- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Er dette for mange tro?
Er dette for mange tro?
Lurer litt på om disse fiskene går bra sammen og om det er for mange fisk i mitt 60liter akvarium? Eller kan jeg ha flere? har litt lyst på guppy som alle snakker så mye om her inne men må kanskje vente til den gangen vi skal ha et stort akvarium? Synes også det er litt vanskelig med mat har Nutron Biogran, de fleste sier at fiskene skal ha mellom 2-3 flak men dette foret er jo ikke flak!
Hvor mye skal jeg gi? Har også noe som heter TetraWafer Mix der fikk jeg beskjed om å gi 2stk 2 ganger i uken? Stemmer dette?
Dette er de fiskene jeg har:
2 Pansermaller
1 scalare (liten 5cm)
1 Pleco stumus
5 platy
1 kampfisk
Postet 10.10.08 kl 21:36
Postet 10.10.08 kl 22:28
H. plecostomus, potensiell størrelse utvokst; ca en halv meter..... ingen passende fisk for en 60-liter.
Scalare er heller ikke noe man kan ha i en 60 liter, dessverre. De blir like høye som akvariet ditt.
Er dette fisk du har kjøpt etter råd fra dyrebutikken til 60-literen din? Det er ikke uvanlig at dyrebutikker bare tenker på å selge fisk, og ikke bryr seg om å fortelle kunden hvor store fiskene kan bli...
Hvis du får solgt disse fiskene som er nevnt her, kan du fylle på med noen flere pansermaller, og noen guppy.
Scalare er heller ikke noe man kan ha i en 60 liter, dessverre. De blir like høye som akvariet ditt.
Er dette fisk du har kjøpt etter råd fra dyrebutikken til 60-literen din? Det er ikke uvanlig at dyrebutikker bare tenker på å selge fisk, og ikke bryr seg om å fortelle kunden hvor store fiskene kan bli...
Hvis du får solgt disse fiskene som er nevnt her, kan du fylle på med noen flere pansermaller, og noen guppy.
Postet 10.10.08 kl 22:41
Endret: 10.10.08 kl 22:42
Postet 11.10.08 kl 08:45
akvalinnSclaren er jo bare 5 cm stor enda og plecostmus er jo bare 6 cm lang men tanken er jo at vi skal ha et større akvarium og da kan det vel ikke ha noe å si noe nå om de blir 50cm store? Det er i dyrebutikk jeg har fått råd om å kjøpe de ja.. :/ og de spurte om hva slags kar jeg hadde!
Ofte så er de rådene du får i dyrebutikken dårlige råd.
Scalaren og mallen er fisker du ikke bør ha i et så lite karr.
De vil mistrives og vokse sakte, så få de ut.
Postet 11.10.08 kl 08:51
akvalinnSclaren er jo bare 5 cm stor enda og plecostmus er jo bare 6 cm lang men tanken er jo at vi skal ha et større akvarium og da kan det vel ikke ha noe å si noe nå om de blir 50cm store? Det er i dyrebutikk jeg har fått råd om å kjøpe de ja.. :/ og de spurte om hva slags kar jeg hadde!
Hvor stort? Anbefalt minstestørrelse for H. Plecostomus er 375 liter, og det vil være lite dersom fisken din blir 50 cm! Dessuten kan det likegodt hende du har en Pterygoplichtus Pardalis som er vanligere i handelen, denne trenger minst 720 liter. Desse fiskene vokser fort, spiser mye, og 'utskiller' dermed mye..det vil si sv. mye vedlikehold i en 60liter, selv med små pleco!
Har nettopp solgt 2 pleco selv, fordi butikken sa jeg kunne ha de, og jeg ikke hadde satt meg godt nok inn i det på forhånd. Tapte litt penger på det...
Her har du info om Scalare.
Guppy er en fin art å ha i et lite akvarium Når du ser minstestørrelsen på fisk i fiskebasen må du også tenke på om fisken er territoriell, i så tilfelle trenger den mer plass dersom du skal ha flere enn en. I tillegg må du tenke på hvor mange og hvilke andre fisker du skal ha, om fiskene er aggressive o.l. (Slik som scalare er) Det som står oppgitt i fiskebasen er en minimumsstørrelse.
Lykke til med å finne fine fisker du liker og som passer i akvariet ditt!
Postet 11.10.08 kl 15:19