Hvordan fjerne penselalger?

Jeg har fått en del Penselalger i akvariet mitt. Jeg tror hvertfall at det er det, siden den er svart.
Jeg lurer derfor på hva som er den beste måten å bli kvitt de på?
Har hørt at mye og bedre lys kan utrydde de, siden grønnalgene da vil utkonkurrere den. stemmer dette?

På forhond, takk for ALLE svar! =D
Penselalger
hei har selv pensel alger , sender en link til deg
jeg har skrapt løs algen og bytter ofte vann de sier de dør når de blir skrapt løs og går i filtere . jeg har bare akkurat gjort dette så kan ikke prate helt ut fra erfaring men sender en link

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1693
Eller skaffe deg siamesisk algespiser Har hørt at disse er dyktige der, er det her hos meg ) Samtidig veldig stilig og morsom fisk.
Hvis det er disse svarte penselalgene (heter egentlig rødalger) du snakker om så er det ikke så lett å bli kvitt dem. Selv SAE er ikke spesielt flinke til å spise disse hvis det er andre mer fristende alger i karet. De fester seg som regel til røtter og enkelte seintvoksende planter. Jeg hadde lenge Anubias Barteri nana i mitt kar, men denne planten fikk alltid disse svarte algene. Og de henger så fast at det er ikke lett å fjerne dem mekanisk. Så min løsning ble til slutt å fjerne både røtter og anubias fra karet mitt.

Store vannbytter skal hjelpe. Jeg kjører 10% automatisk vannbytte hver dag hos meg og det er nå lenge siden jeg har sett disse algene selv om jeg har et par røtter i karet for tiden. Kanskje jeg kan vurdere Anubias igjen også nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap