- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp til fisk i nytt kar
Hjelp til fisk i nytt kar
Hei, nettopp fått meg akvarie. Er ganske grønn på dette og lurer derfor på om dere kan hjelpe meg med hvilke fiskeslag som lar seg kombinere.
Har sett ekstra på disse fisketypene:
Kirsebærreke
Corydoras
Betta splendens
Apistogramma cacatuoides kakadue ciklide
Macropodus opercularis
Pseudepiplatys annulatus - Klovnkilli
Ancistrini sp. L239 - Blå Panaque L239
Apistogramma bitaeniata - Tostripet dvergciklide
Kuhli ål
Hvilke av disse fiskeslagene lar seg kombinere og hvor mange kan jeg ha? Har fem guppyer som er i karet allerede som jeg har fått i gave. Karet er forresten på 56 liter med diverse huler og planter.
Har sett ekstra på disse fisketypene:
Kirsebærreke
Corydoras
Betta splendens
Apistogramma cacatuoides kakadue ciklide
Macropodus opercularis
Apistogramma bitaeniata - Tostripet dvergciklide
Kuhli ål
Hvilke av disse fiskeslagene lar seg kombinere og hvor mange kan jeg ha? Har fem guppyer som er i karet allerede som jeg har fått i gave. Karet er forresten på 56 liter med diverse huler og planter.
Postet 01.11.08 kl 18:54
Endret: 01.11.08 kl 18:55
Hvor stort er karet ditt da?
Beklager, så ikke at du hadde skrevet det før nå.
Med guppy kan du ikke ha kampfisk og reker, heller ikke killi tror jeg.
Ciklidene tviler jeg på går, da enkelte kan være aggresive, men vet lite på det området.
Kuhlii-ål kan du ha en ti stykker av, om du kan ha corydoras kommer an på art, da enkelte vil ha større kar. Men av de som kan ha mindre, bør du ha minst 5-6. L239 kan du også ha. Du kan ikke ha alle artene jeg har foreslått på en gang da, det blir trangt, men det skjønte du sikkert=)
Beklager, så ikke at du hadde skrevet det før nå.
Med guppy kan du ikke ha kampfisk og reker, heller ikke killi tror jeg.
Ciklidene tviler jeg på går, da enkelte kan være aggresive, men vet lite på det området.
Kuhlii-ål kan du ha en ti stykker av, om du kan ha corydoras kommer an på art, da enkelte vil ha større kar. Men av de som kan ha mindre, bør du ha minst 5-6. L239 kan du også ha. Du kan ikke ha alle artene jeg har foreslått på en gang da, det blir trangt, men det skjønte du sikkert=)
Postet 01.11.08 kl 19:09
Endret: 01.11.08 kl 19:17
Postet 01.11.08 kl 19:22
Ja, asiatisk ferskvannsmusling. Men den anbefaler jeg ikke siden den spiser ved å filtrere vannet, og for å holde den med nok mat må vannet være så forurenset at du ikke kan ha andre fisk tror jeg, dessuten kan den fint overleve i norsk natur. Hvorfor ikke noen pene snegler? Eplesnegler for eksempel?
Postet 01.11.08 kl 19:27
Kan jo ytre min forsiktige mening
EDIT: la ikke merke til at du allerede har guppy, så jeg legger til litt info..
Kirsebærreke
Med kirsebærreker er egentlig de eneste fiskene du kan ha (og være rimelig trygg på at reker og rekeyngel overlever) corydoras og/eller kuhlii ål.
Rekeynglene får det vanskelig med guppy i karet.
Corydoras
Corydoras går sammen med alle mulige fisker, siden denne ikke finnes aggressiv. Men å ha f.eks ciklider (apoistogramma) med denne i et såpass lite kar går ikke. Dvergcikliden vil plage den veldig om de skulle finne på å legge egg.
Cory og guppy går veldig fint overens, ingen plager den andre, så dette kan være en ok sammensetning
Betta splendens
Kampfisk er så personlighetsavhengig at det er umulig å si noe sikkert. Noen kan ha suksess med en sammensetning, mens den samme sammensetningen er en katastrofe hos naboen. Anbefaler at dersom du kjøper kampfisk for å prøve, så bør du ha en backupløsning i tilfelle det ikke går. Det blir minst pes om du styrer unna denne, så er det ingen risiko
Kampfisk og guppy går som hovedregel ikke.
Apistogramma cacatuoides kakadue ciklide/Apistogramma bitaeniata - Tostripet dvergciklide
Dvergcilkider er flotte! Men bare et par (hanne + hunne) i et såpass lite kar, og bare en art. Ellers blir det krise den dagen et eller begge parene legger egg. Dvergciklider tar over hele bunnarealet i karet, og eneste annen fisk i et såpass lite kar med dvergciklider er en eller annen liten stimfisk som holder seg i de øverste vannlagene.
Guppy og apisto kan gå bra, men her er det en viss fare for at guppyen får halen frisert når apistoene leker.
Macropodus opercularis
Denne har jeg ikke kjennskap til, men bør uansett ha et større kar enn det du har.
Nydelig liten killi, med vekt på liten. Bør ikke gå sammen med annet enn kuhlii eller corydoras, siden den er både liten og veldig forsiktig i matfatet. Helst rent artskar synes jeg. Denne hopper så husk dekkglass - det glemte jeg en dag
Tror guppyene vil overstyre killien fullstendig selv om det mest sannsynlig ikke blir mye bråk mellom de. Guppyene har nok spist opp maten før klovnekillien i det hele tatt registrerer at det er mat å få :p
Maller har jeg ikke peiling på
Kuhlii ål
Kul fisk! Også veldig snill og grei mot de fleste Bare tenke på at denne bor på bunnen, og trenger plass selv om den er liten og tynn. Bør derfor ikke være masse andre bunnlevende fisk. Jeg har hatt denne sammen med cory, og det gikk veldig bra
¨Kuhlii og guppy vil gå veldig greit sammen
Nå har jeg ikke sjekket/tatt hensyn til vannverdier altså, bare hvor de oppholder seg i karet og temperament, siden slikt ikke kommer så godt frem i fiskeprofilen. Det gjør vannverdier og da er det grei skuring å sjekke at de passer overens
EDIT: la ikke merke til at du allerede har guppy, så jeg legger til litt info..
Kirsebærreke
Med kirsebærreker er egentlig de eneste fiskene du kan ha (og være rimelig trygg på at reker og rekeyngel overlever) corydoras og/eller kuhlii ål.
Rekeynglene får det vanskelig med guppy i karet.
Corydoras
Corydoras går sammen med alle mulige fisker, siden denne ikke finnes aggressiv. Men å ha f.eks ciklider (apoistogramma) med denne i et såpass lite kar går ikke. Dvergcikliden vil plage den veldig om de skulle finne på å legge egg.
Cory og guppy går veldig fint overens, ingen plager den andre, så dette kan være en ok sammensetning
Betta splendens
Kampfisk er så personlighetsavhengig at det er umulig å si noe sikkert. Noen kan ha suksess med en sammensetning, mens den samme sammensetningen er en katastrofe hos naboen. Anbefaler at dersom du kjøper kampfisk for å prøve, så bør du ha en backupløsning i tilfelle det ikke går. Det blir minst pes om du styrer unna denne, så er det ingen risiko
Kampfisk og guppy går som hovedregel ikke.
Apistogramma cacatuoides kakadue ciklide/Apistogramma bitaeniata - Tostripet dvergciklide
Dvergcilkider er flotte! Men bare et par (hanne + hunne) i et såpass lite kar, og bare en art. Ellers blir det krise den dagen et eller begge parene legger egg. Dvergciklider tar over hele bunnarealet i karet, og eneste annen fisk i et såpass lite kar med dvergciklider er en eller annen liten stimfisk som holder seg i de øverste vannlagene.
Guppy og apisto kan gå bra, men her er det en viss fare for at guppyen får halen frisert når apistoene leker.
Macropodus opercularis
Denne har jeg ikke kjennskap til, men bør uansett ha et større kar enn det du har.
Nydelig liten killi, med vekt på liten. Bør ikke gå sammen med annet enn kuhlii eller corydoras, siden den er både liten og veldig forsiktig i matfatet. Helst rent artskar synes jeg. Denne hopper så husk dekkglass - det glemte jeg en dag
Tror guppyene vil overstyre killien fullstendig selv om det mest sannsynlig ikke blir mye bråk mellom de. Guppyene har nok spist opp maten før klovnekillien i det hele tatt registrerer at det er mat å få :p
Maller har jeg ikke peiling på
Kuhlii ål
Kul fisk! Også veldig snill og grei mot de fleste Bare tenke på at denne bor på bunnen, og trenger plass selv om den er liten og tynn. Bør derfor ikke være masse andre bunnlevende fisk. Jeg har hatt denne sammen med cory, og det gikk veldig bra
¨Kuhlii og guppy vil gå veldig greit sammen
Nå har jeg ikke sjekket/tatt hensyn til vannverdier altså, bare hvor de oppholder seg i karet og temperament, siden slikt ikke kommer så godt frem i fiskeprofilen. Det gjør vannverdier og da er det grei skuring å sjekke at de passer overens
Postet 01.11.08 kl 19:33
Endret: 01.11.08 kl 19:39
Takk for raske svar! Nå ble jeg ihvertfall litt smartere. Kan sammensetningen: 5 Guppy, Kuhlii ål og klovn killi + en evt. algespiser (malle?) gå sammen?
Og kom til å tenke på en ting til. Karret står i stuen, der oppbevarer jeg et relativt kraftig lydanlegg som fort blir spillt høyt med i helgene på vorspiel. Hvor sensitive er fisker for lyder? Kan dette plage fiskene? Bør jeg flytte akvariet?
Edit:
Vannverdiene i karet:
Temp: 25 grader celsius
PH: ca 6,8
KH: ca 6 grader
GH: ca 5-7 grader
NO: 0
tatt med JBL easytest sticks
Og kom til å tenke på en ting til. Karret står i stuen, der oppbevarer jeg et relativt kraftig lydanlegg som fort blir spillt høyt med i helgene på vorspiel. Hvor sensitive er fisker for lyder? Kan dette plage fiskene? Bør jeg flytte akvariet?
Edit:
Vannverdiene i karet:
Temp: 25 grader celsius
PH: ca 6,8
KH: ca 6 grader
GH: ca 5-7 grader
NO: 0
tatt med JBL easytest sticks
Postet 01.11.08 kl 19:45
Endret: 01.11.08 kl 19:49
Postet 01.11.08 kl 19:48
Endret: 01.11.08 kl 19:48
Klovnkilliene er veldig små, og veldig forsiktige. Ikke sp sikker på om det er den killien som er mest frampå. Mine var det jo bare såvidt jeg fikk til å spise (og det måtte være levendefór; enten mikroorm eller artemia, ellers gadd de ikke vurdere det engang).
Disse killiene cruiser bare forsiktig rundt helt i overflata på akvariet, og liker heller ikke spesielt mye strøm. Var hvertfall det inntrykket jeg fikk av mine. Siden de er så små og forsiktige passer de egentlig ikke med annen fisk som også oppholder seg høyt i karet. Hadde jeg hatt guppy med mine hadde ikke mine fått mat overhodet :S
Disse killiene cruiser bare forsiktig rundt helt i overflata på akvariet, og liker heller ikke spesielt mye strøm. Var hvertfall det inntrykket jeg fikk av mine. Siden de er så små og forsiktige passer de egentlig ikke med annen fisk som også oppholder seg høyt i karet. Hadde jeg hatt guppy med mine hadde ikke mine fått mat overhodet :S
Postet 01.11.08 kl 19:51
Har to hannguppyer (tror jeg, han ene er veldig på de andre og skiller seg ut med den fine fargerike finnen. Den andre er lik størrelse, men den er veldig forsiktig og asosial, spiser lite og er ikke på hunnene i det hele tatt. Ikke har den like stor finne eller farger heller) og tre hun.. Kom veldig gjerne med konkrete forslag på sammensetninger + antall på fisken. Men jeg trenger en algespiser. Kan f.eks. snegler ta seg av dette?
Postet 01.11.08 kl 19:53
Endret: 01.11.08 kl 19:56
Postet 01.11.08 kl 19:59
Postet 01.11.08 kl 20:05
Paradisfisk krever større plass enn det du har. For å si det sånn syntes jeg guppyene ødela litt med tanke på hva du kan ha, jeg ville kun hatt 2 hanner 4-6 hunner og ancistrus eller kuhlii i det karet. Guppyene kan spise yngelen, men med tett vegetasjon klarer altids noen å stikke seg unna og overleve.
Postet 01.11.08 kl 20:08
Postet 01.11.08 kl 20:11
Det er in-humant og faktisk ulovlig:P Gi dem vekk eller selg dem hvis du ikke vil ha dem. Og neste gang gir du beskjed om at i stedet for å gi deg fisk i gave kan de gi deg gavekort på dyrebutikk i stedet=)
Med mine kampfisker skal jeg ha ancistrus og otoclincus vittatus i det ene karet, og kuhlii og moskito rasbora om jeg klarer å skaffe dem i det andre. Mine kar er på 63 og 64 liter da, men du kan ha den sammensetningen du og, bare med litt mindre otocinclus eller moskito rasbora.
Med mine kampfisker skal jeg ha ancistrus og otoclincus vittatus i det ene karet, og kuhlii og moskito rasbora om jeg klarer å skaffe dem i det andre. Mine kar er på 63 og 64 liter da, men du kan ha den sammensetningen du og, bare med litt mindre otocinclus eller moskito rasbora.
Postet 01.11.08 kl 20:15
Postet 01.11.08 kl 20:16
Postet 01.11.08 kl 20:18
Postet 04.11.08 kl 15:07
Postet 04.11.08 kl 15:15
MaretardTa å gi vekk gupyene om du ikke vil ha dem, så tar du flaska, fyller den med vann, og dunker kompisene dine i hodet etter tur;)
Kjempebra forslag) he he...
Hve mad noen otto'er som algespisere da? Disse er jo ikke noe spesiellt på bunnen heller. Otocinclus (ikke sikkert det er stavet riktig). Så gir do bort guppyene og kjøper deg killi i stedet hvis det er det du vil ha
Postet 08.11.08 kl 18:24