Valg av fisk

Hei alle sammen

Jeg har akkuratt fått et 400l akvarium.
L:151cm B:51cm H:60cm
Jeg hadde akvarium som liten,så er nybegynner i "faget"
Jeg har lyst på stim fisk og har sett på disse artene:
-Sort neontetra
-Gyppy
-Neon tetra
-Rødmunn tetra
-Glødebåndstetra
-Smykke tetra
-Kongo tetra
-Pristella tetra
-Diamant tetra
-Pontius Denisonii

Jeg har vert å sett litt i forumet,og har funnet ut at alle artene utenom neontetra vill like seg godt under disse forholdene:
Temp:25 grader PH:7,0 GH:12dH

Da har jeg disse spørsmålene:

Går alle disse artene i lag,eller må jeg velge grupper?
Hvor mange forskjellige stimer får plass i akvariet?
Hvor mange anntall fisk får plass før det blir ubehagelig for fisken?
Jeg synes Neontetra er en veldig fin fisk,og har veldig lyst på den.Blir det ubehagelig for Neontetra i GH:12dH?

Tusen takk for hjelpen.
Mvh.:Kjetil Bendiksen
Hvis du vil at det skal se ryddig ut velger du bare en stim, evt to helt forskjellige som ikke blander seg i en mølje. I et såpass stort kar som du har blir det rålekkert med en stor stim av et slag. 40-50 neontetra -kult!

Det er fort gjort å ende opp med ei mølje av fisk. Tenk deg godt om og finn ut hvilken stimer du har mest lyst på og sats på den.

Jeg vet ikke om neontera vil mistrives i 12 dh, men jeg ville absolutt tilpasset vannkvaliteten for fisken eller justert vannet slik at det blir mest likt det de trives best i

Det hadde vært kult. Lurt å ha en av tetra-artene som har mest farger. Da blir det veldigkt kult og fint
Lisbeth
Jeg vet ikke om neontera vil [I]mistrives[/I] i 12 dh, men jeg ville absolutt tilpasset vannkvaliteten for fisken eller justert vannet slik at det blir mest likt det de trives best i :)


Ehh, det jeg prøvde å si på en veldig klønete måte var at enten skaffer du fisk som passer til vannet du har i springen eller så justerer du springvannet slik at det passer til de fiskene du vil ha

Kan ikke få sagt hvor enig jeg er med Lisbeth her! Det er rålekkert med en stor stim av samme slag!! Evt. to forskjellige, kanskje én litt større fiskesort enn den andre (Kongotetra og sort neontetra f.eks kan jo være fint? Nå har jeg ikke sjekket at de går i lag altså!! Tenkte kun utseende her. Du kan jo sjekke fiskebasen og forumet om du får lyst på de)
Om du heller skal ha noen få av hvert slag fordi du synes alle er fine, vil de ikke komme helt til sin rett noen av de og det vil se kaotisk ut. Det er nå min smak i alle fall.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap