Byttet til sand, tåket vann, beste råd? haster!

byttet all elvegrusen med sand i dag, har fisken i et plastkarr, men vannet blir aldri klart igjen...
er det best å ha pumpa av eller på?
har tidligere hadd i litt sand og slikt og fått uklart vann, og da har jeg latt eheimen min gå og vannet har fort blitt klart. men det funker ikke nå...
nå er snart fristen inne for hvor lenge fisken kan være i plastkarret..
evt, kan jeg ha fisken i til tross for tåka? er den skadelig?
Hvilken sand er det? Mange sandtyper har veldig fine sandkorn som i begynnelsen ser ut som skit. Hvis det er f.eks biltemasand eller annen blåsesand er det mange ørsmå sandkorn som vil synke til bunns relativt raskt og bli liggende. Da jeg byttet til biltemasand var det samme grumset og hadde fisk oppi. Det gikk helt fint og sanden sank til bunns etter et par timer. Pumpen sto på. Dette er ihvertfall min erfaring og jeg har byttet i to akvarier uten videre problemer
ok, det er sand fra naturen
fra en elv...har brukt lignende før, men aldri fått denne tåka..
det har forresten gått tre timer nå og ingen bedring..
Må bare korrigere meg selv litt, på det meste har det vært tåkete iallefall over natten. Dersom du har rengjort sanden og det bare er sandkorn så går det nok helt fint
Vet ikke hva som er det beste rådet, men jeg ville ha fått fiskene over i karet de kom fra, og latt pumpa gå. Hvis det ikke er noe pumpe i plastkaret, har fiskene det bedre i akvariet, selv om vannet er litt grumsete. Eventuellt kan du jo bytte litt av vannet, bare pass på at det ikke blir for store ph og temperatursvingninger for fiskene. Det bør bli mye bedre i løpet av natta.
Sikten er ikke noe problem for fiskene. I noen biotoper er det ikke sikt i vannet i det hele tatt. Problemene oppstår først dersom grumset inneholder stoffer (f.eks forurensning) som irriterer slimhinnene på fiskene.

Sand man tar utenfra bør skylles før bruk.
har nok vært for rask i skyllingen antagelig...hadde i litt crystal water, men tror det gjorde saken værre...ha nå hatt fisken oppi igjen, så får bare krysse fingrene da og håpe de ikke blir for stressa og dør..
Ville nok bare tatt tiden med hjelp i dette tilfellet, for det er veldig ofte man får "tåke" i akvariet sitt når man bytter til sand. Og som oftest så tar det også noen par timer før det forsvinner

-Stian
tror ikke tåke er skadelig for fisken.. fikk dette selv jeg også når jeg startet akvarie, men jeg lot bare pumpa stå i og lot fisken være oppi der.. gikk bare ett par dager så var det klart..
Når jeg byttet min grus med sand var vannet tåkete i tre dager, tror ikke feiske tok skade av det
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap