Hvor viktig er det å ha planter i et akvarium?

Sitter og ser på de forskjellige typene akvarium, og noen er jo helt uten grønt. Bare stein og fisk.

Trodde plantene var til for å gi oksygen til vannet.

Er det nok med bare pumpe?? Altså fiskene er ikke avhengige av planter? Eller avhenger det av typen fisk?
Plussmedlem
Mange fisk lever i biotoper med svært lite planter. Andre er "flinke" til å spise opp planter.
Planter er dermed lite hensiktsmessig.

Har du god sirkulasjon og bevegelse i vannoverflaten så tilføres vannet nok oksygen på denne måten.
Kommer mest an på hva fiskene liker

Planter hjelper til med å unngå alger.
Til både Shlush og MC Darup, takk for svar.

Men hvordan vet man hva fisker liker da? Står vel ikke noe om det i kunnskapsbasen.. Hvordan finner jeg det ut?

Jeg trodde alger kom fra plantene..??
Hvis man undersøker så finner man ut hvordan det er der fiskene kommer fra

Plantene minsker alger fordi de tar "næringen" slik at det blir mindre "næring" til algene vet ikke om det blir riktig å kalle det næring da, men du forstår sikkert hva jeg mener )
Plussmedlem
Ren@e
Til både Shlush og MC Darup, takk for svar. Men hvordan vet man hva fisker liker da? Står vel ikke noe om det i kunnskapsbasen.. Hvordan finner jeg det ut? Jeg trodde alger kom fra plantene..??


Jeg velger å svare deg igjen selv om du tydeligvis ikke var fornøyd med tidligere informasjon...

Algesporer finner du de fleste steder. Enten på røtter, stein, i vannet fra springen. T.o.m. i lufta.
Algene trenger ikke å komme fra plantene.
Åkei
og jeg var fornøyd, men takk likevell allihopa
Ingen som nevnte at planter som oftest gir bedre vannverdier også

De bruker opp nitrat i vannet, noe som gjør at nitraten holder seg lav. Bra dersom man har fisker som er litt følsomme for nitrat.

Og dersom man putter fisk i et kar som ikke er innkjørt (noe man ikke burde, men enkelte gjør det likevel) kan plantene bruke ammoniakk og nitritt som næring, i mangel på nitrat.

Vet om noen med plantekar som putter oppi noen få fisker med en gang, fordi karet er så beplantet at vannverdiene ikke blir noe problem. Men da skal det vel være relativt stort kar med få fisker og mye planter.
Planter forbruker en god del av overskuddsnæringen i vannet, dermed får man mindre alger. Uten planter har vannkvaliteten lett for å bli dårligere. Fiskebæsj og fisketiss brukes av plantene som næring.

Algesporer kommer inn i akvariet bl.a. via kranvannet.
Det hele avhenger litt av hvor mye arbeid du vil legge inn i ditt akvariehold. Det finnes mange biotoper hvor man knapt ser en eneste plante, men til gjengjeld enorm algevekst. Andre biotoper igjen, er fulle av planter. Som nevnt over bidrar plantene til opprettholde vannverdiene. Bl.a forbruker de endel nitrat (No3). I naturen fikses dette lett, da vannet skiftes ut kontinuerlig og opphopning av avfallsstoffer er således ikke et problem. I et lukket system som et akvarium er det akvaristen som må påta seg jobben med å fjerne avfallsstoffer (i tillegg til filteret). Dette betyr i praksis èn ting: vannbytter.

Du kan helt klart ha et akvarium uten planter, men da må du være nøye med vannbytte-rutinene
Tilfeldig bekjentskap
© weflen
Reklame for plussmedlemskap