Hvor stor varmekolbe til forskjellige antall liter?

Jeg lurer på hvor stor varmekolbe man kan ha og hva man bør ha i akvariet.
Størrelsene jeg lurer på er 20L,33L, 60L,90L. Er det en "regel" på dette som jeg kan bruke senere om jeg skulle lure på andre volumer?

Tar med en ting til med det samme
Jeg har en 33L uten glassplate/lokk og skal derfor bruke lys som jeg fester på kanten. Er det forskjell på disse lysene? Tenker også der på akvarievolumet..
Jeg har lært at halvparten av antall liter er passelig mange watt til en varmekolbe. 90 liter blir rundt 45 watt. 300 liter blir 150 watt og så videre. Dette er naturligvis bare en generell regel.
2 W pr. liter, leste jeg for mange år siden
Da blir det jo ganske enkelt

Tusen takk for hjelpen!
Jeg har ca. 1 W per liter i mitt 375-liter, for å holde 29-30 grader i stuetemperatur. Det holder greit til varmekur også.

Små akvarier bør kanskje ha litt mer, kanskje 1,5 til 2 W per liter, siden varmetapet avhenger av overflaten på glasset, og ikke av volumet.
Noen som vet noe om lyset?
Jeg har fått låne en som heter: JEBO "JBO7 small aquarium Light With Holder". Den var med på en 10L
Plussmedlem
2 w pr. liter er "overkill".

Les gjerne denne produktomtalen angående varmekolber fra Jäger.
Små akvarier har en tendens til å bli overopphetet pga varmen lyset avgir. Tror aldri jeg har hatt behov for å varme opp så små kar som 20 og 30 liter med varmekolbe i tillegg. Med dekkglass holder vannet godt på varmen over natta.
Kampfisk
Jeg har ca. 1 W per liter i mitt 375-liter, for å holde 29-30 grader i stuetemperatur. Det holder greit til varmekur også. Små akvarier bør kanskje ha litt mer, f.eks. 2 W per liter, siden varmetapet avhenger av overflaten på glasset, og ikke av volumet.


hva bør jeg ha på 33L da tror du? litt vanskelig med 16,5w, bør jeg gå opp eller ned da?
Tørrfisk
hva bør jeg ha på 33L da tror du? litt vanskelig med 16,5w, bør jeg gå opp eller ned da?


Spørs hvor varmt du skal ha vannet, hvor varmt det er i rommet, om du har tenkt å skifte mye vann av gangen, og om vannet du fyller på er kaldt eller temperert.

Selv foretrekker jeg å ha litt overkill selv om det kanskje sliter mer på termostaten.
mona o
Små akvarier har en tendens til å bli overopphetet pga varmen lyset avgir. Tror aldri jeg har hatt behov for å varme opp så små kar som 20 og 30 liter med varmekolbe i tillegg. Med dekkglass holder vannet godt på varmen over natta.


Jeg har ikke dekkglass på 33Litern. Må bare innrømme at jeg vet ikke hvordan jeg får ordnet med det heller..:/
Jeg tenkte derfor også at jeg skulle bruke denne lampa som er på 50Hz.
Kampfisk
[QUOTE=Tørrfisk] hva bør jeg ha på 33L da tror du? litt vanskelig med 16,5w, bør jeg gå opp eller ned da?


Spørs hvor varmt du skal ha vannet, hvor varmt det er i rommet, om du har tenkt å skifte mye vann av gangen, og om vannet du fyller på er kaldt eller temperert.

Selv foretrekker jeg å ha litt overkill selv om det kanskje sliter mer på termostaten.

Er tenkt som et yngelakvarium...
Plussmedlem
Jeg har en 25 w i et 25-liters kampfisk-kar. Det holder lenge. Det er svært sjelden denne står på (lyser).
Har ca. 22 grader i rommet. Karet holder ca. 26 - 27 grader.

(Har selvfølgelig dekkglass.)
Loomis
Jeg har en 25 w i et 25-liters kampfisk-kar. Det holder lenge. Det er svært sjelden denne står på (lyser). Har ca. 22 grader i rommet. Karet holder ca. 26 - 27 grader. (Har selvfølgelig dekkglass.)


nå spør jeg sikkert veldig dumt, men mener du kolbe eller lys nå?
Ser på denne lampa som er på 50Hz har bare 5w-7w...:/s

Hvor får jeg tak i dekkglass?
Tørrfisk
[Jeg har ikke dekkglass på 33Litern. Må bare innrømme at jeg vet ikke hvordan jeg får ordnet med det heller..:/ Jeg tenkte derfor også at jeg skulle bruke denne lampa som er på 50Hz.


Det er bare å måle hvor stort dekkglasset skal være, og få en glassmester til å skjære det til for deg. Det vil ikke koste så mange kronene til et så lite kar.
Plussmedlem
Tørrfisk
nå spør jeg sikkert veldig dumt, men mener du kolbe eller lys nå?

Neida, ikke dumt
Jeg var kanskje litt uklar - Kolben er 25 W. Lyset er denne fra Arcadia.

En glassmester laget også dekkglass til meg. Med åpning i glasset til å feste Arcpod'en til karet. Tror det kostet meg 100 kr.
Men hvor kommer lyset inn i bildet? Blir det over glasset? Tenker bare på at når jeg akvarium med topplokk holdes det mye på varmen iom at rørene er under lokket? Tar jeg feil?
Noen sier at det er lurt å ha dekkglass mellom vannet og lysarmaturet, er dette vanlig?
Plussmedlem
Du trenger ikke dekkglass hvis du har "topplokk" med innebygget lys. Lysarmatur under slike "lokk" skal tåle fukt.
Jeg har kun dekkglass over. (P.g.a. ønsket om å minske varmetap/fordampning, og at kampfisk kan hoppe.)
Arcpod'en er derfor over glasset.
Loomis
2 w pr. liter er "overkill". Les gjerne [URLBLOCK1] angående varmekolber fra Jäger.
Overdramatisering, sett i mine øyne.!! Du stiller jo inn temperatur, har 1 termometer eller 2. Varmekolber er jo ikke laget for å kjøle ned vannet, så det er jo viktig å ha et øye med i bildet. Jeg stoler ikke ukritisk på en varmekolbe, men de jeg bruker fra JÆGER viser seg å skyte en "inner10`er" for hva nøyaktighet angår.

Man stiller ikke inn varmekolben på 30 grader, for så å forlate det hele til seg selv. No "overkill here", . Det er forøvrig mange faktorer som spiller inn her, som f.eks. romtemp, varme fra filtere etc.
Kjøper ikke ukritisk den greia`a med "overkill"..til det er jeg for gammel i faget.
Plussmedlem
Mulig jeg misforstår deg, men...

"Overkill" er ment i betydningen "mere enn nødvendig"
Snakker ikke om å "kille" fiskene. Så mye dramatikk var det ikke ment som.

Man trenger f.eks. ikke 700 W i 350 liter.
Jeg er enig med Kampfisk som mener at én watt pr. liter er tilstrekkelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap