Hva bør jeg velge?

Har en stim med åtte neontetra og en liten ancistrus sp som jeg tenkte å supplere med noen kardinaler og flytte over i et nytt kar på 116 liter.

Har lyst på noen fisker til.

Hva bør jeg velge:

1 sverddrager hann med to hunner

eller

Ett par sommerfuglciklider / boliviansk sommerfuglciklider / dvergciklider

eller

en kampfisk hann ?

Eller noe helt annet

Har rådasand 0,2-0,8 (tror jeg) og planter og skal supplere med røtter og eventuelt stein etterhvert (se bilde av akvariet)
jeg har et par sommerfuglciklider og de er vanvittig flotte. bare pass på at du får tak i sommerfugler med fine farger. ja de farger ut mer med alderen men man kan se markerte farger og blå flekker når de er rimelig små (2-3 cm) jeg vet mange syns de er vanskelige og opplever mange uforklarlige dødsfall. min erfaring er helt annerledes. jeg har ingen tilsetninger til vannet og de trives som bare det med vannbytte en gang i uka. Har et par som legger egg og har flotte farger!
Et lite tips ang plantene i karet ditt: du har satt vasspesten i klynger. Jeg vil anbefale deg å sette den ned stilk for stilk, slik at den ikke råtner fordi den står tett.
Oi... Karet ditt ser kjempefint ut Er litt sjalu her nå :p he heh...
Anna U.
Et lite tips ang plantene i karet ditt: du har satt vasspesten i klynger. Jeg vil anbefale deg å sette den ned stilk for stilk, slik at den ikke råtner fordi den står tett.


Tusen takk for tips. Det skal jeg gjøre
Shlush
Oi... Karet ditt ser kjempefint ut :) Er litt sjalu her nå :p he heh...


Takk for det. Har bare såvidt begynt, men nå begynner vannverdiene å bli fine så det er snart innflyttingsklart. Må gjøre noe med bakgrunnen, men vet ikke hva. Har egentlig ikke lyst til å ha noe inni karet. Tar gjerne i mot tips.

Må forresten fortelle om min maskin for tørking av røtter. La i røttene ved oppstart og fikk masse slimete, illeluktende hvit sopp. Skikkelig ekkel. To av røttene som ikke var redwood, ville jeg gjerne bruke, men også de luktet pyton.

Nå har jeg kokt disse to og tørket dem med føner i en skoeske med lokk i 48 timer. Stakk hull i skoesken til fønertuten i ene enden og tre litt store "utluftingshull" i den andre. Sto i garasjen og dura og gikk i timesvis (bare da jeg var hjemme og kunne sjekke mtp brannfare) til røttene var knusktørre. Nå har de ligget i vann med aquasafe og litt akvariesalt i garasjen i to døgn og det har ikke kommet noe sopp ennå. Krysser fingerene
om du finner ut du skal gå for sommerfuglcilkider bør du nok helst vente en mnd til sånn for sikkerhets skyld. sånn at vannverdier og nitritt får stabilisert seg skikkelig på forhånd.
nubbe
om du finner ut du skal gå for sommerfuglcilkider bør du nok helst vente en mnd til sånn for sikkerhets skyld. sånn at vannverdier og nitritt får stabilisert seg skikkelig på forhånd.


Godt å vite. Karet har stått siden 9. januar. I dag hadde nitritten sunket til godt under 0,3, men det så ut som om det var litt ammoniakk igjen et sted mellom 0,1 og 0,2

Har åtte neoentetra og en ancistrus i en 30 liter som jeg skal flytte over først, men er i tvil om hva jeg skal gjøre

flytte ancistrusen først pga alger, eller flytte tre neon først og så innføre de andre litt etter litt

Kommer uansett til å vente med noe mer til alle disse er på plass og tenkte å bruke 1-2 uker på det.

Usikker på når jeg kan begynne iom ammoniakken. Har Ph 7,5 i springen.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap