Angående oppbevaring av våt sand og eventuell lukt

Nå har jeg fått tatt ut alt vannet i akvariet , det er bare litt igjen på bunnen. (lekasje i akvariet).

Men sanden ligger igjen, og jeg lurer litt på hvordan det er å oppbevare den? Jeg har fått noen til å kjøpe inn bøtter til meg , da jeg er syk og ikke orker ut selv. Men dersom jeg tar sanden i bøttene, kan den da stå slik våt, eller vil det begynne å lukte? jeg har nesten ikke luktesans igjen, men synes at det luktet vondt av vannet jeg tømte ut, og er det tilfelle, så må jeg vel kaste alt jeg har samlet opp av vann i bøtter.

Men tilbake til sanden.
Hvis dette var grus så ville jeg nok kanskje spylt den, men denne sanden går ikke å spyle. Det minner om våt sand på stranden.
Så om jeg fordeler den i bøtter, kan jeg da ha den rett oppi igjen når akvariet er tett?
Joda, det vil nok lukte litt, men sikkert ikke så mye at det blir plagsomt. Jeg har nettopp tømt et kar med biltemasand. Dette har stått vått i bøtter i en uke, og jeg merker ikke lukt uten at jeg stikker nesa nedi..

Du vil nok få nitritt dersom du ikke skyller sanden før du har den oppi igjen. Men dersom det ikke er noe hast å ta oppi fiskene, så kan jo karet gå med pumpe og planter til nitrittfarenen er over. Så kan du rote litt i sanden innimellom. Husk å teste vannet, og bytte vann før du har fiskene oppi.
Ho ho, jeg klarte å sette en balje med våt sand på det varme badgulvet et par dager før den skulle oppi karet. Og ja, den lukta! Og den var vaska godt og kokt på forhånd. Jeg tok litt og litt i bøtte og skylte lett før jeg hadde den i akvariet. Det ble en del gassbobler i sanda... men det forsvant ved å sette inn noen sandsnegler
Tenker det lukta på varmt badegulv, ja... :S
Ok, nitrit tenkte jeg ikke på .
Men om jeg prøver å rote rundt litt i bøttene med vann, blir sanda skyllet da før jeg har den oppi, eller blir det bare griseri? Ttror nok kanskje det blir griseri.

Nitrit toppen kommer etter 3 uker ?

Fiskene har jo akvarier å være i, men det er litt overbefolket der.
Jeg håper at jeg lett finner lekasjen, og at det er lett å få tettet den, så dette ikke tar for lang tid.
sessan
Nitrit toppen kommer etter 3 uker ?

Ja, 2-3 uker...
sessan
Jeg håper at jeg lett finner lekasjen, og at det er lett å få tettet den, så dette ikke tar for lang tid.
Jo fortere du begynner prosessen, jo kortere tid tar det... Hadde du hatt silikon, aceton og tapetkniv i huset da dette skjedde, så kunne du nesten vært ferdig med karet nå. Om du ikke er i form til å hoppe i det og gjøre det selv, så kan du jo prøve å få noen til å hjelpe deg?

Ikke ta "snarveier" ved å forsøke å lime silikon utenpå der du tror lekkasjen er.. Da risikerer du at du må gjøre det om igjen. Dersom karet er noen år, så er nok all innvendig silikon en lekkasjefare uansett.
Hei det stemmer det som Aggi sier jeg gjorde det som Sessan har tenkt å gjøre og fikk en diger nitritbombe så hvis du får det til er å skylle sanden skikkeilig eller å utsett å sette fisk oppi karet.
Jeg har prøvd å stable sanden opp langs bakveggen, slik at vannet skal renne av og ned i bunnen av akvariet. Men likevel så kommer det masse vann med i bøtten. Kan ikke fylle opp bøttene helt med sand for de blir de for tunge å bære. Får satse på at det går an å skylle sanden før den skal tilbake i akvariet igjen. kanskje det går hvis jeg plasserer dusjhodet nede i bøtten og lar vannet bare renne over kanten.

Sand er penest, og både fisker og planter liker det - men fy s----- så mye lettere det er med grus ! hehe akk ja.
sessan
Jeg har prøvd å stable sanden opp langs bakveggen, slik at vannet skal renne av og ned i bunnen av akvariet. Men likevel så kommer det masse vann med i bøtten. Kan ikke fylle opp bøttene helt med sand for de blir de for tunge å bære. Får satse på at det går an å skylle sanden før den skal tilbake i akvariet igjen. kanskje det går hvis jeg plasserer dusjhodet nede i bøtten og lar vannet bare renne over kanten. Sand er penest, og både fisker og planter liker det - men fy s----- så mye lettere det er med grus ! hehe akk ja.

Jeg skjønner ikke helt hva som er så vanskelig med å skylle fordi det er sand?? Jeg fyller ei bøtte med ca 1/4 del eller 1/3 del sand. Fyller opp i vann, rører rundt med ei sleiv, lar sanda synke og tømmer ut vannet forsiktig så sanda ikke renner ut. Dette kan du gjøre den dagen du skal ha sanda i akvariet
Men hvis det er en del dritt eller rusk i sanden så synker den sammen med sanden, og det er kun det aller fineste som forblir flytende etter at sanden synker til bunnen.

Sand er noe skikkelig dritt å skulle skylle:/ Det ser pent ut i karet, men med mindre jeg skal ha noe bunnlevende fisk i fremtiden tror jeg nok at jeg velger grus heretter.
Med lite sand i bøtten mens jeg skyller går det vel

Jeg var heldigvis lur nok til å bruke slamsugeren over sanden og fikk opp mesteparten av skitten før jeg tappet ut alt vannet - så sanden er ikke så skitten
Mvjnz
Men hvis det er en del dritt eller rusk i sanden så synker den sammen med sanden, og det er kun det aller fineste som forblir flytende etter at sanden synker til bunnen. Sand er noe skikkelig dritt å skulle skylle:/ Det ser pent ut i karet, men med mindre jeg skal ha noe bunnlevende fisk i fremtiden tror jeg nok at jeg velger grus heretter.

Må jo følge med litt da mens man lar sanda synke. Sanda synker raskere enn slam og lort så da tømmer man ut vannet før slammet synker...
Krana skal renne mens du rører rundt i bøtta med hendene, på denne
måten renner vannet over kanten på bøtta og dra med seg "dritten"
ut i sluket.

Mvh. bjolle
...og dersom man har bøtta stående oppi en balje som har større diameter enn bøtta, så fungerer baljen som felle for evt. sand som flykter ut fra bøtta. Så lite sand i sluken som mulig, er en stor fordel..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap