Kampfisk

Hei, jeg har noen ho kampfisker og en han kampfisk. går bra å ha dem sammen, men for en stund siden fant jeg den ene ho kampfisken død inni steinslottet vårt. gjemmer kampfisker seg når de "legger" egg? og er det til vane at de dør etterpå? nå er den han kampfisken inni slottet og ingen av de andre fiskene i akvariumet får nærme seg slottet, da blir de jaget bort, passe han på om der eventuelt er egg inni?

håper noen kan svare meg, er ganske fersk på dette.
Tviler på at det er egg inni der, men du kan kanskje løfte litt på slottet og sjekke bare sånn for sikkerhets skyld.
Kampfisk lager skumrede i vannoverflata, og hannen passer på egg og yngel frem til de er frittsvømmende. Da må all voksen fisk flyttes fra akvariet, ellers vil de små bli mat.

Etter 2 måneder må alle kampfiskhannene (yngelen altså) skilles og få et eget kar hver, ettersom de da begynner å bli aggressive.
Hunnen bruker ikke å dø etter egglegging. Men kan bli drept av hannen etter egglegging hvis hun ikke kommer seg unna, da det er hannen som passer eggene

Eggene blir lagt i skumrede som hannen bygger, valigvis i overflaten i karet. Inni ting har jeg aldri sett før. Men du kan da åpne å se inni

kanskje han bygget skumrede inni slottet (luft inni slottet også kanskje?) Og hunnen kom seg ikke ut og hannen klikket å drepte henne? Eller kanskje hun rett og slett ble syk.

Vanskelig å si.

Var hun skadet da du fant henne?
Med mindre du ikke har et veldig stort kar, vil jeg ikke anbefale mer enn en hannkampfisk, eller flere hunner. Selv om det går bra en stund, trenger det ikke å gå bra i morgen.

Hvis du seriøst vurderer oppdrett, ville jeg skaffet et akvarie til, siden hunnen må ut etter egglegging, og hannen etter at yngelen er frittsvømmende, ellers blir yngelen fort frokost for faren:P
=)
takk for gode tips. har flere akvarium men fikk vel ikke akkurat svar på noe av det jeg ønsket svar på da .. ikke vondt ment. ene hun kampfisken døde i "slottet", å nå er han kampfisken der konstant, å jager bort all fisk som nærmer seg, selv algespisere. så det jeg ønsker svar på der da om det kan ha hendt seg at det er kommet egg fra kampfisken før den døde?
=)

Har et akvarium med guppy'er som venter yngel.

går det ikke bra imorgen eller en annen dag med kampfiskene, så får vi splitte dem men har nå gådt bra nå i 3 uker
nei, hun så ikke særlig syk ut, så heller ut som hun sov på en måte, bare sovende stiv den fløt opp når vi letta på slottet.
Tror ikke det er egg der, da ville kampfisken blåst rede, og plukket opp eggene og lagt dem der, tror jeg.

Men kanskje den bare har lagt beslag på hula likevel? Min kampfisk nekta å gi fra seg hula til ancistrusene mine og, inntil han en dag ikke gadd å vokte den mer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap