Fiskene dør en etter en:(

Hva skjer med fiskene mine? For en uke siden døde en min pleco stumus. Så det var noe galt for den lå så rolig leeeenge og da jeg prøvde å få den til å flytte litt på seg så flyttet den seg bare 5 cm og ble liggende. Døde senere den dagen! Kom hjem i dag og da var den ene pansermallen (albino) også død! Da hadde de andre fiskene begynt å spise på den.. :/ Og nå ser det ut som det går dårlig med den ene platy. Den har vanskeligheter med å holde seg rett og blir liggende litt mot den ene siden. Den holder bare til på bunnen. Har en kampfisk som er borti den og da svømmer den litt men ikke store bevegelsene! Hva skal jeg gjøre? Den ser ut som den har litt røde gjeller men det kan hende det bare er fordi den spriker mer med gjellene enn de andre!

Bytter jeg vann for ofte? hver fredag ca 25liter (det er ett 60l kar)
Vannverdiene er jo helt fine Nitritt og ph! Hmmm Noen råd?
Du bør dele akvariet i 3 deler, så lar du minst en 3del være igjen hvergang. Men om vannet ikke er giftig, så bør du ikke skifte så mye vann hver uke. Det er nok med en bøtte hveruke. å Hvis det ikke er gift i vannet, så er det sikkert nok å skifte så ^mye som 2 tre deler av vannet ca. hver 3- 4 uke. Det skal være noen bakterier igjen i vannet. Så det kan nok være at vannet er for reint nå. Du bør høre med noen venner eller dyrebutikk om de kan passe dine fisk noen dager til vannet blir mer behagelig for fiskene.
Chihuahua
Det skal være noen bakterier igjen i vannet. Så det kan nok være at vannet er for reint nå. Du bør høre med noen venner eller dyrebutikk om de kan passe dine fisk noen dager til vannet blir mer behagelig for fiskene.


Dette var et litt merkelig råd. Vannet kan da aldri bli for rent? Bakteriene man er ute etter sitter hovedsaklig i filteret. Rent vann er det beste man kan gi fiskene, etter min oppfatning
Men jeg synes at vannet blir så uklart hvis jeg ikke bytter hver uke! hvis det går 2 uker så blir det så brunt det ser ikke så rent og pent ut! men vil jo ikke drepe fisken heller :S hva skal jeg gjøre med den fisken som sliter nå da? Skal jeg la lyset stå på i natt slik at det blir litt alger? Hjelper det?
Å bytte en tredjedel hver uke er helt ypperlig! Å si at vannet er for rent var da rart? Jeg bytter alltid 1 tredjedel eller mer i mine kar hver uke. Kunne ikke hatt samvittighet til å bytte så sjelden som hver 3-4 uke!

Fortsett som du gjør. Siden du ikke har nitrit og gjellene er røde har du nok sykdom, men hva slags tør jeg ikke si. Sjekk sykdomsartiklene.

Flytt i alle fall ikke fisken mens den er syk. Det blir stress for den syke fisken og du vil smitte andre fisk om du setter dem sammen med andre.

Kan du legge ut bilde av fisken?
Forresten, du kan jo se gjennom denne tråden der andre medlemmer har lagt ut bilder av sine syke fisk. Kanskje du kan finne noen som har samme sykdom.
Dyrebutikken jeg kjøpt fisk av sa dette til meg, så jeg si bare videre det de sa til meg. De sa å at skiftet jeg ut mye vann så kunne fisken dø fort, for de trengt bakteriene i vannet. De sa ikke noe ang pumpen. Hmm tro hva som er rett?????







tender
[QUOTE=Chihuahua]Det skal være noen bakterier igjen i vannet. Så det kan nok være at vannet er for reint nå. Du bør høre med noen venner eller dyrebutikk om de kan passe dine fisk noen dager til vannet blir mer behagelig for fiskene.


Dette var et litt merkelig råd. Vannet kan da aldri bli for rent? Bakteriene man er ute etter sitter hovedsaklig i filteret. Rent vann er det beste man kan gi fiskene, etter min oppfatning
Ingen tvil om hva som er rett

Det er nok noe bakterier i vannet, og i bunnlaget, men mesteparten sitter i filteret. Ellers hadde vi ikke behøvd filter i det hele tatt. Den gangen jeg tok ut filteret mitt fikk jeg nitritt etter to dager, og hadde det vært så innmari mye bakterier i vannet ville jo ikke det skjedd

Nei, friskt vann skader ingen og er bare bra for fisken. Men det er viktig å passe på at vannet har samme PH og slikt som vannet i akvariet, samt at temperaturen er sånn noenlunde lik, slik at ikke fisken får sjokk.
Det er nok ingen tvil i dette tilfellet. Dyrebutikken tar feil. (Ikke første gangen det skjer).
Her er bilde av fisken... men ser ikke på den at den er syk men oppfører seg rart!! Flyter bare rundt.. virker ikke som den har kontroll...
akvalinn
Her er bilde av fisken... men ser ikke på den at den er syk men oppfører seg rart!! Flyter bare rundt.. virker ikke som den har kontroll...


Som sagt har jeg ikke særlig peil på sykdommer, men det ser da ut som det er noe med gjellene?

Håper noen andre kan hjelpe deg.
Bruker du salt i vannet ditt?
Jeg bruker ikke så mye salt når jeg bytter nei! Jeg bør kanskje det? Hvor mye ved vannbytte? Ser ut som fisken er litt bedre i dag. Ser ikke ut som den sliter så mye. Svømmer litt rundt hvertfall. Og har spist mat. Skiftet vann i går og har tilført mer oksygen i vannet! Mulig det har hjulpet den! Får bare håpe det hjelper. Men den er fortsatt rød i gjellene men...

akvalinn
Jeg bruker ikke så mye salt når jeg bytter nei! Jeg bør kanskje det?


Ikke hvis det er ferskvannsakvarium du har, nei.

Hvis vannet ditt blir uklart når du lar det gå lenger enn én uke mellom vannbyttene, så begynner jeg å lure på om filteret ditt har alt for liten kapasitet?
Kan og være at du har fått økt menge giftstoffer i vannet den siste tiden? Om vannverket ditt tilsetter mer klor enn vanlig? Kobber og bly er heller ikke bra hverken for folk eller fisk, men fisken reagerer mye før...
Hvordan får jeg sjekket det da? Nå er den syke fisken helt fin igjen. Så merkelig.... I går lå den jo nesten helt på siden. men i dag svømmer den rundt!!
tror ikke pumpen er for liten! Men det er nok bare jeg som er veeeldig kresen på at det skal være veldig klart vann!!
Det er mye finere når vannet er helt klart, så jeg er også slik som deg ang dette. Nå er mitt også gromsete etter ca 1 uke, så jeg må å bare ha klart vann.






akvalinn
tror ikke pumpen er for liten! Men det er nok bare jeg som er veeeldig kresen på at det skal være veldig klart vann!!
akvalinn
Hvordan får jeg sjekket det da?


Det finnes tester for det meste. Bl.a kobber. Men for å være ærlig så tror jeg ikke du trenger det. Personlig bruker jeg Aquasafe ved vannbytter (særlig vår og høst) rett og slett fordi man aldri kan vite helt sikkert hva vannverket foretar seg til enhver tid. De fleste mener Aquasafe er unødvendig, og det stemmer nok i de fleste tilfeller. Men den dagen vannverket har tilsatt noe faenskap, så er det en god livsforsikring for fiskene
Hva mer en aquasafe bør vi ha i akvariet? For fiskens beste
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap