- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Oppstart og innkjøring
Oppstart og innkjøring
Hei alle sammen!
Nå er endelig karet som skal bli/er en malawibiotop tilnærmet ferdig oppsatt. Nå venter jeg bare spent på å kjøpe fisker! Men en ting lurer jeg på: hvor lenge skal jeg vente? Det har nemlig vært en ganske uvanlig innkjøringsfase med dette karet.
Karet har stått med vann, sand, stein, lys og boblestein/luftpumpe siden 21/9. Varmen kom dagen etter (etter et uhell med å knuse varmekolba og måtte ha ny...). Da kom også den utvendige pumpa i gang. Dette varte dessverre bare et par dager, etter å ha oppdaget lekkasje når pumpa ikke gikk... Så ble lekkasjen fikset, og pumpa kom i gang igjen. Deretter måtte jeg reise fra karet en hel uke hvor strømmen ville være borte en gang i blant. Derfor (i tilfelle ny lekkasje når strømmen stoppet) ble pumpa igjen stoppet og luftpumpe koblet til for å holde vannet i bevegelse mens jeg var borte.
I går kveld (05/10) kom jeg tilbake og startet pumpa igjen og satte ned noen planter.
Må jeg regne innkjøringsfasen fra pumpa ble startet sist nå (i går)? Eller kan jeg korte ned tiden litt siden vann (+varme/lys) har stått såpass lenge og pumpa har gått littegrann? Teste vannverdier?
På forhånd takk for hjelpen
Nå er endelig karet som skal bli/er en malawibiotop tilnærmet ferdig oppsatt. Nå venter jeg bare spent på å kjøpe fisker! Men en ting lurer jeg på: hvor lenge skal jeg vente? Det har nemlig vært en ganske uvanlig innkjøringsfase med dette karet.
Karet har stått med vann, sand, stein, lys og boblestein/luftpumpe siden 21/9. Varmen kom dagen etter (etter et uhell med å knuse varmekolba og måtte ha ny...). Da kom også den utvendige pumpa i gang. Dette varte dessverre bare et par dager, etter å ha oppdaget lekkasje når pumpa ikke gikk... Så ble lekkasjen fikset, og pumpa kom i gang igjen. Deretter måtte jeg reise fra karet en hel uke hvor strømmen ville være borte en gang i blant. Derfor (i tilfelle ny lekkasje når strømmen stoppet) ble pumpa igjen stoppet og luftpumpe koblet til for å holde vannet i bevegelse mens jeg var borte.
I går kveld (05/10) kom jeg tilbake og startet pumpa igjen og satte ned noen planter.
Må jeg regne innkjøringsfasen fra pumpa ble startet sist nå (i går)? Eller kan jeg korte ned tiden litt siden vann (+varme/lys) har stått såpass lenge og pumpa har gått littegrann? Teste vannverdier?
På forhånd takk for hjelpen
Postet 06.10.08 kl 12:24
Bare så det er sagt med en gang, jeg er nybegynner.
Men etter det jeg har lest både her og på andre fora, ville jeg vel tro at må regne fra du startet sist (5.10). Dette kommer nok veldig ann på hvor lenge du var uten strøm. Du skriver heller ikke noe om du hadde oppi noen oppstartsbakterier, det er vel større muligheter for at disse bakteriene har overlevd i sanden/grusen.
Det er uansett ikke mere enn litt over 14 dager siden den opprinnelige oppstarten, og med ett helt nystartet kar, er vel dette også i tidligste laget å sette inn fisk (Om du ikke har dyttet over lit guffe fra ett annet kar).
Jeg ville nok vært VELDIG forsiktig med å dytte inn fisk, teste vannverdier er nok ett must uansett.
Jeg ville lest en av mange artikler her om akvariehold, om du fersk som meg (Siden du har lagt innlegget under nybegynner .
Akvarieskolen er ett godt sted å begynne.......
Men etter det jeg har lest både her og på andre fora, ville jeg vel tro at må regne fra du startet sist (5.10). Dette kommer nok veldig ann på hvor lenge du var uten strøm. Du skriver heller ikke noe om du hadde oppi noen oppstartsbakterier, det er vel større muligheter for at disse bakteriene har overlevd i sanden/grusen.
Det er uansett ikke mere enn litt over 14 dager siden den opprinnelige oppstarten, og med ett helt nystartet kar, er vel dette også i tidligste laget å sette inn fisk (Om du ikke har dyttet over lit guffe fra ett annet kar).
Jeg ville nok vært VELDIG forsiktig med å dytte inn fisk, teste vannverdier er nok ett must uansett.
Jeg ville lest en av mange artikler her om akvariehold, om du fersk som meg (Siden du har lagt innlegget under nybegynner .
Akvarieskolen er ett godt sted å begynne.......
Postet 07.10.08 kl 18:18
Siden det er en forutsetning at man ikke stopper pumpen under innkjøring, så må jeg si meg enig i det Dagfinn Lunde sier. Oppstarten må regnes fra den 5. Mulig du vil få en nitritt-topp etter ganske kort tid, siden jeg antar du ikke har renset pumpen overhode? Da er det nok et og annet inni den som vil kunne gi en overraskelese når det gjelder vannverdier. Du har to valg; rense pumpen ordentlig, og starte fra "scratch", og beregne 4-5 uker. Da trenger du neppe tenke på målinger før det har gått ca 4 uker (selv om nitrittoppen faktisk kan være over da, så er det viktig å stå løpet ut. Har den ikke skjedd enda, så kan fiskene få seg en stygg overraskelse om du har de oppi for tidlig) Eller; la den stå og gå, evt etter en forsiktig skyll, tror neppe det er store mengder med avfall i filteret, som bare vil gi trøbbel. Målinger annenhver dag, for å få med deg nitritten. For den kommer.. Ellers kan det være greitt å få med seg verdiene på ph, gh, kh, ammoniakk og nitrat også, om ikke annet, så lærer man masse om vannkjemi mens man koser seg med målingene Da får du perfekte forhold i tiden før fiskene flytter inn. Sålenge det ikke er fisk i karet, så trenger du heller ikke bytte vann når toppen kommer, da er det bare å lene seg tilbake og vente til det går over, karet er da klart til å få innbyggerne. Uansett metode, så kan du "risikere" å måtte vente innpå 5 uker, men den sist nevnte kan gå litt raskere. Husk bare; få nye fisk i gangen, bygg opp antallet over tid.. og ikke glem å fore "spøkelsesfisken" litt. Lykke til!
Postet 07.10.08 kl 20:21
Postet 08.10.08 kl 07:35
Endret: 08.10.08 kl 07:35