- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvordan er det mulig med nok lys til plantene
Hvordan er det mulig med nok lys til plantene
Postet 01.10.08 kl 18:59
Postet 01.10.08 kl 19:30
Postet 01.10.08 kl 20:06
Postet 01.10.08 kl 21:03
Hvis du bruker disse plantelysrøra (feks grolux) fra dyresjappa er det mer enn bra nok for at plantene skal trives.
På 250L bruker jeg 2 x 30w grolux og 2 x 30w dagslys. Litt blandings fungerer helt utmerket hos meg. Dessuten blir ikke fargen så veldig lilla på lyset, jeg syns ikke det er så behagelig å se på det lilla lyset...
Men for optimal plantepleie håper jeg du får svar fra noen av de som virkelig kan dette.
Mine planter vokser i alle fall kraftig og fint med den lysblandinga jeg nevner over og selvfølgelig jevnlig gjødsling.
På 250L bruker jeg 2 x 30w grolux og 2 x 30w dagslys. Litt blandings fungerer helt utmerket hos meg. Dessuten blir ikke fargen så veldig lilla på lyset, jeg syns ikke det er så behagelig å se på det lilla lyset...
Men for optimal plantepleie håper jeg du får svar fra noen av de som virkelig kan dette.
Mine planter vokser i alle fall kraftig og fint med den lysblandinga jeg nevner over og selvfølgelig jevnlig gjødsling.
Postet 02.10.08 kl 10:05
Oevin LonJeg har jo lys armatur over, men jeg trodde planter krever andre bølgelengder på lyset,enn det??? LES; fotosyntese!
Lysrør avgir en type lys planter kan nyttiggjøre seg, hvis man bruker dagslysrør og/eller plantelysrør. Du får kjøpt dette i dyrebutikker eller i nettbutikker som Webzoo eller Tropefisk.
Er det lysrør du har i armaturet ditt? Hva slags lysrør er det?
Husk også at lysrørene bør byttes en gang i året.
Postet 02.10.08 kl 10:33
Endret: 02.10.08 kl 10:34
Inaktiv bruker
hehe, jeg har 4 * 36 w plantelys i min 375 liter, det er vel fordi jeg kjøpte det sånn egentlig, men dette gir en utrolig flott farge på fisken-
å vallisneriaen blei reine ugresset av det, å det trives jeg med
å forresten så er ikke lyset lilla hos meg annet enn over overflaten
å vallisneriaen blei reine ugresset av det, å det trives jeg med
å forresten så er ikke lyset lilla hos meg annet enn over overflaten
Postet 02.10.08 kl 12:07
Postet 02.10.08 kl 17:37