Bunnsubstrat..

det er kanskje det i det drøyeste laget, men da jeg byttet vann i akvarie så brukte jeg hevert-metoden... Det som skjedde var at alt drit og møkk kamuflerte seg i bunnsubstratet, noe som resulterte at ejg fikk med meg like
mye sten som jeg fikk fiskemøkk...

MÅ man ha bunnsubstrat? for det står ingen steder for hva den gjør godt for fisken (jeg må vel anta at alle akvarister MÅ ha det i akvarie sitt... pluss hvilken bunnsubstrat er den mest praktiske å kjøpe, da tenker jeg med hensyn til fiskene jeg har og rengjøring.. ikke minst som passer til alle arter (med tanke på at jeg har tenkt å anskaffe reker og ål senere)..
Høres ut som du har grov grus siden møkka legger seg i mellom grusen? Og hva slags slamsuger bruker du? Skal ikke suge med seg grus..
jeg bruker en veldig tynn slange, kanskje 0,5cm i diameter.. nettopp dette for å unngå stenene egentlig.. hvis jeg kjøper sand substrat, vil jeg unngå dette?
Hei og velkomme til akvariehobbyen!

Bunnsubstrat i akvarie skal være en etterligning til naturen der fiskene kommer fra. Bunnsubstrat har følgende funksjoner:
1. Bufferer bakterier og andre nyttige stoffer til vann (stabilitet)
2. Mange fisker graver i bunnsubstrat i letting etter mat (corydoras, ciklider)
3. Tryghet for fisk som gjemmested (steingrotter, huler...)

Hvis du har grus bør du kjøpe deg en riktig hevert fra butikken. Selve slangen skal være mye mindre i dimensjon en sugerdelen (sugekoppen) slik at sugekraften blir ikke så veldig stor. Da blir avføring til fiskene sugd ut og ikke grus. Slik slangen som du bruker blir sugekraften for stor. Da blir det bare verre med sand som bunnsubstrat. Da blir alt sugd ut.

Kjøp deg en hevert du så skal du se forskjellen.
Bruker du grus må du kunne trykke heverten ned i grusen for å få opp slammet, og skal du unngå at grusen følger med må du ha en hevertklokke på slangen. Sånn som denne feks. Du kan også lage til noe lignende med en halvlitersflaske som du kapper i to og fester slange på.

Har du sand kan du føre en vanlig slange over sanda for å suge opp slam, men det fungerer dårlig så lenge du har grus.
Tin Phan
det er kanskje det i det drøyeste laget, men da jeg byttet vann i akvarie så brukte jeg hevert-metoden... Det som skjedde var at alt drit og møkk kamuflerte seg i bunnsubstratet, noe som resulterte at ejg fikk med meg like mye sten som jeg fikk fiskemøkk.....


Jeg har koblet sammen Sera slammsuger med en vanlig vinhevert, Da slipper man det problemet. I tillegg så får man et stivt rør som er justerbart, til å dytte det ned i substratet fot å få med seg slammet uten å bli våt oåå i armhula........


Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap