Problemer med alger

Hei Akvaforum

Jeg har i det siste fått problemer med mye algevekst i akvariet mitt (Skjeggalger og Rødalger).

Gir først en kort intro til akvariet mitt:
130 liter ferskvann, dobbel akvastabil armatur, ca 25-30 grader, Tetra Tec EX 700 pumpe (har ikke oksykentilførsel, trenger jeg dette?). Fisk: 2 x Kinesiske algeetere, 4 x Pansermaller + + (i alt ca 15) og en haug med Sandsnegler!

For mange fisk, for få planter, for få algeetere, for mye lys, for lite oksygen, for mye mat, kjemikalier ++ ?

Er bla.a bare noen uker siden jeg tok ut noen hurtigvoksende planter fra akvariet (likte dem ikke). Kanskje det har noe med saken å gjøre? Tipper de tok seg av endel av næringen.

Nå må jeg trolig bytte alle plantene mine, for flesteparten er angrepet
av alger ...

Noen som har bra tips til hvordan jeg kan få stabilisert dette?

Takk, OleP
Alger
Her kan du lese litt om alger. Alger er et tegn på at akvariet ikke er helt i balanse. Pass på å ikke ha lyset på for lenge, og mål vannverdiene. Høyt nitrat nivå kan bidra til økt algevekst. Og hurtigvoksende planter er bra å ha for å redusere alger + at skjegg alger kan komme av for lite co2.

Øvrige spørsmål er ikke jeg helt "kyndig" til å svare på enda Er ganske fersk på dette området jeg òg.

Mvh Lisa Marie
at en plante er angrepet av alger skal ikke hanoe å si.

Mitt beste tips er at du skaffer deg 10 eplesnegler. Slike:

Dem spiser alger som bare det og med dem så passer du bare hvor mye du fórer/gjødsler så skal det gå bra.

Men hurtigvoksende planter er utrolig kjekke å ha, jeg har selv hornblad denne her:

Men de blir stygge å se på hvis du ikke ordner litt med dem, luker og steller. De krever i grunn kun klipping og litt omplassering til tider hos meg.
Takk for svar!

Er nok skyldig i å ha lyset for mye på i perioder, så skal kjøpe meg en tidsbryter om ikke annet.

Tror nok også jeg bør skaffe meg litt utstyr så jeg kan få informasjon om vann kvaliteten... da kan jeg evt. gjøre mottiltak før det blir så ille som nå.

Videre tror jeg nok det er lurt å ha noen hurtigvoksende planter ja, så får skaffe meg det igjen.

Får jeg tak i disse sneglene i en hvilke som helst dyrebutikk tro?
hei du!
jeg er også ganske ny, men fikk noe i dyrebutikken som heter ektozon bruker litt av det å det virker i hvertfall her!
er jo verdt å prøve det!

ellers kan du jo forhøre deg litt i buttikken!
Trådstarter bør absolutt ikke bruke/tilsette ektozon i sitt akvarie.

Ektozon er ikke annet enn salt, noe som for det første ikke er nødvendig i et ferskvannsakvarie. For det andre tåler maller salt veldig dårlig, og trådstarter har corydoras.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å tilsette salt i et kar med corydoras eller L-maller. Og ikke er det nødvendig heller i et ferskvannsakvarie. Det finnes andre måter å bekjempe/forhindre alger på enn å ha oppi overpriset salt
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap