Planteløst akvarium?

Er det helt nødvendig med planter i et akvarium? Eller går det bra uten?
Nei, det er definitivt ikke nødvendig med planter i akvariet. Du kan lese denne artikkelen skrevet av
Tonny Brandt Andersen som heter "Akvarium for fiskenes skyld?"
Den artikkelen burde vært pensum for mange nybegynnere
Den er knallbra.
Den artikkelen lenker jeg så ofte jeg kan til nybegynnere. Den gjorde i alle fall at jeg fikk noe å tenke på. Resultatet er i at jeg har et mye bedre akvariehold enn før
Som du kan lese i den flotte artikkelen det er linket til så kommer det litt an på hvilke fisk du har tenkt å holde og hva disse artene foretrekker. Fisk som liker masse planter å gjemme seg i greier seg fint med plastplanter også, men levende planter har den fine egenskapen at de forbruker nitrat. Nitrat er siste ledd i nedbrytningen av avfall i karet og overskuddet fjernes ved vannbytter. For mye nitrat er skadelig for fiskene så har du et akvarium uten planter så kan det hende at nitrat-nivået blir så høyt at du må skifte vann enda oftere enn de ukentlige 30% som er det som oftest blir anbefalt. Akvarister som holder ciklider fra områder hvor det nesten ikke finnes planter innreder ofte bare med stein. Dette er en av grunnene til at det anbefales å bytte 30% hver 5. dag istedenfor hver uke i slike kar.
Karet skal primært huse praktbotia, de er mer aktive med dempet belysning. Men jeg har funnet noen planter som visstnok skal trives uten mye lys, for litt planter må det være. Ser bedre ut. Er det forresten noen som vet om bruk av blue-light er å anbefale med tanke på trivsel for planter og fisk?
Botiaen "driter" nok i moonlighten. men det gjør det morsomere for deg som akvarist å ha det
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap