- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp. hvordan får jeg opp gh
Hjelp. hvordan får jeg opp gh
i vannet?
Har jeg forstått det riktig at man bruker gh-salt for å få gh ned eller opp?
Ser i kunnskapsbasen at Black Molly liker gh mellom 11 og 30. Mitt vann har 7.
Hva skjer om jeg har de oppi der et døgn - og fortell meg hva jeg må kjøpe i morra for å få opp gh.
Og i kunnskapsbasen står det dh??? Er det enda en ting jeg må passe på eller er det skriveleif??
*klør meg i hodet...*
Har jeg forstått det riktig at man bruker gh-salt for å få gh ned eller opp?
Ser i kunnskapsbasen at Black Molly liker gh mellom 11 og 30. Mitt vann har 7.
Hva skjer om jeg har de oppi der et døgn - og fortell meg hva jeg må kjøpe i morra for å få opp gh.
Og i kunnskapsbasen står det dh??? Er det enda en ting jeg må passe på eller er det skriveleif??
*klør meg i hodet...*
Postet 08.10.08 kl 19:01
Endret: 08.10.08 kl 19:05
Ingen som vet
noe om dette?
Postet 08.10.08 kl 20:04
GH-salt brukes for å få GH opp. For å få GH ned må du enten samle regnvann eller kjøpe et osmoseanlegg.
De tar ingen skade av å gå i dine vannverdier en stund (tør påstå det er mange molly som går i dine vannverdier hele livet :p) det er værre om du øker GH brått. Fisk kan klare seg lenge i vannverdier som er utenfor deres trivselsområde. Men brå endringer den ene eller andre veien takler de dårlig. Så - øke sakte og lite om gangen.
dh er måleenheten for GH, så det er ikke en skriveleif. Bare veldig forvirrende
De tar ingen skade av å gå i dine vannverdier en stund (tør påstå det er mange molly som går i dine vannverdier hele livet :p) det er værre om du øker GH brått. Fisk kan klare seg lenge i vannverdier som er utenfor deres trivselsområde. Men brå endringer den ene eller andre veien takler de dårlig. Så - øke sakte og lite om gangen.
dh er måleenheten for GH, så det er ikke en skriveleif. Bare veldig forvirrende
Postet 08.10.08 kl 20:20
Endret: 08.10.08 kl 20:20
Jeg bruker død korall for og heve gH. Noen bruker kalk vet jeg, og andre sverger til gH-salt (Eller hva det heter.) Her er noen produkter fra Webzoo.
Når du kommer over ord og forkortelser du ikke har hørt før er akvarieordlisten et verdig redskap.
Mvh Tom
Når du kommer over ord og forkortelser du ikke har hørt før er akvarieordlisten et verdig redskap.
Mvh Tom
Postet 08.10.08 kl 20:23
Takker
for svar begge to
Greit med avkarieordliste Tom, takk for linken, men blir nok å supplere med spørsmål, hvis noe er gresk. Og det er det forsåvidt hele tiden...
Greit med avkarieordliste Tom, takk for linken, men blir nok å supplere med spørsmål, hvis noe er gresk. Og det er det forsåvidt hele tiden...
Postet 08.10.08 kl 22:47
Postet 08.10.08 kl 23:12
her i huset brukte vi gips.det funker utrolig braVannet blir litt tåkete men det går veldig fort over.Nå for tiden bruker vi noe som heter utah ice.Er kalkstein fra staten utah.funker som bare fy det også.Så hadde jeg vært deg,så hadde jeg gått og kjøpt helt vanlig hobbygips.Blir mye billigere enn og kjøpe gh salt,for du må ha ganske mye i.Husk bare på og heve gh en over tid,slik at fiskene får vent seg til nye verdier i vannet
Postet 09.10.08 kl 00:02
Endret: 09.10.08 kl 00:04