Begynnelsen av å sette opp eit akvarium

kan ein bare fylle oppi vann, uten planter og sten først, så tillføye det senere?
Inaktiv bruker
Ingebjørg
kan ein bare fylle oppi vann, uten planter og sten først, så tillføye det senere?

Selvfølgelig kan du, men det er mye enklere å sette inn bakgrunn, vaske sand/grus før det has i, sette inn røtter/steiner og evnt huler før vannet kommer. Planter er ikke et must før vannet, men de sparer en for mye søl når alt nedenfor albuen er under vann
Hvis du har tenkt å ha et akvarie med pene planter som vokser og trives skikkelig vil jeg anbefale deg å legge gjødsel under sanda. Da kan du ikke ha i vann før dette er lagt ut og et godt lag med sand over. Hell vannet i ei suppeskål slik at du ikke virvler opp i sanda.

Er det ikke så nøye med plantene kan du seff ha i vannet først, men jeg ser ikke vitsen? Har aldri gjort det bakvendt sjøl, men det må da bare bli søl hvis du skal plumpe sanda oppi vannet?

Hvorfor ønsker du å ha i vann først? Jeg ble litt nyskjerrig nå
Ingebjørg
kan ein bare fylle oppi vann, uten planter og sten først, så tillføye det senere?


Det har ikke så mye hensikt. Innkjøringen av filteret starter ikke før det er noe biologisk nedbrytbart i akvariet som filterbakteriene kan jobbe med og leve av, og danne en koloni

Men hvis du har et nytt akvarium og ønsker å teste om det er tett og at alt virker som det skal av det tekniske o.l., så kan du selvsagt fylle det opp og plugge i alle kontakter.

Men det er mye lettere å innrede et tomt akvarium, det er helt sikkert
mona o
[QUOTE=Ingebjørg]kan ein bare fylle oppi vann, uten planter og sten først, så tillføye det senere?



Men hvis du har et nytt akvarium og ønsker å teste om det er tett og at alt virker som det skal av det tekniske o.l., så kan du selvsagt fylle det opp og plugge i alle kontakter.

QUOTE]

Ja, sjekke om det er tett er lurt, men jeg tømmer vannet ut igjen før innredning skal inn
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap