Er det tilfelle at yngler blir sterile

dersom de går sammen med foreldrene i samme akvarium?
Nei, det blir de ikke, men de kan bli spist...
Har lest noe om at dersom f.eks guppy går sammen med foreldre og de formerer seg så kan det etter hvert skje at yngel som blir født blir sterile og/eller deformerte.
Men dette intreffer vel over flere generasjoner.

Men det er kanskje ikke det du mener?
Ciklide
Har lest noe om at dersom f.eks guppy går sammen med foreldre og de formerer seg så kan det etter hvert skje at yngel som blir født blir sterile og/eller deformerte.

Dette går jo på innavlsproblematikk, ikke hvorvidt de går sammen med foreldre i samme kar.

Ser på dette som like sannsynlig som at jeg skulle blitt steril av å bo for lenge sammen med mine foreldre. At man kanskje ikke får (noen til å ville ha) barn (med seg) av å bo for lenge hjemme hos sine foreldre er en annen sak...
I noen tilfeller bruker unge dyr lenger tid på å bli kjønnsmodne hvis de går sammen med voksne dyr av samme art.
Jeg leser en del om seilfinnemollyer, som jeg har selv, på internett. Der var det noen som sa at dersom de går sammen med sine foreldre i akvariet så vil de bli sterile...

Jaja, kan jo ikke regne med at alt som står på internett er sant.
Det er jo mulig de mente at de blir det dersom de går sammen med foreldrene og dermed formerer seg sammen.
DA kan yngelet etter disse igjen bli sterile.
Etter maaange generasjoner med innavl så kan de få defekter, men jeg vil tror det vil først vise seg med andre defekter.
Tilfeldig bekjentskap
© Stian Jarnes Bjånesøy
Reklame for plussmedlemskap