- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- To spørsmål!
To spørsmål!
1) Bør man ha ulike planter i akvariumet, eller kan man den samme typen nesten hele veien?
Har tre forskjellige typer, men den ene (lange blader, nesten som siv, bare bredere blader), blir helt spist opp av sugemallen.
Det er nesten bare ødelagte, brune blader, så det blir ikke noe igjen av planten. For jeg skal vel fjerne stygge blader?
Den andre planten får vokse seg stor og fin, og sugemallen lar den stort sett være i fred.
Kan jeg lage avstikker av denne, og ta vekk den andre planten?
Eller bør det være ulike planter?
Hva kan jeg evt gjøre for at mallen ikke skal ødelegge den helt?
2) Hvor mye avfall kommer vanligvis ut av en fisk? Den ene hunnen har idag stadig avføring på vei ut. Vet ikke hvor ofte som er normalt jeg?
Kanskje dumt spørsmål, men lurer litt. Synes ikke de andre fiskene har det like ofte...
Har tre forskjellige typer, men den ene (lange blader, nesten som siv, bare bredere blader), blir helt spist opp av sugemallen.
Det er nesten bare ødelagte, brune blader, så det blir ikke noe igjen av planten. For jeg skal vel fjerne stygge blader?
Den andre planten får vokse seg stor og fin, og sugemallen lar den stort sett være i fred.
Kan jeg lage avstikker av denne, og ta vekk den andre planten?
Eller bør det være ulike planter?
Hva kan jeg evt gjøre for at mallen ikke skal ødelegge den helt?
2) Hvor mye avfall kommer vanligvis ut av en fisk? Den ene hunnen har idag stadig avføring på vei ut. Vet ikke hvor ofte som er normalt jeg?
Kanskje dumt spørsmål, men lurer litt. Synes ikke de andre fiskene har det like ofte...
Postet 09.11.08 kl 11:14
Postet 09.11.08 kl 11:18
Når det gjelder planter er det egentlig bare en par regler, ha mange nokk og hold deg til de du klarer å få til... Om du klarer å få det pent/slik du vil med ett planteslag så kjør på med det.. Om malla di er ekstremt sulten på grøntfor kan det være at den trenger en forandring i matveien... Har den ei rot å gnafse på? (mange maller trenger fiber). Kanskje litt mer grønt i foret den får også.....
Postet 09.11.08 kl 11:21
Hei
Jeg har vel 4-5 forskjellige plantetyper i akvariet mitt jeg da....
driver bare sånn på hobbybasis, og ikke no svære greier, men jeg har hørt da at sugemallen spiser (bare)døde planterester og alger på planter og på bunn....
for jeg ser her i allefall (jeg har forresten et ca 80L kar) at hvis en plante er blitt litt vissen i kantene så kommer malla å rensker opp, det samme med mollyene, dom å spiser å rensker opp på plantene :0)
jeg ville i allefall ha hatt den planta der jeg, høres jo ut som malla di likern godt da...
ellers kan du prøve å kjøpe forings-tabletter å legge på bunnen til malla å se om h*n "venner seg av" med planta di så du kan ta den vekk, men den er sikkert næringsrik da, ettersom den spiser masse på den :0)
veit ikke om du blei no klokere jeg da, men bare luftet mine tanker i allefall :0)
driver bare sånn på hobbybasis, og ikke no svære greier, men jeg har hørt da at sugemallen spiser (bare)døde planterester og alger på planter og på bunn....
for jeg ser her i allefall (jeg har forresten et ca 80L kar) at hvis en plante er blitt litt vissen i kantene så kommer malla å rensker opp, det samme med mollyene, dom å spiser å rensker opp på plantene :0)
jeg ville i allefall ha hatt den planta der jeg, høres jo ut som malla di likern godt da...
ellers kan du prøve å kjøpe forings-tabletter å legge på bunnen til malla å se om h*n "venner seg av" med planta di så du kan ta den vekk, men den er sikkert næringsrik da, ettersom den spiser masse på den :0)
veit ikke om du blei no klokere jeg da, men bare luftet mine tanker i allefall :0)
Postet 09.11.08 kl 11:23
Postet 09.11.08 kl 11:30
Hei igjen
hvis du skal fjerne stygge blader er det vel bare å "knipe" de av(??)
det gjør jeg her i allefall :0)
det gjør jeg her i allefall :0)
Postet 09.11.08 kl 11:39
Dory_1Takker for alle svarene! Jeg gir den både agurk og sånne tabletter beregnet på algespisende fisker. Har også en rot som den gnager på. Så forstår liksom ikke helt hvorfor den går løs på den ene planten. Ser ikke pent ut, med nesten oppspist plante. Hvordan bør jeg forøvrig fjerne stygge blader?
Da er det nok rett og slett at den liker smaken på akkurat den planten, om mulig skjul planten og la den beite på den.
Blader kniper man bare av...
Postet 09.11.08 kl 11:59
Hvilke planter du vil ha i akvariet er alt opp til deg Noen har mange forskjellige planter og noen har kanskje bare 2 forskjellige sorter.
Bare knip av bladene som er stygge.
Hvis mallen din får agurk og diverse grønt vil den kanskje la planten din være mer i fred, men kanskje den synes akkurat denne planten er bedre enn alt annet? :p
Hvor mye avføring det kommer fra en fisk kommer alt an på matmengde og hvilken fisk det er. Ikke alle fisker bærsjer like mye
Og en fisk med lite mat bærsjer lite, mens en mat som får mye mat bærsjer dermed mye. )
Den ene hunnen har avføring etter seg hele tiden? Er dette en malle du snakker om. Jeg ser også ofte at mallene mine har lange "tråder" etter seg veldig ofte. Det trenger ikke være bare maten du gir den, men at den beiter mye på en plante hos deg. Alt som kommer inn gjennom munnen må som regel ut igjen bak :p
får håpe alle innleggene hjalp deg )
Bare knip av bladene som er stygge.
Hvis mallen din får agurk og diverse grønt vil den kanskje la planten din være mer i fred, men kanskje den synes akkurat denne planten er bedre enn alt annet? :p
Hvor mye avføring det kommer fra en fisk kommer alt an på matmengde og hvilken fisk det er. Ikke alle fisker bærsjer like mye
Og en fisk med lite mat bærsjer lite, mens en mat som får mye mat bærsjer dermed mye. )
Den ene hunnen har avføring etter seg hele tiden? Er dette en malle du snakker om. Jeg ser også ofte at mallene mine har lange "tråder" etter seg veldig ofte. Det trenger ikke være bare maten du gir den, men at den beiter mye på en plante hos deg. Alt som kommer inn gjennom munnen må som regel ut igjen bak :p
får håpe alle innleggene hjalp deg )
Postet 09.11.08 kl 13:03