Corydoras

vet ikke helt om dette er rette plassen,mange corydoras tråder,men på samme tid er jeg jo nærmest nybegynner som er forelsket i Corydoras.
Bare tilfeldigheter,min dumhet og butikkens dumhet ikke minst! Mest dem da,fordi at da jeg dro hjem med mine to små pusslete Panda,så hadde jeg forsikret meg om at de passet inn i akvariet mitt og hva d skulle være- men,da jeg kom hjem og begynte å lese på nettet gikk d jo opp for meg at de hadde lurt meg trill rundt. For å gjøre den historien kort,så har de fått påskrevet passet fra meg- ikke minst om forholdene de levde under der!
Jeg falt enda mere for disse sjarmørene og fikk meg enda et akvarie,men hadde store problemer med å få tak i sand,fikk noe krisesand hos en venn, som var Hvit? hverken min eller fiskenes smak, og som senere viste seg å ta livet av mine små... da jeg fant ut at disse skulle være hvertfall en5-6 stk,kjøpte jeg 3 nye en annen plass,men dette var sånne metallpanserm,fordi d ikke var flere panda å få.
Som sagt, de døde alle 5,men da jeg skulle plukke de opp begynte de å leve igjen, hadde de over i det andre akvariet igjen og drev å gjenopplivet de på timesvis etterpå,2 stk kom seg og lever i beste velgående
Men nå er jeg mere hekta. og vil ha de i eget akvarium fordi de andre fiskene spiser seg ihjæl pga mine forsøk på å få litt mat i corydorene. Her er desverre ikke d store utvalget i butikkene,så d jeg lurer på er om jeg kan ha flere sorter corydoras i eget akvarie, eller er de avhengige av at d er akkurat samme sort?
Ser jo at d selges i høy målestokk på nett- men ingen ser ut til å være villige til å sende- noe jeg skjønner kan være vanskelig. Å så en annen ting, er d spesielle reker som passer godt inn med disse? evn andre fisker som er villige til å dele litt mat? på forhånd takk
Kanskje det hadde vært lurt å få tak i noen rolige fisker?
De er gjerne ikke så "på hugget" som de mer livlige artene og hadde gjort det enklere å få mat i Coryene
Hvor stort er akvariet ditt?
Guramier er rolige og litt sky fisker, men de er følsomme for dårlige vannverdier og noen blir ganske store.
Hvilke fisker har du der nå?
Jeg har
noen mollyer,sverddragere,en stim sebra et el annet,noen tetra og et pr jeg ikke vet navnet på, overtok disse fiskene fra noen andre for et pr år siden,ja og så et pr sebrasnegler.
Jeg har nettop fått de her stakkarne ut av en ti litring og oppi en 60-70litring da jeg fikk coryene,el da var dette innkjørt.
Da d ble som d ble fikk jeg enda en 60 litring som var ment til coryene,men d gikk da skeis- men planen er at de skal tilbake dit når jeg får d innkjørt på nytt,bare at jeg da ønsker flere coryer,men ikke helt aner om de da må være samme sort? vet de egentlig bør ha større akvarium, men som start trenger de jo ikke være så himmla mange,en liten flokk???kanskje?
Jeg anbefaler deg i lese denne artikkelen om Corydoras
Som det står der, så foretrekker de helst sin egen art, så du burde nok velge ut bare en art du vil ha, og holde deg til den.
Hvor mange du kan ha kommer litt an på, husk at corydoras er en bunnlevende fisk og at jo flere andre bunnlevende fisker du også vil ha i det karet, jo dårligere plass blir det til coryene.
Jeg ville tro du kan ha 8 til 10 coryer i en 70 liter, om du passer på at det ikke blir for mange andre fisker som liker de samme plassene
Angående det med maten, har du prøvd å gi de andre fiskene litt mat i ett hjørne mens du slipper ned et par tabletter til coryene dine?
Det som også kan være lurt er å slokke lyset i akvariet og bare ha svakt lys på i rommet, om coryene dine er litt sky og bruker lang tid på å komme frem.
Mat coryene om kvelden etter at lyset har slukket

Coryer er nattaktive og vil kose seg med tablettene sine, mens de andre fiskene slapper av i mørket. Da slipper du å slite slik for å få gitt de mat.

Corydoras er en skjønn familie fisk, og som sagt trives de best med andre cory fra sin egen art. De vet godt forskjell på hverandre Og trives best som minst 5 stykk, men jo flere jo bedre.
Takk skal dere ha
Jeg har lest mye før,og enda mere nåMen jeg har betraktet disse små "nurkene"mine mye, og jeg bare elsker de mere og mere- d er ingen tvil lenger- det blir nok flere og flere Coryer på meg,ser faktisk for meg at "data rommet" kombinert med bibliotek blir Cory"rommet",de har faktisk en helt egen personlighet, må innrømme at jeg under mating nesten har stanget hodet i veggen i ren frustrasjon-jeg har heiet de frem lokket og lirket,men de har all verdens tid ,der de suser rundt og i nærheten av maten uten å liksom helt finne den???? men noe må de jo få i seg,d er tydelig
Hadde jeg bare fått tak i sand fortere en svint, blir så frustrert over å bo i "moldboland"for å si d- men jeg har funnet en fin butikk som har bestilt sand,og som forhåpentligvis har flere av mine coryer-visst ikke håper jeg de bestiller inn. Familien min tror jeg er blitt gal,- ja litt gal er jeg vel,men hvor tåpelig det enn høres ut så har jeg forelsket meg totalt i disse fiskene,og jeg vil ha mange sorter,og med d så må jeg utvide...jippi)) forresten, eikeløv-får man kjøpt d i butikk??? vet ikke om d finns eik her, i så fall er de vel i en hage og uansett er jo d toget gått for i år.Men synes jeg var borti at man kunne bruke bjørk løv i stedet, har lest så mye rundt omkring at jeg blir helt surrete- og bare at jeg var på zoo butiken her og konfronterte,om diverse ting ang corydoras,f eks maten så trodde de nærmest jeg var tomsete,tør ikke tenke på hva de tenker om meg visst jeg spør om de har eikeløv
Herami
Jeg har lest mye før,og enda mere nå;-)Men jeg har betraktet disse små "nurkene"mine mye, og jeg bare elsker de mere og mere- d er ingen tvil lenger- det blir nok flere og flere Coryer på meg,ser faktisk for meg at "data rommet" kombinert med bibliotek blir Cory"rommet",de har faktisk en helt egen personlighet, må innrømme at jeg under mating nesten har stanget hodet i veggen i ren frustrasjon-jeg har heiet de frem lokket og lirket,men de har all verdens tid ,der de suser rundt og i nærheten av maten uten å liksom helt finne den???? men noe må de jo få i seg,d er tydelig;-) Hadde jeg bare fått tak i sand fortere en svint, blir så frustrert over å bo i "moldboland"for å si d- men jeg har funnet en fin butikk som har bestilt sand,og som forhåpentligvis har flere av mine coryer-visst ikke håper jeg de bestiller inn. Familien min tror jeg er blitt gal,- ja litt gal er jeg vel,men hvor tåpelig det enn høres ut så har jeg forelsket meg totalt i disse fiskene,og jeg vil ha mange sorter,og med d så må jeg utvide...jippi;-))) forresten, eikeløv-får man kjøpt d i butikk??? vet ikke om d finns eik her, i så fall er de vel i en hage og uansett er jo d toget gått for i år.Men synes jeg var borti at man kunne bruke bjørk løv i stedet, har lest så mye rundt omkring at jeg blir helt surrete- og bare at jeg var på zoo butiken her og konfronterte,om diverse ting ang corydoras,f eks maten så trodde de nærmest jeg var tomsete,tør ikke tenke på hva de tenker om meg visst jeg spør om de har eikeløv;-)




Skjønner din frustrasjon når det gjelder mating av dine coryer, men kjøp for i tablettform bestemt for corydoras. Di synker til bunn og løses opp. Har selv forelsket meg i coryer og har 6 artskarr med corydoras samt et par klekke karr og oppdrettskarr. Har nå selv for et par dager siden flyttet mine corydoras Aeneus inn i min 375L. Et vakkert syn og se nær 60 stk Aeneus svirre rundt, leike og legge egg. Det skal inn enda flere etterhvert. Når det gjelder antall corydoras i et karr er det vel bare plassen som stopper antallet. Hadde selv ca 30 stk i en 54L og har ingen dårlig samvittighet av den grunn selv om det var midlertidig til 375L var klar. Et minimum for meg av en art er 6 stk. En kan blande typer av corydoras, men di trives best med sine egne. Di som enklest er å få tak i her i distriktet, Kongsberg er Paleatus, Albino og Aeneus. Har også fått tak i et par andre typer der. Alle disse tre artene/typene er like lett etter min erfaring å få i leik og legge egg. Men reiser en til Drammen hvor det florerer av zoo butikker, er utvalget bedre. Når det gjelder blader bruker jeg eikeblader og har bedret klekkeprosenten på coryeggene mine og er veldig fornøyd. Når du snakker om sand er Biltema sand veldig anvendlig og har det i flesteparten av mine karr. Den er også billig sammenlignet med sand du kjøper på zoo butikker. Ønsker deg lykke til og skjønner du er like hektet på CORYDORAS som meg selv. Visst er dem skjønne------Leif
Takk til dere
Jeg ser jo at tålmodighet er en dyd... i tilegg nærmer d seg jul,og da hjelper d så lite å bo her jeg bor.
Jeg sitter å venter på sand, og er redd for at jeg er glemt- ser for meg at snøen må bort slik at jeg kan dra i barndommens rike og hente sand langs elvekanten
Mannen min var i Oslo i går, og hadde selvfølgelig vært innom en plass de hadde masse fisk...hallo- de hadde sikkert sand der også, og Coryer!!! Uten at han ser forskjell på en Hai og d da...
Men hvordan er d å ta med seg fisk på fly da? de må vel ellers sendes med fly av og til skulle en tro...eller, en får jo ikke ha noe veske med seg(vann osv),da får en vel ikke fisk med seg heller?
Beklager,masse rart som suser rundt i hodet mitt.I mellomtiden ser det derimot ut som mine to overlevende Coryer har d bra,de jobber og jobber,er smått å hilser på gløtter med de små vidunderlige øynene på meg og blunker de går til ro sammen hviler seg tett inntil hverandre,men savner sikkert en større familie. Tante Astrid,takk for tipset- men jeg ble for sein. Men vet nå til en annen gang at d er å få tak i, her nord er d visst ikke så mye Eik å få tak iOg loffa, oi for et syn d akvariet ditt må være! heldige du
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap