Flytting av fisk mellom akvarier

Bare lurer på hvordan det er å flytte fisk mellom akvarier hjemme på stua?

Jeg bruker alltid samme tilvenningrutine som ved nyinnkjøpt fisk.
(Men sjeldent pose, bruker litersmål/ bøtte el. Kommer ann på mengde/ type fisk)
Hvis vannverdiene og temp ligger akkurat likt på de jeg skal flytte mellom bryr jeg meg ikke om tilvenning..
Samme som Lro her; hvis vannets ph og temperatur er temmelig likt, og det er det jo ofte, så plumper jeg dem bare rett over. Men noen kar har litt lavere ph enn andre, og da må akklimatisering til.
Samme her, bare putter dem rett oppi. Jeg forandrer ikke vannverdiene i noen av karene mine, så jeg har aldri trengt å akklimatisere dem. Veldig greit
Me to. Er vannverdiene like tar jeg de bare rett fra det ene karret til det andre med håv. Men er det mer en 0.5 i forsjell på pH pleier jeg og gi de en time tilvending.
Mvjnz
Samme her, bare putter dem rett oppi. Jeg forandrer ikke vannverdiene i noen av karene mine, så jeg har aldri trengt å akklimatisere dem. Veldig greit:)

Jeg endrer heller ikke vannverdier, men det er likevel god forskjell i ph fra et kar til et annet - så den regelen tar jeg ikke for gitt.

Jeg tilvenner.
Både pga verdier og temperatur. Bedre føre var, tenker jeg
Vipsen
[QUOTE=Mvjnz]Samme her, bare putter dem rett oppi. Jeg forandrer ikke vannverdiene i noen av karene mine, så jeg har aldri trengt å akklimatisere dem. Veldig greit:)

Jeg endrer heller ikke vannverdier, men det er likevel god forskjell i ph fra et kar til et annet - så den regelen tar jeg ikke for gitt.

Ja, men det er jo akkurat det -er verdiene like ser jeg ingen grunn til tilvenning til noe som er likt. Men selvfølgelig er det forskjell i verdiene ville jeg brukt tilvenning!
Kanskje greit å poengtere:
jeg sjekker selvsagt hva ph'en er før jeg hiver fisk mellom to akvarier

Jeg går ikke ut fra at det er likt. Jeg kontrollerer det først ved å teste vannets ph.
Og temperaturen er jo bare å kaste et blikk på termometeret for å finne ut

Det er bare slik at i noen kar er ph lavere selv om jeg aldri har gjort noe for å få den lavere. F.eks. dersom det har vært i drift i lang tid og inneholder mye biologisk materiale som nedbrytes - dette senker jo ph, samt enkelte røtter har mer forsurende effekt enn andre. Antall fisk har også betydning - jo flere fisk, jo mer forsurende virker det på ph (urin og bæsj fra fiskene senker ph).

F.eks. i 180 literen min bruker jeg rent kranvann uten å senke ph på noen måte, og likevel er ph i det karet på mellom 6.2 og 6.4 til enhver tid. Kranvannet er 7.2.

Sånne ting må man sjekke og da hiver jeg jo ikke fisk rett oppi uten tilvenning om de kommer fra et kar med f.eks. ph 7.
for på butikken snakkes de om at d kan bli prikkesykdom på grunn av det er forskjellig bakterieflora eller noe i hvert akvarie. det var en forklaring hvorfor fiskene mine fikk prikkesyke rett etter de kom i akvariet mitt..
Marius Halvorsen
for på butikken snakkes de om at d kan bli prikkesykdom på grunn av det er forskjellig bakterieflora eller noe i hvert akvarie. det var en forklaring hvorfor fiskene mine fikk prikkesyke rett etter de kom i akvariet mitt..


Jeg fikk hvitprikk på noen gravide guppyer for en god stund tilbake pga jeg bare flyttet de uten og sjekke noe som helst. (Var veldig newbie på denne tiden.) Tror nok det har en hel del og si ang sykdommer ja, for det stresser jo fisken veldig og flyttes mye fram og tilbake. Og stress framskyver sykdom.
At de får hvitprikk når de hentes hjem fra butikken har nok mer med stress og dårlige vannverdier å gjøre. Fisk behandles ikke særlig bra i butikken, de fanges regelmessing, og holdes i kar med altfor mye fisk.

Hvis du i tillegg putter dem oppi et kar som ikke er innkjørt ennå er de svært utsatte for hvitprikk.
Mvjnz
At de får hvitprikk når de hentes hjem fra butikken har nok mer med stress og dårlige vannverdier å gjøre. Fisk behandles ikke særlig bra i butikken, de fanges regelmessing, og holdes i kar med altfor mye fisk. Hvis du i tillegg putter dem oppi et kar som ikke er innkjørt ennå er de svært utsatte for hvitprikk.


kanskje noen butikker ikke bryr seg for mye om akvariene å fisken men der jeg jobber holder vi på å teste vann, slamsuge, medisinere, tilsette det som må tilsettes å skraper alger Veldig ofte(eneste vi ikke gjør hver dag er slamsuging å skraping av alger. tester vann annenhver dag)
Din butikk hører nok til unntakene. Selv der de har folk som kan litt om fisk og bryr seg, har de som regel ikke økonomi til å ikke fylle karene til randen. De driver ikke butikk fordi de liker fisk, men for å tjene penger.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap