Eikebarkekstrakt vs torvekstrakt

Jeg vil prøve å senke ph'en i det kommende akvariet og ble tilbudt torvekstrakt her forleden men slo ikke til siden det var eikebarkekstrakt jeg var anbefalt her på forumet. Er der veldig stor forskjell på disse produktene? Jeg har søkt litt men ikke fått noe gjennombrudd.

Jeg vet ikke merket på torvekstraktet men de fører kun de kjente merkene.
Jeg har hørt at torvekstrakt skal være bedre for levende organismer. Men jeg hørte det fra en botaniker og ikke en akvarist, så ikke ta det for god fisk.
Jeg brukte torvekstrakt for mange, mange år siden og det eneste jeg husker er at den var veldig udrøy. Samme dosering som aquasafe...

Nå bruker jeg eikebarkekstrakten og den er vanvittig drøy og sørger for stabil ph verdi. Den er jeg bare SÅ fornøyd med. Ingen vits for meg å prøve noe annet når eikebarkekstrakt funker perfekt
Eikebarkekstrakt vs torvekstrakt
Framgansmåten jeg bruker for å senke Ph er å å bruke torv i ei 70 liter plastboks. Da får jeg luftet vannet i tilegg. Torv kjøper jeg på plantasjen, den har en Ph på 4 og er uten gjødning. Dette senker Ph et stykke, resten av veien for å nå Ph på 4,5 - 5,5 bruker jeg eikeekstrakt. Torvekstrakt har jeg ingen forhold til.
Har brukt torvekstrakt (Torumin) en periode, men, som Lro, syntes jeg den ble dyr i bruk om man bare skal bruke denne til å senke ph med. Dessuten så blir vannet veldig farget og det hadde jeg ikke helt sansen for. Fisker fra sortvannselver vil nok likevel sette pris på denne tilsetningen. Den inneholder en del sporstoff også så vidt jeg har skjønt.

Eikebarkekstrakt (Amtra) har jeg derimot bare positivt å si om, drøy, påvirker ikke fargen og er veldig stabil. Det eneste man skal være litt obs på er at den er veldig konsentrert og må blandes ut før den tilsettes karet.
Det må sikkert være tredje tråden jeg starter om dette nå men jeg sliter med at mange mener og tror ting om disse forskjellige stoffene og da er det godt å ha deres erfaringer å støtte meg til.

Takk for alle svar, da er det bare å fortsette jakten på Amtra eikebarkekstrakt. Jeg kunne naturligvis ha kjøpt på nett, men det er da rart at folkets favoritt til å senke ph med ikke finnes i handel lokalt.
Helge, jeg har eikebarkekstrakt stående. Hvis du vil prøve den, kan jeg sende deg en skvett i en bitteliten flaske, mot at du dekker portoen bare
Send meg en email (inkl navn og adr din), så snakkes vi der dersom du er interessert.
Alledeles elskverdig av deg Mona men jeg går en akvarieløs periode i møte da jeg har solgt 375-literen til søsteren min og jeg ikke riktig er klar med 540-literen som også må innkjøres. På den tiden må jeg da klare å få fatt i en slik flaske.

Sikkert bare tilfeldigheter men ingenting går på skinner med 540-literen; Ingen biltema sand å fatt i, fikk ikke kjørt inn pumpene fordi jeg fikk 2(!) bioballer og ikke 300, eikebarkekstraktet ble litt mer komplisert enn først antatt, lysrørsettene kommer til uken etter å ha vraket de originale lysplanene og søsteren min har ikke riktig tid til å ta i mot akvariet og da får jeg jeg ikke mitt på plass.

Men jeg fortviler ikke, det går seg til. Har dere forresten sett benken jeg har lagd til 540-literen? Jeg hadde ikke fått det til uten hjelpen jeg fikk på forumet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap