Starte med akvarium - nybegynnerspørsmål

Vi tenkte å skaffe akvarium, men ingen av oss har erfaring fra tidligere. Har prøvde å finne litt informasjon på nettet, og en ser at det er masse å sette seg inn i. Har bl.a. lest http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859

Mine spørsmål i første omgang:
1) Startpakker - har lest at lys og pumpe ofte ikke er gode nok i slike pakker. Hvordan vite hva en skal ha/hva skal en se etter?

2) Hvor mye/hvordan planter bør man starte med (type fiske - se sp. 3)?

3) Vi tenkte å starte med de to vanligste sortene i fiskebasen - noen guppyer og en malle.
Hvilke skal man skaffe først og når?

1) Når det gjelder startpakker så fins det mye på markedet, både bra, helt ok og dårlige. Det svakeste punktet er at pumpa/filter ofte er i minste laget. Skal man ha bra innvendig filtre ville jeg valgt startpakker med Fluval + filtre eller eheim aquaball. Dette er ikke noe fasit, men bygger på egne erfaringer.

Når dte kommer til lys, så funker det som oftest helt greit om man ikke skal satse på rene plantekar da. Lyset har ikke noe å si for fisken, kunn for plantene og for oss mennesker. Selv har jeg ikke så altfor mye lys i mine kar og både jeg og mine planter trives med det.

Om du har mulighet ville jeg også valgt et oppstart akvarie på minst 100l.

2) ingen av de fiskene du har tenkt til å ha stiller noen krav til spesielle planter. Når det gjelder hvor mye planter du skal ha, så kommer det ann på størrelsen på karet.Noen enkle planter: ecinodorus bleheri, anubias, hornblad, vasspest etc.

3) når det gjelder fisk, så ville jeg ikke starta med gyppy....disse formerer seg som pesten hehe, og i mitt tilfelle synes jeg det er en meget kjedelig fisk. Jeg liker fisk med personlighet, som feks ciklider fra sør-amerika.

Jeg ville heller valgt en stim tetraer samt en ancistrus malle til å starte med, og ikke gå i fellen å kjøp en gibbiceps eller en pleco som butikkene ofte anbefaler til nye akvarister. Disse blir bortimot halvmeteren begge to.

Jeg vil også anbefale å ikke å falle for fristelsen å sette inne fisk før det minst har godt en 3 ukers tid. Da kan du heller planlegge hvordan karet skal se ut osv. Å kjøpe fisk dagen derpå eller samme dag som akvariet ble kjøpt fører som regel til døden for fiskene hos en ny akvarist.
Jeg ville sjekket ut bruktmarkedet.
Jeg ville prøvd å få tak i et Aqua One kar, jeg har 2 av dem og både lys og filter er helt utmerket. Jeg driver ikke med noen avanserte planter, spørst om lyset hadde vært like bra da, men for de vanligste, enkleste plantene fungerer hvertfall lyset veldig bra.
Inaktiv bruker
hei fine og velkommen til det koselige akvaforum =

leger innd liste med fisk jeg har god erfaring med som eg greie for nybejynere
................................................................................................................

................................................................................................................
det er di jeg har best erfaring på at er lette å hole i live =
tusen takk for tips om filter - må prøve å sette meg inn i dette om ulike filtertyper. Men nå har jeg i alle fall noen navn å gå etter.
og takk for tips om ulike fisker, kommer til å lese i databasen forstår jeg.
har vært innom tanken på brukt, og som jeg forstår så slipper jeg vel da å vente 3 uker med fiskene.
det er kun hvis det er kort tid mellom når selger kutter strømmen på filteret og du får satt det igang igjen. går det for lang tid, vil bakteriene dø og du vil få en nitrittbombe. og desverre tåler ikke filterbakterier lange stunden uten sirkulasjon.
Innvendig vs utvendig filter
Har sett på Ehiem Aquaball 2210, men registrerer også at Eheim har et utvendig filter Pro I 2222 som for meg synes å passe samme akvariestørrelse.

Prisen for utvendig filter er x3 i forhold til innvendig filter. Men ser også at en del her på forumet bruker utvendige filter. Hvor stor er forskjellen?
(Større filtervolum og estetisk penere er for meg de to åpenbare fordelene)
Men er det forskjell på f.eks. støy? Drift/vedlikehold?
Filter
Hei Finn, velkommen til AF
Når det gjelder filter, så har utvendig filter de fodelene du nevner + at de ikke trenger så ofte vedlikehold. De er ganske lydløse (jeg har selv et Eheim filter), den står under akvariet med isoporplate under.Jeg må helt inntil akvariet for å høre det går.
Lykke til..
Har noen korallplaty i det ene karret mitt, de har vert igjennom det meste (3 åring med stor iver etter å fore fisk fylte karret med to bokser for, vinerpølser og pølsebrød f.eks) og må rett og slett være den vanskeligste fisken å ta livet av. Av den oprinnelige bestanden i det karret er det kun det slaget hvor ALLE har overlevd (etter foringa til guttungen gikk vannverdiene til skogen siden pumpa måtte renses, fiskene fikk hvitprikk osv. men platyene lever fortsatt, guppyene døde forholdsvis fort).

Så noen lenger opp anbefalte Fluval pumper, personlig missliker jeg de sterkt umodifisert (fin oppskrift på det ett eller annet sted under artikler), grei plass til bakterier er det nok, men en har jo bedre filtreringsegenskaper i ei sil :P
Har en råd til å gå for utvendig filter er det ingen ting som er bedre en det.
du sliper å se den dumme pumpen og får utnytet plassen i karet mye bedre.
En "tommel regel" som jeg og mange andre bruker er at du kan halvere "pumpekraften". det jeg prøver å si er at om produsenten har stemplet pumpen opp til 500liters akvarie, så passer den til 250liter.
filteret kan ikke bli for stort.
jeg prøver selv å ha 3 ganger sirkulasjon, i mine kar. har du et kar på 100l bør pumpa minimum pumpe 300liter i timen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap