Akvariesand

Skal starte opp et nytt akvarie og tenkte det kunne være fint med sandbunn. Har vært på alle akvariebutikkene i Bodø, men ingen har sand til salgs, noen har ikke hørt om det engang. En butikk kunne skaffe sand, men det tok 14 dager. Biltema er ikke i Bodø, så den berømte blåsesanden fra Biltema er også vanskelig å skaffe. Ute er det snø og is på alle vann og elver. Noen som har forslag? Kan jeg bruke annen blåsesand, eller er det noe helt spes. med Biltemasanden? Tror det skal være mulig å skaffe blåsesand av annet merke.
du har kanskje en strand i nærheten? saltvannssand kan også brukes, bare å skylle den under rennende ferskvann en stund... dere har vell ikke is på sjøen der oppe?
Hei hei Odd M!! Tror du ikke jeg også har tråla alle byens dyrebutikker, mekonomen osv. på leiting etter sand de siste dagene? De må jo ta hintet å skaffe noe snart... Men, vet du hva jeg fant idag?? Rådasand! Som er noe mange bruker i sine akvarier Nede på Rønvikleira på Semcom (http://www.semconnord.no/) har de faktisk en hel palle i akkurat perfekt størrelse. Sanden er litt rødlig men det er forsvinnende lite. Vi kjøpte to store sekker

Håper det kan være til hjelp, du kan prøve å søke på rådasand her også, kanskje du får opp info
Har hørt at man ikke skal bruke sand fra sjøen da denne både inneholder mye salt og mye kalk som gjør vannet hardt. Men hvis det er mulig å bruke sand fra en sandstrand, drar jeg ut i morgen.

Noen som har erfaringer med sand fra strand??
Men å finne varmekabler til å ha under sanda er helt umulig i denne byen.. Om du vet om noen som har må du si fra Skal du bruke varmekabler eller?
hei skal hente meg strandsand på lørdag. Den skal jeg koke,skylle. Deretter skal jeg ha den i en flaske med vann i og la stå i en uke før jeg tester vannverdien. Vet at Tante astird bruker strandsand med hell
Takker og bukker, Evil Elisa. Det er den beste nyheten jeg har hørt i dag.... Skal ta en tur ned dit i morgen(litt enklere enn å dra i fjæra på Mjelle).

Hvilken kornstørrelse var det på sanden?

PS! Til dere andre. Jeg ønsker fremdeles å høre erfaringer med sand(og stein) fra fjæra. Er det OK eller bør man være forsiktig?
hvis du lager en silemetode, (dørslag med klut i f.eks.) kan du sette den i vasken og la det renne gjennom i en time, da er iallefall all salt vekke, for sand er jo små steiner.... når det gjelder kalk, så spørs det hvor mye skjellbiter som er i sanden, det må jo være det eneste som avgir kalk... ikke sanden selv...

ta i betrakting at jeg ikke er en sandekspert

jeg henta sand på den lokale stranden for en uke siden... tok noen vannbytter etterpå, og har ikke merket noen forandring....
Nei, jeg skal nok ha varmekolbe. Mitt første kar dette, så jeg får holde meg til "standardutstyr". Jeg ville snakket med en elektriker eller f. eks. elektro på leira. Det legges jo varmekabler i fortau og vannledninger så det burde være mulig å finne varmekabler som tåler vann. Lykke til.
Supert! Størrelsen på sanda er 0,4 - 0,8mm noe som skal være supert tydeligvis, og den kommer i 25 kilos sekker

Poenget med varmekabler er ikke å varme opp vannet i akvariet, du må ha en varmekolbe i tillegg, men varmekablene gjør sånn at sanda holder seg luftig og ikke blir hardpakket, noe som gjør at det ikke samler seg planterester osv. under sanda (som da kan råtne og bli ganske farlig etterhvert) og at planter lettere slår rot. Men det sies at man kan ha snegler osv. som vil rote rundt i sanda istedet, men i og med at jeg skal ha praktbotia i mitt kar vil ikke de vare så lenge
Det kommer an på type strand du henter fra. Er det veldig mye skjell på stranda kan du regne med det også er mye knust skjell i sanda. Jeg har hentet sand fra strand selv, men en plass uten skjell, kun stein. Har aldri hatt problemer med økning av hardhet og jeg må ha feks ph liggende på 6,5

Men uansett lurt å teste slik det er foreslått av de andre, legg i vann noen dager og test verdiene.
Aha.....man lærer stadig noe nytt. Har hørt at snegler kan gjøre den jobben, så jeg hadde tenkt å satse på det. Dvs. jeg har ikke sjekket med butikkene i Bodø om det er noen som har snegler. Kanskje jeg går på en liten smell! Vet du om det er noen som har snegler i Bodø?
Sandsneglen skal vist gjøre en god jobb.
Det går sikkert fint med snegler Vet da jeg så noe de kalte zebra snegler en plass.. Men klarer ikke helt å huske om det var på Båt og fritid på leira eller i Sjøgata på zoo'en.. Men det skal ikke være noe problem å få tak i De sebra sneglene var kjempefine!

Har ikke handla fisk på leira men akvariene der ser kjempefine ut, hu som jobber der virker som om hun har peiling!
Bluelight
Sandsneglen skal vist gjøre en god jobb. :)


Skal du ha en snegle som fungerer som en meitemark og lufter sanda er det sandsnegle du skal skaffe deg ja. Det er flere som mener at det ikke er nødvendig, men jeg har det i mine kar. Flittige små kryp
PS: Sneglene har de på leira, måtte sjekke med mannfolket
iItemId=80623

denne funker fjell!
Inaktiv bruker
var ikke problemet at det ikke var biltema i bodø?!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap