- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Mollyfødselen
Mollyfødselen
lar vente på seg.
Dere som kjenner til dette, se på bildene jeg har lagt ved og fortell meg om jeg har tatt feil.
Er dama syk eller gravid? Nå har hun en gulaktig boble i baken hele tiden. Avføring kommer ut som normalt.
Synes hun virker tynnere enn før, men har ikke observert noen småbarn.
Har jeg tatt feil hele tiden?
Hjelp!
Dere som kjenner til dette, se på bildene jeg har lagt ved og fortell meg om jeg har tatt feil.
Er dama syk eller gravid? Nå har hun en gulaktig boble i baken hele tiden. Avføring kommer ut som normalt.
Synes hun virker tynnere enn før, men har ikke observert noen småbarn.
Har jeg tatt feil hele tiden?
Hjelp!
Postet 27.10.08 kl 19:30
Postet 28.10.08 kl 09:42
Ja, det er nåkk en Guppydame som Majones sier. Det går enn å ta feil av og til.
Guppyer er slik som du skriver. Den er ikke syk, men skal føde. Du skriver at den ër tynnere enn den var før. Det kan komme av at Guppyen har født og yngelen er spist opp av moren eller andre fisker.
Når du har levendefødere bør du hat et akvarium med mose, flyteplanter, hurtigvoksene planter, osv. Det er for at yngelen skal klare å overleve. Det er kun de sterkeste som overlever. Om du ønsker å få alle til å averleve måt du flytte moren over i eget akvarium. Og IKKE i en "fødeboks". Det er ikke bra for fisken den har ca 1 liter å svømme i og fisken blir stressa, og kommer til å dø om ikke fødselen skjer etter en dag og 2. Så ikke bruk fødeboks.
Har du andre fisker i akvariumet med den gravdide Guppyen ?? i så fall, hva for noen ? Og hvordan er akvariumet innreda med tanke på gjemmeplasser osv.?
Guppyer er slik som du skriver. Den er ikke syk, men skal føde. Du skriver at den ër tynnere enn den var før. Det kan komme av at Guppyen har født og yngelen er spist opp av moren eller andre fisker.
Når du har levendefødere bør du hat et akvarium med mose, flyteplanter, hurtigvoksene planter, osv. Det er for at yngelen skal klare å overleve. Det er kun de sterkeste som overlever. Om du ønsker å få alle til å averleve måt du flytte moren over i eget akvarium. Og IKKE i en "fødeboks". Det er ikke bra for fisken den har ca 1 liter å svømme i og fisken blir stressa, og kommer til å dø om ikke fødselen skjer etter en dag og 2. Så ikke bruk fødeboks.
Har du andre fisker i akvariumet med den gravdide Guppyen ?? i så fall, hva for noen ? Og hvordan er akvariumet innreda med tanke på gjemmeplasser osv.?
Postet 28.10.08 kl 10:31
Det er ikke en guppy
men en Mollydame!
Sprengt mage i kombinasjon med blitz gjør at hun ser lysere ut.
Men det er en Molly. Har ikke hatt guppydamer i hus på mange mange år.
Og MOLLYdama går alene i en 30 liter.
Sprengt mage i kombinasjon med blitz gjør at hun ser lysere ut.
Men det er en Molly. Har ikke hatt guppydamer i hus på mange mange år.
Og MOLLYdama går alene i en 30 liter.
Postet 28.10.08 kl 13:50
Postet 28.10.08 kl 20:50
Postet 28.10.08 kl 21:17
Guppy? Er jo et hav av Molly varianter i alle regnbuens farger, og også de som fra naturens side er ganske blanke. Synes heller ikke at halen (Sporden) ser ut som Guppy, men som Molly! Enkelte av mine Black Mollyer har fått avkom som går mer i sølv enn sort, eller som er sort med sølvfarget buk.
Men det er nå min mening!
Og når jeg nå fikk se de siste bildene kan man ikke ta feil....
Men det er nå min mening!
Og når jeg nå fikk se de siste bildene kan man ikke ta feil....
Postet 28.10.08 kl 21:21
Endret: 28.10.08 kl 21:23
Postet 28.10.08 kl 21:21
mye rart folk vil krangle på hehe, vet ikke annet råd enn å vente å se, den ser jo unektelig gravid ut. hvis den stresser og nekter å føde vil du se at den blir apatisk etterhvert. men det kan hende den bare ikke er klar enda. mine guppydamer har holdt barna inne leeenge, de var gravide da jeg kjøpte dem og først nå har den ene født.
Postet 28.10.08 kl 21:23
Takk begge to
Men kan dere svare på om hun skal ha den gule bobla i baken.
Hun har holdt på lenge skjønner dere, sikkert halvannen uke. Starta med stressa oppførsel, som bare har vart helt til nå og ingenting skjer.
Kan det være mark i stedet?
Hun har holdt på lenge skjønner dere, sikkert halvannen uke. Starta med stressa oppførsel, som bare har vart helt til nå og ingenting skjer.
Kan det være mark i stedet?
Postet 28.10.08 kl 21:25
Ren@etro hva du vil. Men det er ei Mollydame.
Er enig med deg der, dette er nok en molly ja gitt... Riktig at det såg ut som en guppy på første bildene pga vinkelen. Men ser tydelig at dette er en mollydame på de siste bildene dine
Er det ikke noe slik at hunnene kan lagre sæd og bli gravid et par ganger på denne sæden?? Tror jeg har lest denne noe sted, pluss at de klarer ganske fint å "knipe" igjen en god stund...
Postet 28.10.08 kl 21:25
Denne dama
kan visst det å knipe ja...
Tror hun har putta kork i hullet.
Tror hun har putta kork i hullet.
Postet 28.10.08 kl 21:26
Postet 28.10.08 kl 21:29
Postet 28.10.08 kl 21:31
Postet 28.10.08 kl 21:33
Enkelte av mine Mollyer har klemt ut av seg ubefrukta eller døde egg. Av og til har de kommet nesten som i en klase, og noen har vært gule. Som regel har de da først sluppet levende yngel, men som kjent, ingen regel uten unntak!
Vet ikke om det er dette som er tilfelle hos deg, men det kan være det! Det kan jo også hende at det har oppstått komplikasjoner. Har mistet fisk pga. det.
Da har de som regel gått i flere dager og forsøkt å få ut yngelen først!
Håper du finner ut av det!
Vet ikke om det er dette som er tilfelle hos deg, men det kan være det! Det kan jo også hende at det har oppstått komplikasjoner. Har mistet fisk pga. det.
Da har de som regel gått i flere dager og forsøkt å få ut yngelen først!
Håper du finner ut av det!
Postet 28.10.08 kl 22:48
Jeg og.
Har hatt en tråd her inne for ikke lenge siden, og da var det en som sa at hun kunne få en utposning ved endetarmen. Men jeg vet ikke om han eller hun mente en gul klomp.
Får se, er frista til å slippe henne sammen med kælln i storkaret igjen. Kanskje de forsøker på nytt
Takker alle for svar
Får se, er frista til å slippe henne sammen med kælln i storkaret igjen. Kanskje de forsøker på nytt
Takker alle for svar
Postet 28.10.08 kl 23:03
Hvis du har tatt hua i et annet kar en det hun er vant til kan hun holde igjen fødselen. ( dem kan tilomed dø av å holde igjen forlenge )
Det er mye bedre at hun går i det karet hun føler seg trygg på og la henne føde der.
Sett inn mange planter så yngelen kan gjemme seg eller fang opp yngelen å sett dem i et annet kar hvis du ønsker at de fleste skal overleve. Jeg lar bare yngelen være i karet og det er alltid noen som overlever men jeg har en god del planter.
Det er mye bedre at hun går i det karet hun føler seg trygg på og la henne føde der.
Sett inn mange planter så yngelen kan gjemme seg eller fang opp yngelen å sett dem i et annet kar hvis du ønsker at de fleste skal overleve. Jeg lar bare yngelen være i karet og det er alltid noen som overlever men jeg har en god del planter.
Postet 28.10.08 kl 23:13