Akvarie-støvsuger??

en dame anbefalte meg å kjøpe en sånn støvsugerlignende sak som sugde grums og bånn, og hu sa noe om at vannet ville automatisk bli bytta..

Jeg tenkte jeg skulle spørre her, for å spare meg selv for pengesløseri:
Hva heter det, hva er det, hva hjelper det til og hvor mye koster det??

Jo, går den på strøm el no? litt "fishy"(morsomt uttrykk tatt i sammenheng med sida) at den ska gjøre alt det med en slange som ligner på en støvsuger.
Tenker du på denne?

Var på vei til å skaffe meg en sånn selv for en tid tilbake, men slo det fra meg når jeg skjønte at man må tappe vann fra krana for å få den til å suge. I disse miljøtider syns jeg det er helt tullete å bruke utstyr som tapper vann rett i sluket. Bruker vann nok for å fylle på akvariene igjen.
Disse in&out er sikkert greie de, men jeg klarer meg utmerket uten

Jeg har en slange som jeg tapper vann ut av akvariet med (via heverteffekten). Ligger det rusk på bunn, fører jeg bare slangen ned og holder den et par cm over sanda, så suges rusket ut med vannet når jeg skal bytte vann likevel. Billing, kjapt og enkelt
fortell meg en gang til hva hevert effekten er..?;P
Bruk en passe bit slange, ene enden i vann, den andre suger du et kort litt kraftig sug til vannet renner i bøtta.
Vis du har bunndekkene planter eller mange planer trenger du ikke å slamsuge. Men pass på at det ikke blir for mye nitritt.
Lisbeth
Tenker du på [URLBLOCK1] Var på vei til å skaffe meg en sånn selv for en tid tilbake, men slo det fra meg når jeg skjønte at man må tappe vann fra krana for å få den til å suge. I disse miljøtider syns jeg det er helt tullete å bruke utstyr som tapper vann rett i sluket. Bruker vann nok for å fylle på akvariene igjen.


Slik som jeg har forstått at den metoden virker er at du kobler den på vannkrana og slår på krana og så slår den av igjen i samme øyeblikk, dette for å skape vakum slik at vannet begynner å renne ut av akvariet uten at du trenger å suge på slangen.

Det er ihvertfall et prinsipp som fungerer slik. men da bør jo slangen være lang nok slik at den rekker fra vannkranen til akvariet. Da bare kobler du slangen til krana, legger andre enden oppi akvariet, går tilbake til kranen, slår den på fylt og slår av i igjen med en gang, tar den av krana og legger den i vasken og vannet renner fra akvariet og ned i sluken.

Jeg for min del har en vanlig hevert med slange som er festet til en vanlig hageslange. Hageslangen ligger støtt i vaskekummen på vaskerommet, så tar jeg "klokka" til heverten og fyller den med akvarievann og holder den opp i lufta. Noen ganger kommer det luftbobler og jeg må gjenta et par ganger. Når jeg ser at det begynner å renne så skynner jeg meg å ha den i akvarievannet før klokka er helt tom for vann. Da renner vannet som bare det, og jeg slipper jeg sug og søl, og kan jobbe meg ferdig imens grums og vann bare renner rett i sluken nede på vaskerommet. (har ei bøtte stående i vaskekommen slik at det ikke kommer sand rett i sluken, det er jo ikke bra å få, bøtta er plassert slik at sluken er fri til å ta imot vannet) Så har vi en annen hageslange (disse er kjøpt til akvariebruk på Biltema) som vi kobler på vannkranen på kjøkkenet, og tapper vannet opp igjen med denne.
Tin Phan
fortell meg en gang til hva hevert effekten er..?;P


Wikipedia er din venn.

Vann vil alltid renne nedover grunnet lufttrykket, så om det er forbindelse mellom to steder med vann vil vannet alltid renne til det nederste stedet.
Tin Phan
en dame anbefalte meg å kjøpe en sånn støvsugerlignende sak som sugde grums og bånn, og hu sa noe om at vannet ville automatisk bli bytta.. Jeg tenkte jeg skulle spørre her, for å spare meg selv for pengesløseri: Hva heter det, hva er det, hva hjelper det til og hvor mye koster det?? Jo, går den på strøm el no? litt "fishy"(morsomt uttrykk tatt i sammenheng med sida) at den ska gjøre alt det med en slange som ligner på en støvsuger.


Det heter hevert. Og det MÅ du ha når du skal skifte vann. Vet ikke hvor stort akvariet ditt er, men du bør ta et vannbytte på ca 30% hver uke. Hvis det ikke er så stort så kan du bruke bøtter. Da putter du heverten oppi akvarievannet, og så suger du til du ser at vannet begynner å renne, da fører du den delen av slangen som du sugde på til bøtta. Når du skal bruke bøtte nr. 2 så bare holder du fingeren godt foran åpningen til slangen og fører den til neste bøtte og så slipper, da begynner vannet å renne igjen.

Jeg har tilsammen 1100 liter i stua og for meg blir det umulig å bruke bøtter
oi smuud metode egentlig, men for meg ser det ut som en vakuum-metode..?
Tetra sin "automatiske" hevert er helt genial, har selv en sånn:
Tilfeldig bekjentskap
© T.Bentehaugen
Reklame for plussmedlemskap