- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Begynneroppsett??
Begynneroppsett??
Etter at vi var på familiebesøk i Tyskland, snakker mini ikke om annet en fisk, siden både oldemor og min tante der nede hadde akvarie. Så vi dro ut og kjøpte et lite 19l begynnersett på lørdag. Jeg har nå vasket det, skylt og puttet oppi steinene og vann og filter.
Og nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre videre O.o
det er jo ikke all verdens plass i et så lite kar. hva ville dere hatt av planter og fisker? og evt andre ting som gjør livet litt bedre for fiskene? vil helst ikke ha sånne små gullfisker eller reker..
tusen takk på forhånd :>
Og nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre videre O.o
det er jo ikke all verdens plass i et så lite kar. hva ville dere hatt av planter og fisker? og evt andre ting som gjør livet litt bedre for fiskene? vil helst ikke ha sånne små gullfisker eller reker..
tusen takk på forhånd :>
Postet 13.10.08 kl 12:34
Hei.
siskaEtter at vi var på familiebesøk i Tyskland, snakker mini ikke om annet en fisk, siden både oldemor og min tante der nede hadde akvarie. Så vi dro ut og kjøpte et lite 19l begynnersett på lørdag. Jeg har nå vasket det, skylt og puttet oppi steinene og vann og filter. Og nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre videre O.o det er jo ikke all verdens plass i et så lite kar. hva ville dere hatt av planter og fisker? og evt andre ting som gjør livet litt bedre for fiskene? vil helst ikke ha sånne små gullfisker eller reker.. tusen takk på forhånd :>
Gratulerer med nytt akvarium...
Det første du må gjera nå er å vente og vente. Det tar ca 2-4 uker å at filteret har klart å bygge opp filterbakterier som er nødvendig for at fiskene skal leve.
Ein annen ting er at det kan komme nitrit i akvariumet, som fiskene mest sansynlig kommer til å dø av.
Så hvis ikkje du vil at fiskane skal dø, så må du vente.
Les dette om oppstart av akvarium
Så er det å ta seg godt tid med korleis du vill innrede karet, kjøp fine steiner, røter, osv og sett det opp slik som du vill ha det.
Etter ca ein uke bør du også kjøpe deg div. akvarietester. Det får du kjøpt på nesten alle dyrebutikker, men også på nette på Webzoo og der vill det bli billigere. Du bår kjøpe dråpetest, da strips ikkje måler nyaktig.
Her kan du lese om vannverdier
Planter er ikkje så nøye på kva størelse akvariumet er på. Men det er kanskje ikkje så lurt å ha mangen hurtigvoksende plater.
Det er bare å søke i plantebasen om du finner noen planter du liker.
Men det du må passe på er at platene stiller dei samme kravene. Noen tenger mye lys og andre mye. Hvis du ikkje følger kravene kommer det til å komme mye alger som gjer at akvariumet ikkje ser så veldig fint ut.
Valg av fisk:
Eit lite akvarium på ca 20 liter er det ikke plass til så veldig mangen fisker. Killi er ein fin fisk til å ha i eit så pass lite akvarium, men det er kanskje ikkje den letteste fisken å få ta i.. Guppy er også eit alternativ. Den formerer seg lett og den er veldig lett og holde, men eit av minusene er at det blir fort veldig mangen. Det er vanskelig å få tak i algespisere til eit så pass lite akvarium. Dei fleste algespiserene trenger større plass en 20 liter, derfor anbefaler eg å ha noen Eplesnegler. Dei tar alger, gamle planterester, mat, døde fisker, osv. Eit annet alternativ er å har eit reint rekeakvarium. Det finst reker som ikkje blir større enn 3 cm og dei passer veldig fint inn i ein 20 liter, men siden du ikkje ville ha reker så er ikkje det eit alternativ.
Men det er også lurt å søke i Fiskebasen og der skriver du bare inn akvariestørelse så kommer det opp kva fisker som passer inn.
[URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_from=20&size_to=20&aquariumtype_id=]Se også på medlmene som har akbvarium på 20 liter. [/URL]
Tror også du ville lære mye om du leser dette som sår her
Postet 13.10.08 kl 14:30
siskavil helst ikke ha sånne [B]små gullfisker[/B] eller reker..
Ville bare komentere det med små gullfisk.
Bare sånn at du vet det, gullfisk er ikke små så lenge, og de krever ganske stor plass. Her kan du lese litt om gullfisk, der står det at de kan bli opptil 59cm store, og krever minst 100liters akvarium.
Postet 13.10.08 kl 14:38
En 59 cm lang fisk har ikke mye å gjøre i en 100 liter da
Som regel blir ikke gullfisker mer enn 25-30 cm i fangenskap, men de hører absolutt ikke hjemme i små kar, siden de blir store og produserer mye avfall.
Som nevnt over er killier veldig greie, fargerike fisker som ikke trenger mye plass. Jeg har selv 4 stk i en 22 liter.
Anbefaler eplesnegler som algespisere Jeg har selv massevis av snegler og synes de er kjempegøyale De er også kjempeflinke å spise alger og spiser i tillegg alt av fiskefor som blir til overs og synker til bunnen og døde planterester.
Som regel blir ikke gullfisker mer enn 25-30 cm i fangenskap, men de hører absolutt ikke hjemme i små kar, siden de blir store og produserer mye avfall.
Som nevnt over er killier veldig greie, fargerike fisker som ikke trenger mye plass. Jeg har selv 4 stk i en 22 liter.
Anbefaler eplesnegler som algespisere Jeg har selv massevis av snegler og synes de er kjempegøyale De er også kjempeflinke å spise alger og spiser i tillegg alt av fiskefor som blir til overs og synker til bunnen og døde planterester.
Postet 13.10.08 kl 14:46
Postet 13.10.08 kl 15:28
Høres fornuftig ut
Enten et par killi (fargerike fisk), eller tre guppy hanner. Begge alternativene er fargerike, noe som betyr mye for barn, og pene å se på.
En eplesnegle eller to til å ta algene. Snegler høres kanskje litt ekkelt ut, men det er det så absolutt ikke. De gjør seg veldig bra i karet og er dekorative. Finnes i blå, lilla, rosa, gul, hvit og sikkert mer også, så her er det jo muligheter for enda et par fargeklatter
Enten et par killi (fargerike fisk), eller tre guppy hanner. Begge alternativene er fargerike, noe som betyr mye for barn, og pene å se på.
En eplesnegle eller to til å ta algene. Snegler høres kanskje litt ekkelt ut, men det er det så absolutt ikke. De gjør seg veldig bra i karet og er dekorative. Finnes i blå, lilla, rosa, gul, hvit og sikkert mer også, så her er det jo muligheter for enda et par fargeklatter
Postet 13.10.08 kl 15:32
Malvinkahar du bare guppy hanner så er disse pene å se på og du slipper problemet med at de formerer seg :)
Sant, men de er allikevel ganske aktive og passer ikke i en 19-liter etter min mening.
Støtter forøvrig rådet om killi-fisk. Om man ikke ønsker reker, så er vel det bortimot eneste fisken som kan ha det nogenlunde ok i et så lite kar?
Postet 13.10.08 kl 15:34
MvjnzAnbefaler eplesnegler som algespisere:) Jeg har selv massevis av snegler og synes de er kjempegøyale:) De er også kjempeflinke å spise alger og spiser i tillegg alt av fiskefor som blir til overs og synker til bunnen og døde planterester.
Nåja Hvis man er så heldig å faktisk få tak i noen som gidder. Når det gjelder mine to eksemplarer av arten, så smaker bare den ene på algene, uten å spise dem, og den andre sitter heller på javamosen hele natten. Synes nesten algemengden (grønnalger på glasset) har økt siden jeg fikk dem (har ingenting med overforing å gjøre). Men det er nok bare jeg som har vært maks uheldig...
Postet 13.10.08 kl 19:20
tusen takk for mange nyttige svar da ble jeg litt klokere. de i butikken mente jeg kunne kjøpe fisk etter en uke, men det er tydligvis ikke så lurt.. da får jeg bare stikke ut å kjøpe planter og pynteting imorgen og innrede litt gleder meg (og begynner å angre litt at på jeg ikke kjøpte større med en gang..). skal se på webshop linken nå og finne noe testsett.
odd espen
men finnes det ikke små gullfisk? slørhale eller hva de heter? de blir vel ikke SÅ store? :o ..
odd espen
men finnes det ikke små gullfisk? slørhale eller hva de heter? de blir vel ikke SÅ store? :o ..
Postet 13.10.08 kl 21:12
"Gullfisk blir dessverre ofte holdt i fiskebolle, noe som ikke er anbefalt siden dette er en fisk som blir stor dersom den får mulighet til det!
Denne arten har også blitt ekstremt mye avlet på gjennom tidene og det finnes utallige oppdrettsvarianter der de aller fleste har det til felles at fisken ser morsom ut, men ikke har det særlig godt. Gullfisk er en kjempefin akvariefisk, men man bør ikke kjøpe oppdrettsvarianter som "slørhale", "golfball" e.l. Dette er i prinsippet like ille som å skaffe en katt med fem cm lange ben. Den ser morsom ut, og ligger sikkert pent på fanget, men har det ikke godt!"
Altså er ikke små gullfisker naturlige.
Postet 13.10.08 kl 21:16
Div vanntester..
det e jo så mange forskjellige... burde jeg ha noe sånt eller hva er best å ha? virker litt dyrt, men jeg regner med at det kan brukes flere ganger?
og så kom jeg på en til ting. varmekolbe.. er det et must?
og så kom jeg på en til ting. varmekolbe.. er det et must?
Postet 13.10.08 kl 21:18
Skal du holde killi eller reker og akvariet ikke står på et veldig kaldt rom så trenger du ikke varmekolbe.
Når det gjelder tester så holder det med nitritt- og ph-test til å begynne med. Du kan eventuelt supplere med nitrat-, gh- og kh-test etterhvert. Noen flere enn det er det vanligvis ikke bruk for.
Når det gjelder tester så holder det med nitritt- og ph-test til å begynne med. Du kan eventuelt supplere med nitrat-, gh- og kh-test etterhvert. Noen flere enn det er det vanligvis ikke bruk for.
Postet 13.10.08 kl 21:45