Kjøpe fisk i trondheim og frakte de til mo i rana: råd ønskes!

Hei!
Jeg skal snart en tur til Trondheim og skal ta natt-toget til Mo i Rana + ca 1 time ekstra med buss og båt før jeg er hjemme. Planlegger å kjøpe med meg fisk fra Trondheim, men er usikker på hvor trygt det er for fiskens del. Er det spesielle forhåndsregler jeg bør ta, annet enn lite vann og mye luft i posene?
Jeg regner med at jeg sikkert kjøper fiskene like før stengetid i Trondheim (sikkert rundt kl 16-17), og at de er på tilvenning i nytt kar senest i 12 tida neste dag. Hva bør jeg gjøre for at fiskene skal klare turen best mulig?
Isoporkasse samt at butikkpersonalet tar høyde for 20 timers opphold i posene - dvs mindre fisk i hver pose enn de kanskje vanligvis ville gjort, og masse luft i posene. Hvis butikken har oksygentank skal posene fylles med dét.

Under transporten bør fiskene få være mest mulig i fred og ro. Ikke opp og sjekke hver time osv....
Obs: Jeg er ingen ekspert men; har hørt at det er en fordel om fisken ikke blir foret når den skal reise og heller ikke samme dag du plasserer dem i det nye akvariet (kan være annerledes med veldig unge fisk?). Ellers kan en isoporkasse med lokk (isolasjon) være en fordel. Videre er det også en ide å pakke fiskene så enkeltvis som du har plass til. Når du velger fiskene er det lurt å se etter de største individene da enkelte typer veldig unge fisk kan være skjøre. En annen ting er at det er en fordel om betjeningen kan fylle posen med O2 istedenfor å blåsen den opp. Dettte er imidlertid noe jeg selv ikke har vært borti at de gjør (men så har jeg da heller ikke spurt dem om å gjøre det).
Du må sjekke ut TAM Lade!
De har mye fisk der.
Marit Zoo har veldig billig fisk, men ikke ekstremt bra utvalg.
Transport
Jeg tror ikke dette er noe problem. Jeg fraktet fisk fra Polen til Norge da tok det ca 2,5 døgn til de var i ny tank. pakk dem bare forsvarlig dette vet de nokk om i butikken da de ukentlig får forsendelser. God tur
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap