Scalare som er rar:s

Jeg kjøpte meg 2 scalarer for 1 uke siden! dei har virka friske og gode helt til i går, den ene svømmer HELE tiden litt skakt oppover og vil ikke spise, sånn har den holdt på siden i går! den andre er heilt fin! Vet noen av dere hva som er galt med den?

har et anna spørsmål og: Er de normalt at kardinal-tetra miste fargen om natta når lyset er slukket?
det er vanlig at de mister fargen når lyset slås av Tror det er slik at rovdyr/fisk ikke skal se dem så godt når de "sover".

det andre kan jeg ikke svare på.
ok takk men er de noe som vet kå som er galt med scalaren?
Kan være greit å vite om du har testet verdiene på nitritt og nitrat i karet, hvor lenge det har stått og gått, vannbytterutiner, størrelse på karet, hvordan du renser filteret, andre symptomer osv. Det høres ut som fisken er svekket og strever med å holde seg flytende, men hva som svekker den er vanskeligere å svare på når det er så lite å gå på. Du kan jo også lese gjennom sykdomsartikkelen og se om du finner noe som ligner der.
Jeg hadde en discus med akkurat de samme symptonene, og da var det enkelt. Discusen hadde fått flagelater, men jeg er usikker på om scalare kan få dette. Det virker jo ikke helt usannsynlig. Hvis avføringen til scalaren er lange hvite tråder så er det flagelater. Jeg skriver om avføring og ikke innvollsormer.

Jon
Jon Bruce
Jeg hadde en discus med akkurat de samme symptonene, og da var det enkelt. Discusen hadde fått flagelater, men jeg er usikker på om scalare kan få dette. Det virker jo ikke helt usannsynlig. Hvis avføringen til scalaren er lange hvite tråder så er det flagelater. Jeg skriver om avføring og ikke innvollsormer. Jon



neeei... Tror ene scalaren min har fått dette :-S Den hadde lang tynn hvit avføring for en stund siden, og den ble slappere og ville ikke spise. Jeg prøvde mye rart, men nå er den i bedre form igjen og spiser...

Hvordan behandler man dette Jon?
Karet er på 60 liter, de har våre i gang ca. 3-4 uker, bytter rundt 30% av vannet hver uke! eller oftere, og litt mindre mengde! testet vannet på ein dyrebutikk for 5-6 dager siden, de var heilt fint... ikke for mye nitrit eller noe sånn, sa nå han i vert fall:P men de er så merkelig at bare den er sånn, alle dei andre fiskene er 100% fine!
Jeg har lest litt på forum, og både discus, scalare og forøvrig all annen fisk kan få flagelater. Varmekur er ett alternativ, varm karet sakte opp til 32-33 grader, og behold varmekuren 1 uke før du senker temperaturen over en 2-3 dager. Du kan også gå til dyrlegen og få noen tabletter som heter flagyl, 1 tablett, 400 mg. pr. 50 liter vann, daglig, over en uke, kombiner dette med varmekuren. Jeg buker Esha Hexamita, doseringen står på norsk på innpakningen, sammen med Esha Minaroll. Det har virket bra for meg. Jeg doserer forøvrig karet mitt med Esha Minaroll en gang i uka, den virker preventivt mot enkelte sjukdommer, bl. a. flagelater og gir fiskene et nødvendig vitamintilskudd.
Forøvrig kan du søke på "flagelater" på AF, og det vil dukke opp mange tråder om dette.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap