Valg av fisk?

Heisann...

Temmelig ny i fiske-verden + er ny her på forumet...

Har kjøpt meg et Juwel 190 Trigon som førstegangskar. Karet er skikkelig innkjørt og har hatt oppi fire algespisere i en uke nå.
Kjøpte meg to hann-guppier i dag, samt fire hunner. Virker som om hele gjengen trives veldig godt til nå.

Så lurer jeg på hvilke andre fisker jeg kan ha sammen med disse?
Gjerne noen spesielle, er også veldig intresert i farger. Og som sagt spesielle...
Legg gjerne ut bilder og navn av forslag. Alt mottas med takk.
http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=&Fresh=1&size_from=1&size_to=100&difficulty=&gh_from=0&gh_to=50&ph_from=5&ph_to=9&temp_min=10&temp_max=35&tsizefl=60&tsizetl=160&tsizefcm=40&tsizetcm=300

Her har jeg søkt opp hvilke fisker som passer i fra 60 -160 liter til deg Det er ikke alt som passer sikkert, men se litt der å finn ut hva du liker Så kan du nevne noen her å så kan vi foreslå når vi vet litt mer hva du liker )


Stimfisk? Pluss et eller 2 par av et eller annet??
Her var jo en grei liste og gå igjennom ja. Takk!

Ser for meg at jeg skal ha en stim av et eller annet slag ja, samt kanskje et par eller to litt større fisk. Vil heller ikke overfylle karet liksom.
Fargerikt og unikt er vel nøkkelordene her.
Jepp he heh...

Er lett å overfylle, har vært borti dette selv da jeg syns alt er fint å må bare ha alt :p he heh. Så da blir det kjøpe kjøpe å selge selge :p Skifter fisk oftere enn sko nesten :P (for å overdrive litt)...

Rød kurvciklide er fine fisker da

Og jeg har alltid hatt lyst på sebraciklider selv ) Kanskje du liker de?
Hei jeg er ganske ny i "bransjen" jeg og, men har søkt etter forskjellige fisker og disse syntes jeg var ganske fine:

Gul dvergciklide
Cardinal Tetra (stimfisk)
Pangio Kuhlii er en artig ål
Hvis du/dere vil ha en liten utfordring, så kan dere prøve Blå Acara... denne er veldig fin, men ikke så vanlig.

Mvh: PK
Per Kristian Pettersen
Hvis du/dere vil ha en liten utfordring, så kan dere prøve Blå Acara... denne er veldig fin, men ikke så vanlig. ;) Mvh: PK


Denne du mener? :
http://tropicalfishgallery.com/species-gallery/cichlids/blue_acara.html

Fin fisk isåfall... Alt av tips mottas som sagt.

Den Kuhlii-ålen står på lista over fisk jeg gjerne skal kjøpe.
Samme med glass-malle, det den het? Litt avlang gjennomsiktig fisk som skal være i flokk.
Har valgt ut ca 12 sorter fra den linken som ble legt ut over her nå. :P
Får stikke innom akvariumsbutikken i nærmeste fremtid og se om noen av disse artene er å få i hus.
indisk glassmalle? stimfisk dette litt tøffe da...

De har mye foskjellig på butikken hvertfall, men ikke alltid det jeg leter etter da...

Kuhliål har de nesten garantert, husk å kjøpe flere da de liker seg best flere sammen

Jeg prøvde meg på sajica-ciklide en gang. Skikkelig fine syns jeg, med lyseblå øyne å greier... Var morsomme å se på også. Men et par sajica-ciklider passet ikke i 50 liter slik som butikken sa :-S Men i ditt kunne de jo passet kjempebra da ) Jeg hadde mine to i 50 liter sammen med guppy uten problemer, så da burde det gå i 160 liter, men kan jo ikke garantere det da...


Du må opplyse oss om hvilken fisk du velger da ) ? *nysgjerrig*
Må nevne noen som er fine selv også nå da: :p

Apistogramma agassizii
Thomasiciklide
Hypseleotris compressa (denne såg litt interessant ut)
Nøkkelhullciklide


Du har sikkert skjønnt det nå at jeg er ciklide-frelst :p he heh....

Hvis du har høg PH i vannet så kanskje prinsessen av burundi er noe? Har et par som har 8 små yngel akkurat nå ) Skikkelig artig å se på..
Skal prøve og holde deg/dere oppdatert. :P
Holder egentlig mest på med et bilforum, men skal prøve og bli litt mer aktiv her og og oppdatere med bilder osv. etterhvert.

Her er et par fisker jeg valgte ut ifra den lista du viste meg lengre oppe. Så får jeg høre om dette er lagervare, eller om de ønsker og ta noe av dette inn til meg og om det i det hele tatt er noe jeg selv klarer og ta vare på. :P

- Orange Auloncara
- Humlefisk
- Kobbertetra
- Sebrapleco
- Indisk Glassmalle
- Boliviansk Sommerfugl-ciklide
- Rød Korall smykketetra
- Liten glassfisk/Parambasis lala
- Gul palett - Smaragd-ciklide
- Black Molly
- Dverg-ciklide
- Den senneps-malle-tingen. :P
- Black Ghost

Skal klart ikke ha alt dette oppi det ene karet mitt, men vil bare spørre litt mer rundt anng. disse fiskene.
Noen som har tips til andre "dyr" som går oppi sammen med det jeg allerede har? Vet jo ikke alt som er jeg, men reker, krabbe(?), noe mer??
Dette var en salig blanding. Her har du fisk fra Amerika, Sør Amerika, Asia og Afrika.

Du har brakkvannsfisk, og fisk som overhode ikke skal ha salt i vannet, temperatur krav fra nederste på 20 tallet og opp mot 30 grader. Du har fisk som krever mye bevegelser i vannet og fisk som nesten skal ha stillestående vann. Til slutt fisk som skal ha meget hardt vann til meget bløtt vann.

Vil anbefale deg før du gjør noe mere å bestemme deg for noen viktige punkter.

Skal du bruke vannet slik det er i kranen eller ikke. Skal du ikke behandle vannet noe, så er det lurt å teste vannet ditt først. Da vet omtrentlig pH, gH og kH.

Så bestemmer du deg for ca temperatur du ønsker i ditt akvarium. Nå har du størrelse, i liter og cm på ditt akvarium, ph, kH, gH og temperatur.

Nå kan du velge om du skal ha fisk som er enkle å holde eller fisk drevne akvarister. Enkle fisk er som oftest mere robuste, enkler å fôre og stiller mindre krav til vannkvalitet.

Vet ikke om det f eks ville være lurt av deg å kjøpe en liten flokk med zebrapleco tl 10-15.000 kr og sette dem inn i et kar med palett eller juvel ciklider som ganske effektiv ville hindre mallene å spise.
Takk for nyttig informasjon.
Ingenting er som sagt bestemt enda, men er jeg smart, begynner jeg med litt "enkel" fisk nå i begynnelsen.
Stemmer prisen på Zebra-plecoen som du skrev? :O
sett dem til 3500 kr stykket jeg, og den var da ikke så stor :p
Nå begynner det og ta seg opp.
Har som nevnt tidligere de algepiserene mine samt guppyene.
Har også fått handlet meg tre kuhlii-åler med gule striper, en "black"-kuhli og en annen kuhlii som jeg ikke husker navnet på. Enveldig tynn en vertfall. :P
Har også kjøpt meg fire maller av et eller annet slag, kan komme tilbake til navnet på disse når jeg finner utav det igjen. Er vist litt sjeldne.
Har lagt ting litt annerledes på bunn og nå, samt fått inn litt finere sand i ene delen av karet slik at fiskene skal trives bedre. Har og fått noen siv-planter
helt bak som gjemmeplass for dem som måtte ønske dette.
Har knipset et par bilder, så må vel snart lage meg min egen "akvariums-tråd" snart.
Legger ved et lite bilde for og se om jeg får det til.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir B Løland
Reklame for plussmedlemskap