Noen oslofolk som har merka stor endring i kranvannet?

Viser seg at vannet i krana hos meg gikk fra å være pH 8.5 til pH 6.5 og kH nærmest null. Skjedde vist en gang i løpet av de siste månedene.
Størsteparten av husstandene i Oslo er på vei over til nytt renseanlegg. Det var opprinnelig ph på rundt 6,5 gikk så over til ca. 8,6 en periode med testing av nye Oset renseanlegg. Nå er vi tilbake på det gamle med lav ph igjen inntil videre. Kan være lurt å stikke innom og sjekke denne siden av og til (har for min del begynt å ta ph test av kranen før vannbytte for å være sikker)

jeg har flere kar, to i byen, og to på etterstad, vannet i alle har blitt gromsete og plantene ser ut som om de sliter.......dette i kar som har vært veldig veldig fint, veldig lenge.

og fra ca midt i desember begynte jeg å miste fisk i mitt 250 l som er i byen, noe som kanskje er mer forståelig når jeg ser at vannanlegget ble byttet 17 desember......


Det ble ikke byttet 17 desember, det ble byttet tilbake til gamle anlegget i desember.

Oslo har hatt ph på 6 tallet i årevis. I høst en gang åpnet det nye anlegget og da sted ph til ca. 8,5 og gh og kh gikk opp. De ønsker å høyne for å få mindre rust/slitasje på rør osv. ettersom jeg har forstått.

Pga driftsproblemer og innkjøring har de flere ganger swithcet tilbake til gamle anlegget dvs. ph ca 6. Dette skjedde nå sist i desember.

Sist jeg sjekket var ph helt nede i 6,2

Det er derfor viktig å sjekke denne siden og/eller ta vannprøver hver gang du skifter vann i Oslo nå. Du må også skaffe deg det du trenger for å behandle vannet til ønskede verdier. Jeg har både ph+ (natron) og ph- (eikebarkekstrakt) stående. Tilsvarende må du gjøre med gh dersom du har fisk som krever høy GH.

Ph/GH endring har stor betydning for fisken, men med mindre det er andre ting som spiller inn så skal det ikke gi grumsete vann. De fleste planter vil også takle ph-en som er nå bedre enn 8,5. Hva slags planter har du?
Ja Oslovannet må man følge med på! Jeg tester alltid vannet i krana før jeg bytter vann. Etter at de satte i gang det nye annlegget og økte ph til over 8 har jeg måtte tilsette eikebarkekstrakt for å senke ph til 6,5. Hvis jeg hadde hatt i samme mengde eikebarkekstrakt når vannet i krana plutselig er på 6,5 ville det blitt alt for lav ph og sjokk for fisken hvis jeg hadde byttet en god del vann...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap