Alger??

Jeg har et nyoppstartet akvarium, (2,5uker) som i de siste to dagene har utviklet seg i en litt skremmende retning...

Hvis dere ser på profilen min hvilke planter jeg har (vasspest b.la.)

De har blitt dekt med sorte tråder, og i noen tilfeller har hele planter blitt innhyllet i et slags sort spindelvev... Er dette en algeoppblomstring?

Hjelper det isåfall å kjøpe SAE f.eks?
Vet du hva slags alger det er ? Det finnes en artikkel om alger her
Takk for artikkellink! jeg måtte ha oversett den når jeg lette etter algestoff....

Jeg mener på at jeg har dette:

Skjeggalger

Fester seg som forgrenede, grønnsvarte til gråe tråder i hele akvariet og spesielt på plantenes blader oftest nærmest lyskilden. Årsaken ligger trolig i et høyt innhold av fosfat pga. mye avfallsstoffer i vannet som fører til overgjødsling. Kan og dukke opp pga. CO2-mangel. Skjær bort angrepne blader, oftere delvannsbytte i perioden, sett inn flere hurtigvoksende planter. Algeetende fisk som Crossocheilus siamensis skal være effektive på denne algetypen hvis de ikke får for mye vanlig fôr.

Fordi jeg hadde et problem med at plantene begynte å henge med hodet, fordi jeg pumpa vann opp i overflaten, slik at Co2en forsvant... men har vridd vinkelen på pumpa ned i akvariet nå, så håper på en forbedring, skal kjøpe noen SAE i morgen også
Hehe, jeg fikk slike alger i det ene karet. Coryene la egg mellom algetrådene
Hvordan går det med algene?
fikk faktisk noe av de samme problemene dagen etter deg, så det var jo litt snedig

Har skiftet mye vann jeg, og i morgen skal jeg kjøpe algespisere=)

Har du fått noen nye fisker?
Jeg har kjøpt 4 siamesiske algespisere, og 2 kinesiske algespisere, begge omtrent 2-3cm. store og de har rengjort akvariet veldig bra de siste dagene! jeg har i tillegg vridd på vinkelen, som sannsynligvis i tillegg til fiskene, ført til mer CO2 i vannet, og algeveksten har dermed stoppet opp!

Jeg må bare luke ut noen få planter som har blitt litt stygge, men de vokser ut igjen (vasspest)

Så kjøp algespisere! De siamesiske er utrolig morsomme og se på, de fyker rundt konstant, står aldri stille, og leker i strømmen fra pumpa, før de spiser alger overalt! SAE blir (8-9cm.) og er mindre fiendlige mot andre arter...

i motsetning til de kinesiske har jeg lest her inne... de kan bli litt av noen monstere, opptil 28cm. store, og slemme mot andre fisker....

akkurat samme som sjokomalla jeg kjøpte, den og kan bli opptil 30cm. og spiser små fisker... Slutt med impulskjøp av fisk!!!!!!

hehe.. men jeg får se, kanskje blir det en positiv opplevelse? kanskje jeg blir mallefrelst, hvem vet?
Så bra at det ordnet seg!=)
Jeg skiftet ut litt vann og kjøpte en del nye planter og det ser ut til å ha ordnet seg

Mitt akvarium har bare stått siden 16.desember, så jeg skal prøve å vente til det har gått ca 5 uke tilsammen. Hvor lenge sto ditt? Jeg har fått så mange tilbakemeldinger om at jeg vil måtte skifte ut vannet hver dag i over 2 uker om jeg setter inn fisk. Derfor har jeg ikke satt inn SAE som jeg tenkte. Men det har jo gått bra til deg?! I butikkene anbefaler de meg å begynne med fisk (sa vel fra starten at det tok vel 2 uker...).

Men det har roet seg i karet, så ingen hast. Kjøpte den samme planten selv Egentlig veldig dekorativ! Men nå ser det ut som jeg driver oppdrett av planter, for det er MYE planter hær altså
Ja det gikk helt fint å sette inn fisk etter 2 uker, de trives veldig godt... men sjekk vannverdiene først!

SAE er en spennende fisk
Hm, lurte litt på hva dine egne erfaringer egentlig er:

Symbiosemannen
Jeg har et nyoppstartet akvarium, (2,5uker) som i de siste to dagene har utviklet seg i en litt skremmende retning...


Symbiosemannen
Årsaken ligger trolig i et høyt innhold av fosfat pga. mye avfallsstoffer i vannet som fører til overgjødsling.


Symbiosemannen
Ja det gikk helt fint å sette inn fisk etter 2 uker, de trives veldig godt... men sjekk vannverdiene først!


Skjønte ikke helt hvordan du kom til konklusjonen?
[External Image]

Mener du at når nitrosomonas bakterien etter ca 10 -14 dager på alvor begynner bryte ned ammonium og produserer nitrit som er giftig for fisken, er en bra tid å introdusere fisk i et nystartet akvarie?
En grafisk og teoretisk fremstilling av nitrogensyklusen er omtrent like presis som strips kontra dråpestester. Jeg har testet ut dette i flere kar. 1 gang fikk jeg målbar nitritt etter kun 1 uke. I to andre prøvde jeg fiskeløs innkjøring "etter boka", der fikk jeg ikke utslag på ammonium engang etter 6 uker. I et annet fulgte det grafen som Nils V viser til.

Poenget er at det er så mange individuelle faktorer som spiller inn, at det blir kun veiledende å vise til grafer eller teori. Det er selvsagt fornuftig å vise til "normal teori", men det finnes så mange unntak at det ikke kan kalles fakta mht akvariehold.

Dette innlegget baserer seg på fakta i mine kar opp gjennom, og ikke div teoretisk vedtatte sannheter
Symbiosemannen
Takk for artikkellink! jeg måtte ha oversett den når jeg lette etter algestoff.... Jeg mener på at jeg har dette: Skjeggalger Fester seg som forgrenede, grønnsvarte til gråe tråder i hele akvariet og spesielt på plantenes blader oftest nærmest lyskilden. Årsaken ligger trolig i et høyt innhold av fosfat pga. mye avfallsstoffer i vannet som fører til overgjødsling. Kan og dukke opp pga. CO2-mangel. Skjær bort angrepne blader, oftere delvannsbytte i perioden, sett inn flere hurtigvoksende planter. Algeetende fisk som Crossocheilus siamensis skal være effektive på denne algetypen hvis de ikke får for mye vanlig fôr. Fordi jeg hadde et problem med at plantene begynte å henge med hodet, fordi jeg pumpa vann opp i overflaten, slik at Co2en forsvant... men har vridd vinkelen på pumpa ned i akvariet nå, så håper på en forbedring, skal kjøpe noen SAE i morgen også :)


Hadde du lest resten av innlegget mitt, hadde du lest at jeg hadde CO2-mangel p.g.a at jeg sirkulerte den ut, ikke fordi at jeg hadde høyt innhold av fosfat som følge av overgjødsling... så jeg føler at du tar ting ut av sammenheng her, les nøyere neste gang du
Symbiosemannen
jeg hadde CO2-mangel p.g.a at jeg sirkulerte den ut, ikke fordi at jeg hadde høyt innhold av fosfat som følge av overgjødsling...


Slik jeg svarte deg i denne tråden er dette ikke så enkelt som å si at jeg har penselalger, ergo det er for lite CO2 i akvariet mitt fordi jeg har luftet karret mitt med atmosfærisk luft.

Slik som tidligere skrevet har du sannsynligvis, såfremt du har noenlunde normale forhold i ditt akvarium ca 78 % N2, 21 % O2 og ca 0,03 % CO2. Når du da vet at løsligheten til O2 er er ca 8 mg /l vil dette si at løst CO3 med de samme parameter vil være ca 700 ganger mindre.

Siden at fiskene og de andre organismene som bruker O2 produsere CO2 slik at vanligvis ligger verdien av løst CO2 i akvariet på ca 2 mg/liter. Skal man ha et plantekar bør man nok ligge mellom 20-25 mg liter. Jeg vet ikke og har heller ikke vært i stand til å finne et metningområdet for CO2 som har redusert mengden av penselalger.

Men dette er bare den ene siden av dette problemet. De aller fleste nybegynner tenker ikke på hele akvariet som "en organisme" men betrakter mere fiskene slik som en undulateier betrakter sin undulat som sitter i et bur. Dette kommer slik jeg ser det særlig til syne når det blir en diskusjon om nitrogensyklus.

Og jeg skal være helt ærlig å innrømme at denne både er vanskelig å forstå og noen ganger å huske på..

Når da Tender sier at en illustrasjon av en teori, der det står med store bokstaver at verdien på denne er kun for illustrasjons hensyn,
tender
En grafisk og teoretisk fremstilling av nitrogensyklusen er omtrent like presis som strips kontra dråpestester.
kan ikke gjøre noe annet enn å undre meg. Når du da Tender viser til at
tender
det er selvsagt fornuftig å vise til "normal teori", men det finnes så mange unntak at det ikke kan kalles fakta mht akvariehold.
må man vel løfte frem at "en teori er et forenklet bilde av virkeligheten"

En annen måte å beskrive nitrogensykusen er det gjennom bilder som dette.
[External Image]

Når du da som en avslutning sier at;
tender
Dette innlegget baserer seg på [I]fakta[/I] i mine kar opp gjennom, og ikke div teoretisk vedtatte sannheter :)
undrer jeg på om du har funnet en annen måte å beskrive hvordan nitrifikasjon forgår i akvarier? Jeg tror at; ammonium oksideres først til nitritt vha. bakterier fra slektene Nitrosomonas og Nitrococcus. Nitritt oksideres videre til nitrat vha. bakterier i slekten Nitrobacter. Dermed vil det være hensiktsmessig at disse bakteriene er tilstede.

Dette er hva jeg tror på inntil du har noen mere vektige argumenter enn at du har erfart gjennom å ha målt i i dine kar og dermed fast slått at biologene tar fullstendig feil..




Jeg synes du overdriver litt...
unnskyld meg, men jeg er en nybegynner, og jeg synes at du skaper bare forvirring med tallene dine...
Jeg hadde skjeggalger, og en av grunnene kan være mangelen på Co2. Leste jeg (takk for tipset om artikkel)
Jeg tenkte at: jeg satte vinkelen på pumpa slik at det kom mer O2 ned i vannet. kanskje den byttes ut med CO2en?

Så jeg prøvde å vri vinkelen ned i karet og to dager senere stoppet algeveksten opp, og nå har jeg ingen alger lenger... enkelt og greit...

Jeg forstår sikkert ikke Osv.... men jeg føler at du "stjal" tråden min for å bevise at du har stor kunnskap om dette, som du tydeligvis har, men jeg har hatt akvarium i omtrent en måned, og du sikkert årevis, så du må holde det på det enkelte hvis du skal gi råd til oss nye

Ikke for å være frekk...

Jeg kjøpte sikkert algeeterene mine for tidlig, (etter litt over 2 uker) men det er fordi jeg TROR jeg fikk nitritttoppen min ganske kjapt, fordi jeg hadde pestsnegler i karet, som produserte masse avføring, som ble borte etterhvert, og målte så vannet, og hadde fine verdier, spurte zoo-ansatt som gidde grønt lys, så kjøpte fisk jeg... sikkert ikke så smart fant jeg ut i ettertid, men de er helt friske og fine, vannet er krystallklart og vannverdiene holder seg stabile...
Nils Vollstad
Jeg tror at; ammonium oksideres først til nitritt vha. bakterier fra slektene Nitrosomonas og Nitrococcus. Nitritt oksideres videre til nitrat vha. bakterier i slekten Nitrobacter. Dermed vil det være hensiktsmessig at disse bakteriene er tilstede. Dette er hva jeg tror på inntil du har noen mere vektige argumenter enn at du har erfart gjennom å ha målt i i dine kar og dermed fast slått at biologene tar fullstendig feil..


Nå tror jeg du må lese hva jeg skriver Nils V. Jeg har da aldri sagt at nitrogen-syklusen ikke foregår slik som du beskriver over!

Den fremstillingen du viste til, og som jeg kommenterte, brukte du som argument for at det var dumt å sette inn fisk etter 10-14 dager. Mitt poeng var at det ikke er skrevet i stein akkuratt når de forskjellige prosessene starter i hvert enkelt tilfelle. Det er ikke bare teori i denne hobbyen, det er endel variasjoner i praksis.
Symbiosemannen
Jeg forstår sikkert ikke Osv.... men jeg føler at du "stjal" tråden min for å bevise at du har stor kunnskap om dette, som du tydeligvis har, men jeg har hatt akvarium i omtrent en måned, og du sikkert årevis, så du må holde det på det enkelte hvis du skal gi råd til oss nye :)




Må si meg enig med Symbiosemannen. Dette blir helt Gresk for oss som ikke har M+ eller S i kjemi/biologi./etc. Jeg har holdt på en liten stund med akvarier jeg også, men å sette meg så inn i det som her kommer opp med tegninger og ligninger, føler jeg ikke at jeg har hatt store behovet for. Ikke missforstå meg, det er fint og flott at noen har kjempe kunnskaper om enkelte/mange områder innen vårt felt, akvarieverden. Men det må forklares så den menige mann kan forstå hva som egentlig menes. Eller kanskje det bare er meg... som er dum?

LOFFA
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap