Kan jeg ha en kampfisk i dette akvariet?:)

Inaktiv bruker
Hei, har kjøpt akvarium og lurer på om jeg kan ha en kampfisk og en alge eter i dette akvariet:p å hvilken alge eter passe best? Er litt fersk så er ikke så flink med slikt. Det er 25 liter:p
hei!
det er jo et lite kar du har, og kampfisken bør ha mer å svømme på enn 25 L. den bør ha 60L (selv om den ofte bor i et syltetøyglass i dyrebutikken) men hva med en killi av noe slag da? hvis du vil ha litt farge, kan du jo velge en nigeria killi eller klovnkilli? men også disse setter jo krav om planter, temperatur osv. du finner mer info om disse i fiskebasen.. det er alltid vanskelig med små akvarier.. så det er ikke enkelt å anbefale hva du skal gjøre eller velge.
25l
kjøp deg noen reker å ha i akvariet.
kirsebær reke eller krystall reke + en dott med java mose.
det blir bra.

lykke til...
Inaktiv bruker
Reker
Kjøpte jo ikke akvarium for å ha reker.. Håpet mer på noen ''kampfisker klarer seg helt fint i 25liter og du bør ha den og den alge eteren til enda''. GLEDES DREPERE!
Nå må du skjerpe deg. Du skriker ut skjellsord fordi du får et svar som er sannheten, men som du ikke likte?
Det er jo faktisk fakta. Har du kampfisken i ett sånt kar vil den ikke leve lenge (Kan også nevne at kampfisker er mye mer sårbare enn andre fisker). Fisker er faktisk levende vesner, og trenger plass å svømme på, i det karet du har er det ikke akkurat så masse plass å boltre seg på..
Kjøpte jo ikke akvarium for å ha reker.. Håpet mer på noen ''kampfisker klarer seg helt fint i 25liter og du bør ha den og den alge eteren til enda''. GLEDES DREPERE!


Prøv en kampfisk med en SAE,det blir gullegodt hehe
Hvis
man MÅ ha fisk i et så lite akvarium er vel kampfisk en av de få som vil kunne like seg. Det var 25L hvis jeg husker rett..
Grunnen til at jeg mener det er:
*Kamfisk puster tildels i luft og er ikke avhengig av høyt O2 nivå
*Den er ikke stimfisk, men trives alene
*Den er en langsom svømmer
*Den lever i små/trange vannpytter i naturen
Gi den riktig temperatur, bra med planter og litt levendefor iblant så tror jeg det vil kunne gå bra i en 25L
Den lever ikke i små, trange vannpytter i naturen, men i risåkre, sumper og elver.

Jeg tror faktisk at en kampfisk kan ha det fint i 25 liter, så lenge strømmen ikke er for sterk. I et så lite kar med et innvendig filter som peker rett ut på den måten vil de bli en del strøm, så det må nok fikses. Jeg ville også kjøpt flere planter og en hule som han kan gjemme seg i.

Jeg ville ikke hatt noe algeetende fisk oppi et så lite kar, de vil mistrives hvis du prøver. Hvis du får problemer med alger kan du putte oppi en eplesnegle.

Et alternativ til kampfisk er killi, f eks en trio nigeriakillier.
Kampfisk
i elver.. Den var ny.. hehe.. Fossefallskampfisk
Har du sett en risåker? Er ikke det en litt trang plass å vokse opp for en fisk så vet ikke jeg.. En sump vil jeg og kalle en samling små vannpytter i tørketiden..
Jeg mener at man fint kan få en kampfisk til å trives i 25 liter hvis man har noen års erfaring med akvariefisk fra før.

Jeg er kanskje frekk og/eller streng nå, men jeg mener at nybegynnere vil slite med å få noe som helst til å trives i 25 liter.
Regner med det er rolige, sakteflytende elver det er snakk om.

Vet ikke hvilke risåkre du har sett, men de jeg har sett har vært ganske store. Kampfisken lever der uansett bare en del av tiden, siden risåkre tørker ut utover i sesongen, og fiskene trekker tilbake til elvene og sumpene hvor de henter vannet fra i utgangspunktet.

Om sumper er små vet jeg ikke, regner med de finnes i mange forskjellige størrelser.

Jeg mener at man fint kan få en kampfisk til å trives i 25 liter hvis man har noen års erfaring med akvariefisk fra før.

Jeg er kanskje frekk og/eller streng nå, men jeg mener at nybegynnere vil slite med å få noe som helst til å trives i 25 liter.


Det er et godt poeng.

Kampfisk
Jeg mener at man fint kan få en kampfisk til å trives i 25 liter [I]hvis man har noen års erfaring med akvariefisk fra før[/I]. Jeg er kanskje frekk og/eller streng nå, men jeg mener at nybegynnere vil slite med å få [I]noe som helst[/I] til å trives i 25 liter.


Lurer egentlig på hvordan litervolum er regnet ut på et sånt hjerte? Hvis det er regnet ut fra hele volumet er det jo bare ca halvparten som kan fylles opp med vann. Litervolum ender vel da på ca det halve av 25 liter?
Ja
enig i det siste der, når jeg ser på bildene så må jeg si at det ikke ser ut som et hjem for fisk.
Hvis det er 25L med vann så kan det muligens funke, men i tvil om jeg vil anbefale det.
Tror ikke man må ha flere års erfaring for å få en kampfisk til å leve i et 25L akvarium. Litt gode råd og litt lesing i bøker/nett så bør det gå.
Men jeg ville ikke anbefale å begynne på denne måten. Det kan skape problemer som gjør at man blir lei hele akvariehobbyen.
Hvis folk spør meg pleier jeg å anbefale et kar på mellom 100 og 150L som startkar. Stort nok for å unngå de største probleme og i en prisklasse som går ann for en som ikke er bitt av literbassillen enda.
Du kan jo prøve en trio med dvergtannkarper eller guppyer, og en liten gruppe kirsebærreker som algespisere.

Går det ikke an å fylle karet helt opp med vann? Ser at det bare er halvfullt på bildene.
Inaktiv bruker
Kampfisk
Jeg mener at man fint kan få en kampfisk til å trives i 25 liter [I]hvis man har noen års erfaring med akvariefisk fra før[/I]. Jeg er kanskje frekk og/eller streng nå, men jeg mener at nybegynnere vil slite med å få [I]noe som helst[/I] til å trives i 25 liter.


Er på en måte enig.. Vi var litt "dumme" og hadde all slags fisk i en 22 liter.. Var helt nybegynnere, så de døde en etter en.. Vannverdiene var veldig ustabile! Godt man lærer!! Så tror man burde ha litt erfaring ja..
Inaktiv bruker
Litervolum
Vet ikke ka litervolum er, men når jeg tok vann oppi så ble det 25,3 liter Kan ikke fylle helt opp får da går vannet gjenneom skillen til lysrører å renner ned over veggen
Inaktiv bruker
S_Dreams
Du kan jo prøve en trio med dvergtannkarper eller guppyer, og en liten gruppe kirsebærreker som algespisere. Går det ikke an å fylle karet helt opp med vann? Ser at det bare er halvfullt på bildene.


Det går ikke ant å ha mere vann, da renner det igjennom en sprekk som lysrøret er over:p mye søl, har prøvd:p men det er 25,3 liter i vannet nu
Inaktiv bruker
:)
Jeg har søkt hvilke akvarier som har kampfisk, å de fleste akvariene lå på 25-35liter. Noen var til og med nede på 4-5 liter. Så da er vell ikke 25liter så ille?
Inaktiv bruker
mona o
Nå må du skjerpe deg. Du skriker ut skjellsord fordi du får et svar som er sannheten, men som du ikke [I]likte[/I]?


''GLEDES DREPER'' er ikke noe sjels ord?:p
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap