlig bruker jeg det ganske ofte. Det er ikke dyrt, og jeg tar ikke sjansen på at vannverket har tilsatt et eller annet f...skap uten at jeg vet om det :)

Nemlig! Og som du sei, "better safe than sorry"
tender
[QUOTE=Dammed]før så passet jeg selv på dette og brukte aquasafe, nå så fyller jeg 3 bøtter med vann (ca 25 liter vannbytte i et 80 liters kar, helt passe) og setter en luft pumpe til å boble i dem 3 bøttene over natta. Dermed får man oksygenrikt vann uten klor. Metaller og annet drit er det som sagt ekstremt lite av. Og når akvarie veteraner ikke bruker det, så trenger ikke jeg det heller. Og fiskene mine har aldri klaget.

Dette er jo det vi alle har sagt Hvis du mellomlagrer vannet trenger du ikke AS. Men det er ikke alle som gjør dette... av forskjellige årsaker...
hehe så at flere har nevnt det. Men gjentakelse gjentakelse, eneste måten man lærer.. hehe. (altså evt nybegynnere som leser)

Obs glemte å si, jeg lar vannet renne i ca 5 min før jeg fyller bøttene.
Hva er greia mellom deg og tetra?

Eeeh. Denne var til Mona O, og jeg var visst litt treg.
Jeg ser her inne at man kan diskutere vannbytter, rensking av filter, tilsetninger osv til man blir blå. Jeg tror man må finne ut sin egen måte å gjøre ting på. Det er ikke alt som står i boka som stemmer bestandig og det er ikke alt og alle metoder for ting og tang som passer for alle. Det er ikke noen fasitsvar, man må prøve og feile litt her i verden. Jeg tilsetter aqua safe hver gang for jeg stoler ikke på vannet her. Jeg mellomlagrer ikke vannet men bruker lunkent vann fra springen. Når jeg rensker filter så tar jeg litt akvarievann i ei bøtte ca 3 liter og klemmer ut gørra fra filteret der. Så rensker jeg skikkelig under lunken rennende vann og tilslutt så går jeg tilbake til bøtta med gørret i og vasker svampen i det så jeg får tilbake noe av bakteriene. Dette fungerer kjempefint for meg og har aldri hatt noen problemer med noen kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom B
Reklame for plussmedlemskap