- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Jippi.. 300literen ble min...hjeeelp
Jippi.. 300literen ble min...hjeeelp
Har tenkt på ciklidekar, må bare ha all værden av hjelp før jeg setter det opp. Og det er der dere alle kommer inn i bildet...
Har fått med meg at sand er best i tillegg til steiner og klippeformasjoner med huler og mulighet for å svømme gjennom.
* hvor får jeg kjøpt den beste sanden? (er avhengig av nettbutikk da jeg bor milevis unna nærmeste dyrebutikk)
Har tenkt på sebraciklide og elfenbenciklide for det får jeg tak i her i nærheten.
* hvilken fargerik ciklide kan jeg ha sammen med disse?
Liker jo at det er litt grønt i karet.
*hvilke planter kan jeg ha? kan jeg ha tigervallisnella (eller hva den heter)?
All hjelp tas i mot med takk og bukk...
Har fått med meg at sand er best i tillegg til steiner og klippeformasjoner med huler og mulighet for å svømme gjennom.
* hvor får jeg kjøpt den beste sanden? (er avhengig av nettbutikk da jeg bor milevis unna nærmeste dyrebutikk)
Har tenkt på sebraciklide og elfenbenciklide for det får jeg tak i her i nærheten.
* hvilken fargerik ciklide kan jeg ha sammen med disse?
Liker jo at det er litt grønt i karet.
*hvilke planter kan jeg ha? kan jeg ha tigervallisnella (eller hva den heter)?
All hjelp tas i mot med takk og bukk...
Postet 09.10.08 kl 20:56
Postet 09.10.08 kl 21:09
Postet 09.10.08 kl 21:11
Postet 09.10.08 kl 21:40
[QUOTE=badat]Den beste sanden får du på badestrand der du bor. Bare skyld den godt først.
Eh... har ingen slike badestrender her jeg bor, må kjøre laaaangt da- kanskje lettere å kjøre en halv dag for å komme meg til dyrebutikk.
Noen andre som har forslag til hvor jeg kan kjøpe sand? nettbutikk.
Enn røtter- kan man ikke ha det i? leste at de senker ph for mye? noen som har erfaringer med det?
Eh... har ingen slike badestrender her jeg bor, må kjøre laaaangt da- kanskje lettere å kjøre en halv dag for å komme meg til dyrebutikk.
Noen andre som har forslag til hvor jeg kan kjøpe sand? nettbutikk.
Enn røtter- kan man ikke ha det i? leste at de senker ph for mye? noen som har erfaringer med det?
Postet 09.10.08 kl 21:50
Postet 09.10.08 kl 23:22
Postet 10.10.08 kl 00:44
Endret: 10.10.08 kl 00:52
Dammeddriver selv og ser på ciklider nå og er forelsket i: [URLBLOCK1]
Jeg har også flere ganger tenkt på litt større sør-amerikanske ciklider. Tenkte jeg kunne byttet sanden med en sekk torv eller noe. Jeg ser ikke så mange av de større sør-amerikanske her, kanskje de er litt "ut"? Men trådstarter mener vel kanskje afrikanske ciklider som malawi og ikke sør amerikanske...
Postet 10.10.08 kl 01:57
Postet 10.10.08 kl 02:46
hmmm siden du bor så langt fra folk så må det vel være en form for elv eller noe som du kan hente sand i fra elve sand er etter min erfaring det beste selv om det er littt arbeid med og hente det og rense det orklig men forsatt det beste og det er det som ser mest naturlig ut synes nå jeg da vis du heller vil ha sør amerikanske så vil jeg anbefale engelsk elve grus siden de fleste er veeldig glade i og grave od de har en veldig naturlig farge og tålig runde og fine
Postet 10.10.08 kl 03:38
ps hvis du vil ha vallisneria vil jeg anbefale tigern det er den jeg synes er lettest og holde siden du er nybegynner har hatt nesten alle vallisneria typene og det er def den letteste men det finner du jo ut av det er sikkert nen andre som mener noe annet så kjøp litt foskjellige og prøv deg fram selvbullehmmm siden du bor så langt fra folk så må det vel være en form for elv eller noe som du kan hente sand i fra elve sand er etter min erfaring det beste selv om det er littt arbeid med og hente det og rense det orklig men forsatt det beste og det er det som ser mest naturlig ut synes nå jeg da vis du heller vil ha sør amerikanske så vil jeg anbefale engelsk elve grus siden de fleste er veeldig glade i og grave od de har en veldig naturlig farge og tålig runde og fine
Postet 10.10.08 kl 03:44
Postet 10.10.08 kl 03:47
Postet 10.10.08 kl 05:12
Biltema ligger langt unna meg å de har ikke nettbutikk...
Må se om jeg finner meg ei elv... Kan jeg kanskje bruke stener fra en elv også?...
Får et utvendig filter- hva slags filtermedie anbefalles- har ikke peiling på utvendig filter- har aldri sett det i bruk- så vet knapt hva jeg snakker om.
Filteret er et JBL 500 (1200l/t)...
Må se om jeg finner meg ei elv... Kan jeg kanskje bruke stener fra en elv også?...
Får et utvendig filter- hva slags filtermedie anbefalles- har ikke peiling på utvendig filter- har aldri sett det i bruk- så vet knapt hva jeg snakker om.
Filteret er et JBL 500 (1200l/t)...
Postet 10.10.08 kl 09:22
Her står det litt om filteret ditt. Hvis det er filtermateriale i filteret kan du sikkert bruke det intil videre. Når du har satt deg mer inn i "filterverdenen" og bestemt deg for hva du vil bruke, tar du bare og bytter litt etterhvert. Det er jo et hav av filtermaterialer, bioballer,biosphærer,svamper, ehfisubstrat osv.osv. Jeg og mange til vil anbefale Ehfisubstrat som det beste/fornuftigste valget. Når der gjelder sand i fra elver kan du bruke det, men husk og skyld godt. Du kan også bruke steiner, men dem ville jeg ha skrubbet godt med en neglbørste først, og deretter kokt. En vet jo aldri hva slags ting det er som lever på steinene.
Lykke til
Jon
Lykke til
Jon
Postet 10.10.08 kl 09:37
Endret: 10.10.08 kl 09:39
Lenge siden det er skrevet i denne tråden, men skriver nå et lite innlegg forde.
Mosjøen ligger jo ikke langt unna Br.sund, der har de vel en OK dyrebutikk.
Bindal får også ny dyrebutikk, vet her at de kan bestille inn til en helt grei penge(rabatt vil nok også være ok å få der.
Sandnes sjøen er vel litt vanskeligere å komme til(ferge?), og vet ikke om de har butikk, men forundrer meg om det ikke er det.
Det må da gå an å ta seg en liten dagstur til en av de plassene. (vi gjør ihvertfall slikt ofte, tar en tur til Bodø, Mo eller Mosjøen. Handler litt, får en fin tur, besøker venner, osv)
Mosjøen ligger jo ikke langt unna Br.sund, der har de vel en OK dyrebutikk.
Bindal får også ny dyrebutikk, vet her at de kan bestille inn til en helt grei penge(rabatt vil nok også være ok å få der.
Sandnes sjøen er vel litt vanskeligere å komme til(ferge?), og vet ikke om de har butikk, men forundrer meg om det ikke er det.
Det må da gå an å ta seg en liten dagstur til en av de plassene. (vi gjør ihvertfall slikt ofte, tar en tur til Bodø, Mo eller Mosjøen. Handler litt, får en fin tur, besøker venner, osv)
Postet 29.10.08 kl 17:47
Postet 29.10.08 kl 18:33
Akkurat hvor det er de åpner i Bindal aner jeg ikke, har aldri vært der selv så.
Har ihvertfall forstått det slik at de skal drive litt sånn "alt-i-ett" butikk, siden det er en såpass liten plass. Med noe arbeidsklær, div, i tillegg til dyr.
Tror nok det blir bra når de åpner, med OK priser.
Men det tar jo ikke lange tiden å kjøre til Mosjøen fra Br-sund, rundt 1 1/2 t el no lign, fin liten tur det.
Har ihvertfall forstått det slik at de skal drive litt sånn "alt-i-ett" butikk, siden det er en såpass liten plass. Med noe arbeidsklær, div, i tillegg til dyr.
Tror nok det blir bra når de åpner, med OK priser.
Men det tar jo ikke lange tiden å kjøre til Mosjøen fra Br-sund, rundt 1 1/2 t el no lign, fin liten tur det.
Postet 29.10.08 kl 21:40
Postet 30.10.08 kl 08:37
Postet 30.10.08 kl 10:35