Akvarie salt

vorfor har man akvarie salt i karet??
vordan vet man va tid man trenger bruke det
??
Jeg har slikt i hver uke og 1-2 ss, med vann bytte har jeg 3-4 ss siden jeg har 92 liter akvarium.. Dette er medisin salt som forebygger sykdom. Ektozon eller hva det kaldes. Mange mener det ikke er nødvending med det, men jeg syntes det er viktig at fisken får dette saltet, fisken jeg kjøpte var vant med dette før jeg kjøpte fisken.
Hundre tråder om dette med salt til ferskvannsfisk, her er en av dem!
hva skal ferskvannsfisk med salt egentlig. forresten er jo slikt kjøpesalt nesten det samme som bordsalt bare mye dyrere... merk at en del fisk er meget følsomme for salt og kan dø av det. gjelder spesielt maller det da.
Ektozon er egentlig ikke annet enn helt vanlig salt.

Ferskvannsfisk trenger selvfølgelig ikke salt i vannet på daglig/ukentlig basis. Faktisk er det enkelte fisk som tåler salt svært dårlig (C- maller og L-maller). F. eks guppy og molly er langt mer tolerante.

Uansett, ferskvannsfisk trenger ikke salt, det er jo ikke det i vannet de har utviklet seg i, i løpet av millioner av år.

Som behandling/støttebehandling ved enkelte sykdommer er det en annen sak. Men ikke som fast tilsetning.

Vi tar ikke en dose antibiotika hver dag vi heller, sånn i tilfelle vi blir syke
Plussmedlem
Salt kan være så mangt...Ikke bare salt som vi har på egget til frokost.

Les gjerne dette også.
takk for svarene det var nyttig og vite
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap