Ny sand - renhold?

Hei.

Jeg har akkurat byttet fra grus til sand fra biltema. Denne typen sand er blåsesand og har veldig små sandkorn (0,1–0,7 mm). Fiskene og spesielt corydoras og pleco elsker den
Men, spørsmålet...
Jeg har ikke prøvd heverten enda, men ser for meg at det blir litt vanskelig å bruke den på så små sandkorn. Så jeg lurer på om det er noen andre ting jeg kan gjøre for å ta opp "slam" fra bunnen?
Går det bra med heverten?
Snegler?

Hei.
Jeg har nå biltemasand i 5 akvarier, og jeg kan fortelle at jeg aldri trenger å slamsuge noen av de. Grunnen til det er nok de flittige sandsneglene jeg har i karene, som aldri slutter å rote rundt i sanden. I et par av karene har jeg corydoras også, og disse roter jo konstant rundt i sanden, og virvler opp det som skulle samle seg av bøss på bunn.
Så sandsnegler er min anbefaling, og hvis fiskesammensetningen er riktig, er jo corydoras en utrolig morsom og hjelpsom fisk å ha
Jeg slamsuger av og til selv om jeg har sandsnegler. Jeg bruker ikke slamklokke, kun slange. Holder den rett over sanda, da letter slammet og blir sugd inn. Det lille av sand som jeg får med meg i bøtta, heller jeg tilbake i akvariet etterpå.
Jeg har veldig fin sand i alle kar og bruker hevert hver uke uten problem. Du holder den bare litt over sanda så kommer det lite sand med i bøtta. Og som kampfisk sier er det bare å helle sand som kommer i bøtta tilbake i akvariet.

Den fine sanda gjør jo at skitten ikke trenger seg ned i den, men legger seg oppå, derfor behøver du altså ikke trykke slammeren ned i sanda

Jeg syns renholdet er enklere etter å ha gått over til sand.
Tomman
Hei. Jeg har nå biltemasand i 5 akvarier, og jeg kan fortelle at jeg aldri trenger å slamsuge noen av de. Grunnen til det er nok de flittige sandsneglene jeg har i karene, som aldri slutter å rote rundt i sanden. I et par av karene har jeg corydoras også, og disse roter jo konstant rundt i sanden, og virvler opp det som skulle samle seg av bøss på bunn. Så sandsnegler er min anbefaling, og hvis fiskesammensetningen er riktig, er jo corydoras en utrolig morsom og hjelpsom fisk å ha :-)


Tja.. fiskesammensetningen. Vanskelig å si for en nybegynner men jeg gjør så godt jeg kan da Jeg har 6 fantomtetra (2 hanner, 4 hunner), 4 Corydoras schultzei (som etterhvert kanskje blir 6?) 3 korallplaty, 2 kampfiskhunner (som går veldig fint sammen med de andre og fungerer mer som storesøstre for alle fiskene) og 2 pitbullpleco. Hvordan ser det ut?
Er det en spesiell type snegl man bør ha da? Navn på noen nyttige?
Malaysisk sandsnegle

Denne gjør god jobb, men har du fisk som pleco må du slamme uansett. Denne type fisk legger fra seg alt for mye avføring til at noen små snegler skal klare å holde det unna

EDIT: ehh, jeg titta i profilen til pittbullpleco nå og så at den ble jo ikke større enn 5-6 cm! he he, den legger sikkert ikke fra seg så mye? Med en gang jeg leser pleco tenker jeg på glupske store sugemaller... de legger svære kabler med møkk
Her er faktisk en instruksjonsvideo i hvordan man slamsuger sand
Tante Astrid
[URLBLOCK1] er faktisk en instruksjonsvideo i hvordan man slamsuger sand ;)


Fantastisk Tante Astrid! Den kom virkelig til nytte
Tilfeldig bekjentskap
© © Trym Andreassen 2005
Reklame for plussmedlemskap