Fisken "spytter ut"foret

Mine guppyer som jeg fikk tak i for noen uker siden, har jeg foret med vanlig flak for, som jeg har knust til mindre biter, nesten hele tida spytter den ut igjen foret? Hvorfor? Er det noe annet jeg bør gji dem?
Og hvor mye treng 3 stk guppy hver dag? Og kan dem ha en for fri dag, en gang i mellom?
Hva slags merke er dette flakfòret og type? Hva står det på boksen?
mona o

Nutron red Prodac
Det er sunt for fiskene og ha en fòrfri-dag Mine fisker har fòrfri-dag hver lørdag... Har hørt noe om at det lar de få "rense" systemet sitt...

Det er mye du kan gi guppyene dine. Mine også spytter ut foret og spiser det igjen og gjentar det flere ganger.

Du kan kjøpe vanlig frosne erter og gi guppyene dine, dette er snadder for dem. Du tar opp et par erter, lar de ligge i en skål vann i 5 minutter, Så tar du av skallet på de og knuser kjernen nedi vannet mellom fingerne dine. Så daler det mange små/knudrette biter ned og fiskene spiser og nyter det )

Det er også mulighet for frossent fòr. Mygglarver, artemia osv...

Og mange har oppskrifter på hjemmelaget "flak"fòr å gi deg, med reker, fisk å stivelse osv. Skikkelig snadder, bedre enn kjøpt fòr gitt
mona o

Oevin Lon
Nutron red Prodac

Det var det jeg trodde. Det ante meg at det var Prodac....
Jeg foreslår at du kjøper et annet kvalitetsmerke. Jeg tror grunnen til at de spytter det ut er at det smaker elendig, og ikke som mat.

Tetra, Hikari eller JBL er gode kvalitetsmerker på fiskefòr. Prøv det!
F.eks. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2570&HKatID=]Hikari Fancy Guppy[/URL].
mona o
[QUOTE=mona o]Hva slags merke er dette flakfòret og type? Hva står det på boksen?

Oevin Lon
Nutron red Prodac

Det var det jeg trodde. Det ante meg at det var Prodac....
Jeg foreslår at du kjøper et annet kvalitetsmerke. Jeg tror grunnen til at de spytter det ut er at det smaker elendig, og ikke som mat.

Tetra, Hikari eller JBL er gode kvalitetsmerker på fiskefòr. Prøv det!
F.eks. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2570&HKatID=]Hikari Fancy Guppy[/URL].

Takk, Mona
Samme erfaring her.. Prodac er kun fòr til pumpen, ingenting annet, unngå dette foret om mulig -_-
Jeg opplevde også at sønnen min sine guppier også spyttet ut noe av foret. Og dette var flakfor (Tetra). Men det var konsekvent de røde bitene, resten gikk ned på høykant.

Har også begynt med en del for frie dager, og må si at dette har hjulpet betraktelig på både appetitt og livligheten på fiskene.

Har ikke siden sett at noe ikke går ned på høykant

Prøver å variere litt imellom flakfor og minigranulat, samt wafer (primært til malle, mens som alle prøver å stjele). Har fått en livlig flokk som er veldig artig å studere sammen med eldstemann.
gjelder dette med matfrie dager for alle fisker?

Har diverse fisk praktbotia, kuuhliåler, sommerfuglciklider, diverse maller, kardinaltetraer etc. Bør man ha matfrie dager?
Nja, nei.... alle MÅ ikke ha fôringsfrie dager. En del akvarister mener at fiskene ikke har vondt av det, og har derfor lagt inn en fôringsfri dag i uka.

Hvis mine fisk ikke har fått mat en dag, så skyldes det at jeg ikke har hatt tid eller at jeg er syk. Men jeg har aldri satt det i noe system. Kan jeg, så får de mat hver eneste dag.
Jeg er ikke så sikker på at det er "sunt", som enkelte sier, men det er ikke farlig iallefall. Å gå uten mat er ikke "sunt" for noen etter min oppfatning, men voksne, velfødde fisk klarer seg altså uten mat en dag en gang i blant.
Dette gjelder ikke yngel.
Mine får en eller to foringsfrie dager innimellom, men ikke nøyaktig en gang i uka. Hvis jeg ikke forer er det fordi jeg glemmer det eller ikke gidder av en eller annen grunn, eller hvis jeg ved et uhell foret litt for mye dagen før.

Jeg hadde forøvrig en fisk som spyttet ut flakforet, og det var tetra sitt tropiske for. Prøvde med andre typer og de likte den, så det kan ha noe med at de rett og slett ikke liker foret.
hmm, rart tetra blir spyttet ut her og. Trodde det var bare fordi maten var tørr eller noe slik at de knuste det opp og vannet det ut.

Men hvilket flakfór er blant de beste, men allikevel en rimelig pris?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap