Død gullfisk + illeluktende vann

Kom hjem fra hytta og den ene gullfisken var død! Akvariet er 5 uker og skulle bytte vann i dag! Hva gjør jeg nå vannet ser IKKE bra ut og synes det lukter!!! Har flere fisker i vannet men det har gått bra med de! Skal jeg bytte vann helt?
Du må i hvert fall bytte vann, men pass på temperaturen så de ikke får sjokk.

Du brukte ikke tilfeldigvis slikt weekendfór mens du var borte?
Jeg ga de ikke mer enn vanlig siden jeg reiste på fredag og kom hjem i dag så tenkte jeg at det ikke ville være noe fare... ser at den Kuliålen ikke har det helt bra heller den kjøpte jeg på onsdag :S
Hvor mye vann skal jeg bytte?
Uff, uff, dette høres ut som et av de karene hvor eier kun har hørt på butikk ansatte...??

I tillegg har du en utrolig dårlig overskrift. Denne vil gjøre av flere overser den enn å gå inn på den, og i tillegg oppfattes den som skriking og bæljing og frekk. Unngå dette i framtiden, og forklar heller helt kort hva innlegget handler om(f.eks "død fisk, hva gjør jeg nå?"
)
Ja, skift vann, har du skifta vann før? Dette bør/må gjøres med en helt ren bøtte(altså ikke den bøtta du bruker når du vasker huset!), ta ut ca 40-50% av vannet nå, og skift det samme i morgen tidlig(gjerne to ganger om dagen)

Har du filter oppi denne bollen? Har du vanntester?(tenker på NO2, ph, ammoniakk)

Det er vel sannsynligvis nitritt som har gjort av denne ene gullfisken har dødd, og de andre vil snart følge samme veien, om du ikke gjør noe NÅ.(det vil jo da si; skifte vann i første omgang!)

Ellers, har du lest akvarieskolen? Denne er utrolig nyttig, da spesielt "vannverdier" og "oppstart av akvarium".

Du vil sikkert høre fra andre her og, og etterhvert som du forteller mer, vil du få vite mer om hva du bør gjøre videre.

Lykke til
Kan jeg ta ut fiskene av akvariumet og ta de i noen glassboller i mens? Slik at jeg får gjort det riktig med akvariumet? Skal jeg i såfall ta 50% vann fra akvariumet og 50% fra springen? hva skal jeg ta oppi vannet? Har ikke noen vannmåler nei :S uff uff uff
Jeg har ikke fått mye opplæring nei det var bare dette trenger du og dette men ikke hva, hvor mye eller hvordan :S
La fiskene gå i karet, og bytt 50% vann, slik det er foreslått. Gjenta prosedyren imorgen og kjøp Nitritt dråpe-tester så fort som mulig.
takk for svar.. men jeg har en rot og planter i hva gjør jeg med de?
Absolutt ingenting Bare bytt vann, og gjør det så fort som mulig. Hvis det er nitritt (noe jeg sterkt mistenker) så gjelder kun 1 ting: vannbytter og atter vannbytter. Hva slags filter har du? Og hvor stort er karet?

EDIT: Sterk lukt gjør at jeg også mistenker Ammoniakk.
Fiskene/sand og planter lar du bare være i bollen, ingen vits i å stresse fiskene ennå mer.
Bytt ut ca 50% ved hjelp av hevert/kopp og ta det samme tilbake i karet fra springen(OBS, pass på tempen!) Du trenger ikke å ha no oppi vannet når du skifter det, så lenge du ikke har klor,osv i springen din(noe veldig få her i Norge har!). Ofte vil butikker selge deg alt mulig rart, kun for at de skal få inn de ekstra pengene!

Kan du fortelle mer om bollen(liter?) og hva slags filter du har? Hvilke andre fisker har du, enn den gullfisken som døde? Og hvor mange av hver type?
Forresten, IKKE ta ut filtere/pumpa for å vaske det! Det skal være skittent, for å ta unna dårlige bakterier(som er no2 og ammoniakk)

Vær klar over at du absolutt IKKE bør høre på butikkansatte, disse vet ofte ikke noe som helst om hold av fisk, og hva som kreves av deg eller akvarium og pumpe! Så, inntil du lærer mer om akvaristikk bør du lese deg fram til, og legge inn innlegg sånn som du nå har gjort, FØR du går i butikken å event. kjøper/spør der
Tine Zachariassen
Vær klar over at du absolutt IKKE bør høre på butikkansatte, disse vet ofte ikke noe som helst om hold av fisk, og hva som kreves av deg eller akvarium og pumpe!

Nåja.. kommer vel ann på hvilke butikker man snakker om. Men en kombinasjon mellom butikk/ nett/ bøker/ andres erfaringer/ egne erfaringer er jo det beste
Var kanskje litt uklar om at jeg mente ikke alle butikker var like dårlige, men skrev da "ofte" og når en er så nybegynner som trådstarter høres ut som ... Ja, da ville ikke jeg hørt på noen i butikk, før jeg har klart å skille bra/dårlig info fra hverandre!
Akvariumet er på 60 liter har pumpe med kull og sånn "svamp"! fiskene jeg har er pansermalle, kuliål, den store gullfisken som døde og 5 andre av samme slag som jeg ikke vet navnet på! 2 er gule med litt orange og 3 er grå det er av samme slag men forskjellig kjønn!
Kan jeg "slamme" eller bør jeg bare bytte vann pga stress?
Synes ikke vannet lukter noe lenger nå!! var nok bare fisken det luktet av! :S
men det har kommet masse grønt på innsiden av glasset!
Har lest masse her inn men tydeligvis må jeg lese massse mer!!!
Det grønne er sikkert alger. Ikke farlig i det hele tatt. Slamsuging vil også hjelpe litt, men personlig hadde jeg pustet dypt og holdt meg til jevnlige vannbytter (i tillegg til å kjøpe dråpetester imorgen)

EDIT: Kullfilteret kan du ta ut. Det brukes kun etter medisinering etc... Noen mener at det tilogmed kan være skadelig om det sitter i filteret for lenge, men såvidt meg bekjent er ikke dette helt bevist

Slamming stresser ikke fiskene mer enn vannbytte gjør
Det grønne er alger. Disse kan fjernes manuelt (bruk f. eks et gammelt kreditt/ plastkort).
Du kan slamsuge ja Det grønne på glasset er nok alger. Har lyset stått på hele tiden mens du var borte. Dette kan du bare vaske av med en ren svamp eller noe filtervatt.
Ja lyset har stått på det bør det kanskje ikke gjøre! Vi pleier å skru det av om natten! Har lurt litt på den pumpa jeg har! Ser at det er bevegelse i vannet men det kommer ikke noen bobler er det riktig?
Så lenge du passer på at det er bevegelse i vannoverflaten, så kommer det oksygen ned i vannet.

Det er noen pumper som har en diffusor man kan sette på for ekstra oksygen, og da kommer det bobler i vannet. Dette er greit f.eks når man medisinerer og har behov for ekstra oksygen.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap