Ønsker større...men er blitt skeptisk.

Mitt første akvarium er på 110liter og rundt 2 måneder gammelt.. Og nå har jeg seriøse planer om å kjøpe meg en 325liters..

Men etter å ha lest side opp og side ned om alt mulig er jeg blitt litt skeptisk for å si det mildt..og det som har gjort meg skeptisk har mest med vannlekkasjer å gjøre..særlig 1001 måter å søle vann på, de fleste er jo morsomme..og mange jeg kjenner igjen meg selv i.. men når hele akvarier flyter rundt i stua er det jo ikke gøy lenger..

Det virker som at det er så alt for mye som KAN gå galt.. og at innholdet da ender opp på gulvet, gjerne når man er på ferie..
er det noen som har noen tall eller noe som kan berolige meg? At det for eksempel er litt som å vinne i lotto..bare med omvendt fortegn?

Dette er en altfor fin hobby til å la være å "finne mitt eget max-potensiale"..men jammen kan det bli en dyr en..
Inaktiv bruker
Hei.

Selvsagt kan mye gå galt, men det kan jammen det meste her i livet

Lekker det er 325 liter akvarivann mye hvis det kommer utover på gulvet. MEN er det først snakk om redsel for totalkollaps og alt renner ut er skadene etter vannet omtrent like.
Du må sjekke om forsikringen din dekker vannskade etter akvariebrekasje og er du leietaker må du snakke med utleier for ikke å havne i problemer og må flytte eller selge dine akvarier.

Hadde dette vært et bilforum ville du sikkert funnet masse tråder om bilkræsj, feil med biler som kostet masse tusen, folk som har fått ramponert biler osv osv.
Ulykker kan skje, og ja- de fleste med akvarier har hatt våte gulv. Men omfanget av evnt skader varierer jo veldig. Og det finnes noen forhåndregler man kan ta.
F eks får man kjøpt små fuktalarmer man setter på gulvet ved pumpen eller akvariet, disse hyler når det kommer litt fukt.
Bare ett eksempel.

Men selvsagt er det sikreste å ikke ha noe vann i beholdere av glass
HeHe..joa, jeg bekymrer meg kanskje litt for mye..
Og sjekka forsikrings-betingelsene akkurat nå..noe jeg burde tenkt på før..
Og lekkasje fra akvarier dekkes faktisk, men har lite lyst å finne ut om de tror på meg eller ei... Men skal la beymringer drifte ut av huet mitt og heller fokusere på at det er en fantastisk hobby som jeg vil ha mer ut av. Takker for svar

skjønner skepsisen din! men det er så utrolig hvor artig det er med store kar!! begynte selv med en 60l for litt over et år siden, og nå er det 325l,660l og et på 720l her i stua
det handler om å ta seg litt vann over hodet noen ganger( herremann for en komiker jeg er da.. hehe..)
Audere est facere; den som intet våger intet vinner
håper fornuften forsvinner et lite øyeblikk, og at du anskaffer deg et stort basseng!
MC Darup
F eks får man kjøpt små fuktalarmer man setter på gulvet ved pumpen eller akvariet, disse hyler når det kommer litt fukt. Bare ett eksempel.


Kan du fortelle litt mer om denne alarmen? Er det dyre greier og hvor får man tak i noe sånt?
Plussmedlem
Lro
Kan du fortelle litt mer om denne alarmen? Er det dyre greier og hvor får man tak i noe sånt?

Clas Ohlson...
Tror du ser vannet før alarmen hyler...
HeHe, noe basseng blir det vel neppe..men en 325liters over jul blir det mest sannsynlig noe av Bestilte en eheim 2128 for et par dager sia for å kjøre det inn i 110-litern..hvis det går?
Lro
[QUOTE=MC Darup] F eks får man kjøpt små fuktalarmer man setter på gulvet ved pumpen eller akvariet, disse hyler når det kommer litt fukt. Bare ett eksempel.


Kan du fortelle litt mer om denne alarmen? Er det dyre greier og hvor får man tak i noe sånt?

Den vi har er litt mindre enn en standard røykvarsler, vi vant vår på en auksjon eller noe..
Den gir utslag veldig lett, utrolig følsom.
Lurer på om Dahls Dyrerike selger disse..?

Det er ikke den Loomis lenket til.
Om en er skikkelig paranoid finnes det vannfølere som kan tilkobles alarmsentral med oppringer..
MC Darup
[QUOTE=Lro][QUOTE=MC Darup] F eks får man kjøpt små fuktalarmer man setter på gulvet ved pumpen eller akvariet, disse hyler når det kommer litt fukt. Bare ett eksempel.


Kan du fortelle litt mer om denne alarmen? Er det dyre greier og hvor får man tak i noe sånt?

Den vi har er litt mindre enn en standard røykvarsler, vi vant vår på en auksjon eller noe..
Den gir utslag veldig lett, utrolig følsom.
Lurer på om Dahls Dyrerike selger disse..?

Det er ikke den Loomis lenket til.

Må sjekke litt. Du finner ikke noe navn på den?

Sto ingenting noen steder på den, ikke engang på batteriet. Ganske merkelig Men som sagt mener jeg Dahls selger/ har solgt de.
Plussmedlem
Her er en annen variant.
Loomis
[URLBLOCK1] er en annen variant.


Lurer på hvordan akkurat den der fungerer? Det står nemlig "Vannvarsleren kan også legges på gulvet." Hvor skal den ellers befinne seg, for å merke vann på gulvet? Skjønner ikke hva det skal bety, at den også kan legges på gulvet.
Det må jo bety at den ellers skal henge på vegg e.l.? Og hva måler den egentlig etter da for å finne ut at en vannlekkasje har funnet sted? Luftfuktigheten eller...? Det tar jo tid, og dessuten ville det vært håpløst å bruke i et våtrom eller f.eks. på et akvarierom som har høy luftfuktighet.
mona o
[QUOTE=Loomis][URLBLOCK1] er en annen variant.


Lurer på hvordan akkurat den der fungerer? Det står nemlig "Vannvarsleren kan også legges på gulvet." Hvor skal den ellers befinne seg, for å merke vann på gulvet?


Denne har 3 metallpinner under seg som utløser alarm når disse kommer i kontakt med vann.

Vil tro at det de mener med at den også kan legges på gulvet, er at de tenker kanskje på at den legges under oppvaskkumme, eller andre skap/steder der det kan komme vann.

Men den må ligge vannrett skal den funke.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap