Hvor er artikkelen om salt?

Hei

Leste for en stund siden en artikkel om hvorfor man hadde salt i ferskvannsakvarier i gamle dager, men nå finner jeg den ikke igjen.

Noen som vet hvor den ligger?
Her er en artikkel om akvarienes barndom, fra gamle dager.
Vet ikke om det er det den... kanskje?
Nei, det var ikke den, dessverre.
Nope, ikke den heller. Mener den var her på Akvaforum, men ikke 100% sikker.

Det stod noe om grunnen til at det ble brukt salt i akvariene før, og at det bare henger igjen fra da, selv om det ikke er nødvendig å bruke nå. Hehe, godt forklart
Kjenner ikke til artikkelen, men grunnen til at det ble anbefalt salt før var nok pga de ikke hadde skikkelig filtrering. Det eneste som sørget for nedbryting av avfall var den lille mengden med bakterier som befant seg i bunnlaget. Det ble heller ikke anbefalt å skifte så mye vann i gangen. Fiskene var jo vant til "gammelt" surt vann og strøk med når noen byttet ut for mye. Som du skjønner så kan det nok ha vært en del nitritt i karene rundt omkring og salt hjelper jo på ved nitrittforgiftning. Åraken til at fiskene hadde problemer var nok heller ikke alment kjent, men de så jo at salt hjalp og da ble dette selvfølgelig anbefalt.

Det er ihvertfall dette jeg har lest meg til
Dette står i denne:

Behandle med salt.
Salt kan brukes til behandling\ tilleggsbehandling, i de fleste akvarier. Enkelte maller, da spesielt corydorasmaller, er ømfintlige for salt.
Men hvorfor bruker vi salt i vannet? Dreper det bakerier og parasitter?

Saltet vil ikke drepe noen bakterier eller parasitter, med de doser som anbefales (maks 0,4 %, helst ikke over 0,3 %).

Det som er, er at alle ferskvannsfisker har ett saltinnhold i alle kroppens celler på mellom 0,6 og 0,9 %. Fisken bruker derfor hele tiden energi på å opprettholde likevekt med vannet utenfor. Dette gjøres ved hele tiden å forsøke å sende salt ut av kroppen, mens vann trenger inn. Dette er enkel osmose. Ved økt saltkonsentrasjon i vannet blir det derfor brukt mindre energi på dette. Denne energien kan fisken bruke på styrking av immunforsvaret, og til å bli frisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bernt René Voss Grimm
Reklame for plussmedlemskap